Η Κίρσα Κέτσελε έξω από το Ανώτατο Δικαστήριο της Τασμανίας, με τον δικό της τρόπο | mona.net.au
Επικαιρότητα

Πλαστοί οι «Πικάσο» στις τουαλέτες του MONA της Τασμανίας

Η Κίρσα Κέτσελε έγινε πρωτοσέλιδο παγκοσμίως όταν απαγόρευσε στους άνδρες να δουν την έκθεσή της και όταν μετέφερε ένα μέρος της στις τουαλέτες του Μουσείου. Η εικαστικός λέει τώρα ότι οι πίνακες της έκθεσης «Ladies Lounge» είναι δικοί της και όχι του Πικάσο!
Protagon Team

Η έκθεση της Κίρσα Κέτσελε με τίτλο «Ladies Lounge» («Σαλόνι για Γυναίκες») και τα γυμνά του Πικάσο κρεμασμένα στις τουαλέτες του Μουσείου Παλαιάς και Νέας Τέχνης MONA στο Χόμπαρτ της Τασμανίας, του νησιού που βρίσκεται περίπου 200 χλμ νότια της Αυστραλίας, προκάλεσαν σχόλια και επικρίσεις για διακρίσεις φύλου, φέρνοντας πρόσφατα το MONA στα πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου.

Ενας άνδρας έκανε καταγγελία στο Αστικό και Διοικητικό Δικαστήριο της Τασμανίας όταν του απαγορεύτηκε η είσοδος στην έκθεση «με αρκετούς ανεκτίμητους Πικάσο» ενώ είχε πληρώσει το εισιτήριο. Το δικαστήριο τον δικαίωσε και έδωσε στο μουσείο προθεσμία 28 ημερών για να επιτρέψει στους άνδρες να εισέλθουν στη συγκεκριμένη αίθουσα.

Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση αυτή, η αμερικανίδα εικαστικος και επιμελήτρια της έκθεσης, επίσης σύζυγος του δισεκατομμυριούχου ιδρυτή του μουσείου Ντέιβιντ Γουόλς, χώρισε τις τουαλέτες, που ήταν κοινές για άνδρες και γυναίκες, σε ανδρικές και γυναικείες και μετέφερε μερικούς από τους πίνακες της έκθεσης στις γυναικείες.

Η τελευταία και πιο περίεργη εξέλιξη της υπόθεσης, δε, είναι η αποκάλυψη ότι οι πίνακες του «Πικάσο» που βρίσκονται στο επίκεντρο όλων αυτών των γεγονότων δεν δημιουργήθηκαν από τον ισπανό καλλιτέχνη. Είναι πλαστοί!

Η Κίρσα Κέχελε, έγραψε σε ανάρτησή της στο blog του MONA ότι όταν συγκέντρωνε πίνακες για την έκθεση, «ήξερε ότι έπρεπε να είναι έργα του “Πικάσο”», τον οποίο «λατρεύει» αλλά δεν μπορούσε να βρει τον τρόπο για να επιτύχει κάτι τέτοιο. «Ετσι έφτιαξα τα έργα τέχνης, με πολύ κόπο, με τα χέρια μου» πριν από τρία χρόνια, όπως παραδέχτηκε, με τη βοήθεια της ανιψιάς της που είναι μανικιουρίστα και «πολύ πιο ικανή στο σχέδιο με πενάκι και μελάνι».

«Ηξερα αρκετούς πίνακες του Πικάσο που μπορούσα να τους δανειστώ από φίλους, αλλά κανένας από αυτούς δεν ήταν πράσινος και ήθελα το “Lounge” να είναι μονόχρωμο», πρόσθεσε. «Είχα επίσης χρόνο μπροστά μου για να δουλέψω, για να μην αναφέρω το κόστος της ασφάλισης ενός Πικάσο. Υπερβολικό!»

Από την περασμένη Τετάρτη, δε, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Washington Post η αναφορά σε «αρκετούς ανεκτίμητους Πικάσο» δεν εμφανίζεται πλέον στην ιστοσελίδα του μουσείου. Ωστόσο, η η εκπρόσωπος του MONA αρνήθηκε να σχολιάσει εάν το μουσείο γνώριζε ότι τα έργα που εκτίθενται είχαν αποδοθεί εσφαλμένα στον Πάμπλο Πικάσο, ενώ ούτε η Κέτσελε, απάντησε αμέσως σε αίτημα της εφημερίδας για σχόλιο.

Η ομολογία της Κέτσελε έβαλε τέλος σε όλο αυτό το θέατρο που δοκίμασε τα όρια αυτού που θεωρείται εννοιολογική τέχνη και παράνομες διακρίσεις λόγω φύλου, γράφει η Washington Post.

Το 2020, το MONA εγκαινίασε την έκθεση «Ladies Lounge», σε έναν χώρο στον οποίο είχε πρόσβαση οποιοδήποτε άτομο προσδιορίζεται ως γυναίκα. Χωριζόταν από το υπόλοιπο μουσείο με πολυτελείς πράσινες κουρτίνες και μόνο ένας άνδρας επιτρεπόταν να μπαίνει μέσα: ο μπάτλερ, που είχε αναλάβει να σερβίρει τις επισκέπτριες. Ενα μέλος του προσωπικού, που στεκόταν απέξω, απέτρεπε την είσοδο οποιουδήποτε επισκέπτη μη προσδιοριζόμενου ως γυναίκα. Με επιπλέον 325 δολάρια (300 ευρώ), δε, οι επισκέπτριες μπορούσαν να απολαύσουν την τελετουργία του απογευματινού τσαγιού με finger food.

Το μουσείο διαφήμισε το «Ladies Lounge» σαν ένα μέρος «συναναστροφής της υψηλής κοινωνίας κάτω από την σκιά του Πικάσο»: «Είναι εμπνευσμένο από την προγιαγιά της Κίρσα: μια σκανδαλώδη κοσμική που έκανε πάρτι μόνο για γυναίκες στα κτήματά της στο Μπέβερλι Χιλς και στη Βασιλεία με μια στρατιά αφοσιωμένων μπάτλερ, κρασιά 400 ετών και με τις περιστασιακές επισκέψεις του Πάμπλο Πικάσο (κρατήστε τη σαμπάνια και το χαβιάρι σας: αρκετοί ανεκτίμητοι Πικάσο που βρέθηκαν στη σοφίτα της προγιαγιάς στολίζουν το “lounge” εδώ στο MONA)»

Αλλά κάποια στιγμή, τα πράγματα ξέφυγαν. Τον Μάρτιο, ο Τζέισον Λάου, ένας από τους άνδρες στον οποίο απαγορεύτηκε η είσοδος όταν επισκέφτηκε το μουσείο, υποστήριξε ενώπιον του Αστικού και Διοικητικού Δικαστηρίου της Τασμανίας ότι το «lounge» παραβίαζε τους νόμους κατά των διακρίσεων.

«Δεν θα αφήσουμε άντρες να μπουν μέσα», είχε δηλώσει τότε η Κέτσελε σε τηλεφωνική της συνέντευξη στην Washington Post, επισημαίνοντας την «ενόχλησή» της από την καταγγελία για διακρίσεις.

Οι δικηγόροι του MONA υποστήριξαν ότι ο αποκλεισμός των ανδρών από την έκθεση ήταν μια αποδεκτή μορφή διάκρισης επειδή «είναι μέρος του ίδιου του έργου τέχνης», γράφει η Washington Post. Ωστόσο, το δικαστήριο διαφώνησε, αποφασίζοντας στις 9 Απριλίου ότι το μουσείο είχε στη διάθεσή του 28 ημέρες για να σταματήσει να αρνείται την είσοδο στην έκθεση «σε άτομα που δεν προσδιορίζονται ως κυρίες».

