Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής μας, ετοίμασε την πρώτη έκθεση που θα παρουσιαστεί σε έναν χώρο τέχνης όπου προβολές με λέιζερ θα επιτρέπουν στους επισκέπτες, όπως δήλωσε ο σπουδαίος βρετανός εικαστικός, να «νιώσουν ότι βρίσκονται στο δάσος» που έχει απεικονίσει στα έργα του.
Η έκθεση «Bigger & Closer (not smaller & further away)» είναι η παραγωγή με την οποία πρόκειται να γίνει τον Ιανουάριο του 2023 η έναρξη του Lightroom, ενός νέου εγχειρήματος με επικεφαλής τον Νίκολας Χίτνερ, σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, σε συνεργασία με τον βρετανοαμερικανό επιχειρηματία Λέοναρντ Μπλάβατνικ.
Πολλά από τα πιο διάσημα έργα του Χόκνεϊ θα «ξεδιπλωθούν» στο πάτωμα και στους τοίχους του χώρου μέσω της χρήσης τεχνολογίας ψηφιακής προβολής, ενώ ταυτόχρονα θα ακούγονται ένα προσαρμοσμένο ηχητικό κομμάτι του αμερικανού συνθέτη σύγχρονης κλασικής μουσικής Νίκο Μούλι και ο σχολιασμός του Χόκνεϊ.
Το Lightroom βρίσκεται στο Κινγκς Κρος του Λονδίνου, στην πλατεία Λιούις Κιούμπιτ, σε έναν χώρο που αρχικά είχε σχεδιαστεί από το αρχιτεκτονικό γραφείο Haworth Tompkins για να γίνει θέατρο, πριν τελικά αναβληθούν τα σχέδια.
Πρόκειται για την πιο πρόσφατη εμπειρία «ολικής βύθισης σε τρισδιάστατη τέχνη», ωστόσο ο 85χρονος Χόκνεϊ απέρριψε άλλα παρόμοια εγχειρήματα, γράφει στους βρετανικούς Times ο Ντέιβιντ Σάντερσον.
«Απλώς, χρησιμοποιούν τον Βαν Γκογκ και τον Μονέ», είπε ο καλλιτέχνης σε συνέντευξή του στο BBC. «Αλλά είναι νεκροί. Δεν μπορούν να προσθέσουν τίποτε σε αυτό. Λοιπόν, εγώ είμαι ακόμα ζωντανός και μπορώ να κάνω τα πράγματα να λειτουργούν καλύτερα. Το κοινό θα το νιώσει. Θα νιώσουν [ότι βρίσκονται μέσα] στο δάσος. Θα νιώσουν στον γκρεμό. Νομίζω ότι είναι κάτι πολύ νέο».
Ο σπουδαίος εικαστικός είπε ότι, σε αντίθεση με την προβολή φωτογραφικών διαφανειών όπου «το χρώμα γίνεται όλο και πιο αδύναμο», οι ψηφιακές προβολές κρατούν τα χρώματα «ζωντανά». «Το έψαχνα αυτό [το είδος έργου] εδώ και πολύ καιρό. Είναι απίστευτο…».
Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα, διασχίζοντας τον χώρο, να «βιώνουν» τα έργα. Ο Χίτνερ, ένας από τους παραγωγούς της έκθεσης, σημείωσε ότι ο χώρος μοιάζει με «καθεδρικό ναό», προσθέτοντας ότι πρόκειται για μετάβαση σε «έναν νέο κόσμο, έναν νέο δημιουργικό κόσμο».
«Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, σε όλη του την καριέρα του πειραματιζόταν με τη φωτογραφία, με το βίντεο, με το iPad του – τα τελευταία χρόνια. Η έκθεση αυτή είναι μια προέκταση» των πειραματισμών του, είπε ο Χίτνερ, «Αυτό που έχει δημιουργήσει είναι μια παρουσίαση διάρκειας 50 λεπτών ικανή να βυθίσει το κοινό στον πυρήνα της προσωπικής του θέασης του κόσμου, στο πώς ο ίδιος κατανοεί την τέχνη».
Ο Χίτνερ είπε, ακόμη, ότι η έκθεση του Χόκνεϊ, με τα έργα τέχνης να ξεδιπλώνονται στους τέσσερις τοίχους, υποδηλώνει «πόσο ισχυρό θα είναι αυτό το μέσο για άλλους δημιουργούς και καλλιτέχνες» με τους οποίους θα συνεργαστεί το Lightroom για παρουσιάσεις εκθέσεων τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Το project αποτελεί το πιο πρόσφατο εγχείρημα του Χίτνερ και του συνεργάτη του Νικ Σταρ, ο οποίος διευθύνει το Bridge Theatre, στο νότιο Λονδίνο, σε συνεργασία με τον Λέοναρντ Μπλάβατνικ, τον ουκρανικής καταγωγής δισεκατομμυριούχο που έχει δωρίσει δεκάδες εκατομμύρια λίρες σε καλλιτεχνικά ιδρύματα της Βρετανίας την τελευταία δεκαετία.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας του Μπλάβατνικ, Access Industries, η οποία κατέχει –μεταξύ πολλών άλλων πολιτιστικών επενδύσεων– το Theatre Royal Haymarket, στο Γουέστ Εντ, η έκθεση του Χόκνεϊ «θα χαροποιήσει και θα καταπλήξει το κοινό» όταν εγκαινιαστεί, τον ερχόμενο Ιανουάριο. Τα εισιτήρια για ενήλικες θα κοστίζουν 25 λίρες (28,67 ευρώ).
Ο Ντάνι Κοέν, πρώην στέλεχος του BBC και πλέον πρόεδρος της Access Entertainment, πιστεύει πως το Lightroom θα γίνει «ένα νέο σπίτι για τους μεγάλους καινοτόμους του καλλιτεχνικού κόσμου. Είναι μια ευκαιρία για αυτούς να σκεφτούν και να δημιουργήσουν με νέους και χωροταξικά φιλόδοξους τρόπους, χρησιμοποιώντας την πλέον σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία».