Protagon A περίοδος

Οι σύγχρονοι δράκοι της Θεσσαλονίκης

Η ιστορία, που διχάζει μέχρι και σήμερα, είναι λίγο-πολύ γνωστή. Ο 28χρονος Αριστείδης Παγκρατίδης, κατηγορούμενος συνολικά για τρεις φόνους, έναν βιασμό και δυο βαρύτατους τραυματισμούς, τον Οκτώβριο του 1964 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο από το πενταμελές εφετείο της Θεσσαλονίκης.

Γιάννης Παπαδημητρίου

Χωρίς αμφιβολία, η προσπάθεια του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) να ανεβάσει για πρώτη φορά το βραβευμένο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη, «Ο γύρος του θανάτου», ήταν εξαιρετικά επίκαιρη και ρηξικέλευθη. Σε μια εποχή όπου στη Θεσσαλονίκη δεκάδες δράκοι από το παρελθόν και το παρόν (Παπαγεωργόπουλος, Ψωμιάδης, Ζαγοράκης, Σαββίδης, κ.ά) απειλούν τις καθημερινές διεργασίες της πόλης, η ιστορία του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου», έρχεται να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά της τοπικής κοινωνίας και να της υπενθυμίσει ότι τις περισσότερες φορές οι δράκοι δεν είναι υπαρκτοί, αλλά δημιουργήματα των φοβισμένων-εξαρτημένων ανθρώπων. Ωστόσο, παρά τον δυναμικό της χαρακτήρα, η παράσταση είναι, ως έναν βαθμό, προβληματική διότι δεν κατόρθωσε να ξεφύγει από τα δεσμά του βιβλίου. Οι χειρουργικές επεμβάσεις του σκηνοθέτη δεν ήταν αρκετές ώστε η θεατρική μεταφορά να είναι πειστική.
 

Η ιστορία, που διχάζει μέχρι και σήμερα, είναι λίγο-πολύ γνωστή. Ο 28χρονος Αριστείδης Παγκρατίδης, κατηγορούμενος συνολικά για τρεις φόνους, έναν βιασμό και δυο βαρύτατους τραυματισμούς, τον Οκτώβριο του 1964 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο από το πενταμελές εφετείο της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ της εποχής, αφενός δεν υπήρχαν αποδεικτικά στοιχεία για την ενοχή του, αφετέρου η ομολογία του ότι αυτός ήταν ο δράκος φαίνεται ότι αποσπάστηκε με βίαιο τρόπο από την αστυνομία. Πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται ότι η αδυναμία της αστυνομίας να εντοπίσει τον πραγματικό ένοχο, σε συνδυασμό με τη "δρακοφοβία" που είχε εξαπλωθεί στα σπίτια της πόλης σαν πανδημία, ήταν οι δύο λόγοι που ενοχοποιήθηκε ο Αρίστος. Κανείς δεν ξέρει τι ισχύει και τι όχι, όμως το γεγονός ότι μια ολόκληρη κοινωνία είναι ικανή να φορτώσει κατηγορίες σε έναν άνθρωπο μόνο και μόνο για να εκτονώσει τους φόβους της, είναι τρομακτικό.

Δυστυχώς, αυτός ο τρόμος, παρ' όλο που διατρέχει όλες τις σελίδες του βιβλίου, στο θεατρικό έργο δεν είναι εμφανής. Ίσως φταίει το ότι οι εννιά διαφορετικοί μονόλογοι των προσώπων που συνδέονταν με τον Παγκρατίδη εξαρχής ήταν δύσκολο να συνδεθούν μεταξύ τους. Ίσως η αίσθηση ότι η παράσταση πλατειάζει, να οφείλεται στις πολλές μουσικές «παύσεις» που επέλεξε ο σκηνοθέτης να ενσωματώσει στη ροή της ιστορίας. Βέβαια, παρά τις ενστάσεις για την παράσταση, ο τρόμος εμφανίστηκε στα πρόσωπα αρκετών θεατών. Η πλειοψηφία του κοινού, μεγάλης ηλικίας, είχε ζήσει στο πετσί της την υπόθεση Παγκρατίδη και την ατμόσφαιρα της μετεμφυλιακής εποχής. Άλλωστε, αυτός ήταν και ο λόγος που όλοι μαζί σιγοτραγουδούσαν «Πάντα με κρατάς στην αγκαλιά σου, πάντα με κάνεις και πονώ, κι αν τώρα είμαι μακριά σου, με τον καιρό κοντά σου θα βρεθώ»… Τι κρίμα που τα δάκρυα στα μάτια τους δεν είναι ικανά να σβήσουν τις φλόγες των δράκων. Η πόλη συνεχίζει να ζει παραμάσχαλα με τις φοβίες της. Πολύ απλά, γιατί οι δράκοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του μύθου της.

Προπώληση εισιτηρίων
Ταμεία ΚΘΒΕ
Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης, www.public.gr
Τηλ.: 13855 viva.gr

Ώρες λειτουργίας ταμείων
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ

Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (Πλατεία Λευκού Πύργου)