Σε απάντηση, το MONA μετέφερε μέρος της συλλογής στις γυναικείες τουαλέτες. «Σκέφτηκα ότι μερικές από τις τουαλέτες του μουσείου θα μπορούσαν να ανανεωθούν… Λίγος κυβισμός στις καμπίνες. Οπότε μετακόμισα τους Πικάσο», δήλωσε η Κέτσελε τον περασμένο μήνα με ένα email, το οποίο κοινοποίησε η εκπρόσωπός της, η Σάρα Γκέιτς-Μάθιους.

Η Κίρσα Κέτσελε σχολίασε, ακόμη, ότι παραδέχτηκε πως τα έργα ήταν πλαστά μετά από πίεση ενός δημοσιογράφου και μια «άψογα διατυπωμένη» επιστολή που έλαβε από το ίδρυμα Picasso Administration (PA).

Ωστόσο σε αίτημα της Washington Post για σχολιασμό, το ίδρυμα που εδρεύει στο Παρίσι, απάντησε με ένα αυτοματοποιημενο email, που ανέφερε ότι το γραφείο θα είναι κλειστό μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου και ότι «κανένα αίτημα δεν θα διεκπεραιωθεί κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου».

Ακόμη, στην ανάρτησή της στο blog, η Κέτσελε εξέφρασε την έκπληξή της για το γεγονός ότι κανένας επισκέπτης δεν είχε αντιληφθεί νωρίτερα το τέχνασμά της, το οποίο διήρκεσε τρία χρόνια: «Φαντάστηκα ότι κάποιος μελετητής του Πικάσο, ή ίσως ένας θαυμαστής του, ή απλά κάποιος που ψάχνει στο google, θα επισκεπτόταν το “Ladies Lounge”… και θα με εξέθετε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», έγραψε. Η ιστορία για τη σχέση της οικογένειάς της με τον διάσημο ισπανό ζωγράφο ήταν επίσης ψευδής, παραδέχτηκε: «Είμαι κολακευμένη που ο κόσμος πίστεψε ότι η προγιαγιά μου περνούσε τα καλοκαίρια της με τον Πικάσο στο ελβετικό της chateau».

Η Κίρσα Κέτσελε έγραψε επίσης ότι είδε την αυθεντική εκδοχή ενός από τους πίνακές της στην έκθεση «Ladies Lounge» στο Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι. Μια φωτογραφία που τραβήχτηκε σε μια τουαλέτα του MONA δείχνει έναν πίνακα παρόμοιο με το «Γεύμα στη χλόη σύμφωνα με τον Μανέ», μια αυθεντική ελαιογραφία του Πικάσο που στεγάζεται στο Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι.

Οπως αναφέρει η Washington Post, το μουσείο MONA, το οποίο σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του Ντέιβιντ Γουόλς, είναι μια «ανατρεπτική Disneyland για ενήλικες», έχει μια ιστορία ασυνήθιστων εκθέσεων, οι οποίες έχουν πυροδοτήσει διαμαρτυρίες και αντιπαραθέσεις: Χριστιανοί, οργανώσεις για τα δικαιώματα των ζώων και αυτόχθονες έχουν οργανώσει κατά καιρούς διαμαρτυρίες για διάφορα προγραμματισμένα δρώμενα του μουσείου. Στα εκθέματά του περιλαμβάνονται ένας τοίχος από γλυπτά αιδοία που βασίζεται σε γυναικεία σώματα, καθώς και ένα μηχάνημα που μιμείται την ανθρώπινη πέψη και αφοδεύει καθημερινά.

Στην ανάρτησή της, η Κίρσα Κέτσελε δεν εξέφρασε μεταμέλεια, ζήτησε πάντως συγγνώμη από το ίδρυμα Picasso Administration για τυχόν προβλήματα που προκάλεσε, προσθέτοντας ότι τρέφει τεράστιο σεβασμό για τον ζωγράφο: «Εχω ανακουφιστεί που το είπα γιατί τώρα μπορούμε να απολαύσουμε μαζί αυτή την τρέλα. Υποθέτοντας ότι θέλετε ακόμα να μου μιλήσετε. (Ελπίζω ότι μπορείτε να με συγχωρήσετε.)», έγραψε…