Το τεράστιο αρχείο του Ντέιβιντ Μπόουι, το οποίο επιμελήθηκε ο ίδιος ο βρετανός καλλιτέχνης, με περισσότερα από 80.000 αντικείμενα από τη δεκαετία του 1960 μέχρι τον θάνατό του, το 2016, πρόκειται να εκτεθεί σε ένα ειδικό κέντρο του Mουσείου Victoria & Albert, που ετοιμάζεται στο ανατολικό Λονδίνο. Μεταξύ άλλων, το αρχείο περιλαμβάνει χειρόγραφα με στίχους του θρυλικού σταρ, όργανα, κοστούμια, σκηνικά, επιστολές και σχέδια εξωφύλλων για τα άλμπουμ του.
Το Κέντρο Μελέτης των Παραστατικών Τεχνών Ντέιβιντ Μπόουι θα ανοίξει το 2025, παρέχοντας «νέες πηγές για τους “Μπόουι του αύριο”», δηλώνει ο Τρίστραμ Χαντ, διευθυντής του V&A. «Ο Ντέιβιντ Μπόουι ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μουσικούς και ερμηνευτές όλων των εποχών» προσθέτει, τονίζοντας ότι «το V&A είναι ενθουσιασμένο που γίνεται θεματοφύλακας του απίστευτου αρχείου του και μπορεί να το ανοίξει για το κοινό«.
«Οι ριζοσπαστικές καινοτομίες του Μπόουι στη μουσική, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μόδα και το στυλ γενικά –από το Βερολίνο μέχρι το Τόκιο και το Λονδίνο– συνεχίζουν να επηρεάζουν το design και την οπτική κουλτούρα και να εμπνέουν δημιουργούς, από την Τζανέλ Μονέ έως τη Lady Gaga, την Τίλντα Σουίντον και τον Ραφ Σίμονς [αρχισχεδιαστή της Prada]» επισημαίνει ο διευθυντής του V&A.
Από την εμφάνισή του στα τέλη της δεκαετίας του 1960 με το «Space Oddity» και την επακόλουθη επανάσταση που έφερε στην ποπ μουσική και γενικότερα στην καλλιτεχνική σκηνή τη δεκαετία του 1970, η επιρροή του Μπόουι στη μουσική, τον κινηματογράφο και τη μόδα συνεχίστηκε ακάθεκτη, με τον καλλιτέχνη να παραμένει παραγωγικός μέχρι τον θάνατό του, σε ηλικία 69 ετών.
Προς το παρόν, το αρχείο βρίσκεται στις ΗΠΑ και δεν έχει ακόμη καταγραφεί πλήρως, γράφει στους βρετανικούς Times ο Ντέιβιντ Σάντερσον. Η Κέιτ Μπέιλι, επιμελήτρια θεάτρου και παραστάσεων στο V&A, η οποία το ερεύνησε, λέει ότι περιλαμβάνει πολλές «άγνωστες στιγμές και άγνωστες ιδέες» του καλλιτέχνη, με αντικείμενα που κυμαίνονται από φωτογραφίες μωρών μέχρι συνθεσάιζερ, και από κοστούμια μέχρι ημερολόγια.
«Καταγράφει τη δημιουργική του ζωή και το πόσο πρωτοπόρος υπήρξε κάθε στιγμή, μέσω της τεχνολογίας, μέσω της μουσικότητας, μέσω του θεάτρου, μέσω της μόδας, των εικαστικών τεχνών και της λογοτεχνίας», λέει η Μπέιλι και προσθέτει ότι ο Μπόουι είχε, προφανώς, επίγνωση της «επιμέλειας του αρχείου» του: «Είχε σίγουρα ένα όραμα. Υποθέτω ότι, επειδή προχωρούσε συνεχώς με νέες ιδέες, ήταν πολύ επιμελής στο να μαζεύει και να κρατάει την καλλιτεχνική στιγμή που είχε μόλις περάσει. Θα πρέπει να ήταν μια αρκετά καθαρτική διαδικασία για εκείνον: “Εντάξει, μπουμ, ο Ziggy Stardust τέλειωσε. Προχωρώ στο επόμενο”».
Ανάμεσα στα αντικείμενα του αρχείου βρίσκονται προσωπικά σημειωματάρια και απραγματοποίητα projects από κάθε περίοδο της ζωής και της καριέρας του Μπόουι, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, γράφει στον Guardian η Χάριετ Σέργουντ.
Υπάρχουν χειρόγραφα με στίχους τραγουδιών, όπως τα «Fame», «Heroes» και «Ashes to Ashes». Στα κοστούμια περιλαμβάνονται ρούχα από την περίοδο του «Ziggy Stardust», εντυπωσιακές δημιουργίες για την περιοδεία «Aladdin Sane» του 1973, και το πανωφόρι με τη σημαία του Ηνωμένου Βασιλείου που σχεδίασε ο Μπόουι μαζί με τον Αλεξάντερ ΜακΚούιν για το εξώφυλλο του άλμπουμ «Earthling», του 1997.
Το αρχείο περιλαμβάνει επίσης ένα κολάζ φωτογραφιών με στιγμιότυπα από το φιλμ «The Man Who Fell to Earth» («Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη», 1976), σε σκηνοθεσία Νίκολας Ρεγκ, και δεκάδες χιλιάδες εκτυπώσεις, αρνητικά, διαφάνειες μεγάλου μεγέθους, και διαφάνειες που τραβήχτηκαν από κορυφαίους φωτογράφους, όπως ο Τέρι Ο’Νιλ και ο Χέλμουτ Νιούτον.
Στα όργανα περιλαμβάνονται το συνθεσάιζερ του Μπράιαν Ινο από τα άλμπουμ του Μπόουι «Low» και «Heroes», και ένα στυλόφωνο (μικρογραφία συνθεσάιζερ), δώρο από τον Μαρκ Μπόλαν στα τέλη της δεκαετίας του 1960, που χρησιμοποιήθηκε στην ηχογράφηση του κλασικού «Space Oddity».
Εχοντας ξεκινήσει ταπεινά από το νότιο Λονδίνο, ο Ντέιβιντ Μπόουι –του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Ντέιβιντ Ρόμπερτ Τζόουνς– έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς μουσικούς και ερμηνευτές του 20ού αιώνα και υπολογίζεται ότι έχει πουλήσει περισσότερους από 100 εκατ. δίσκους παγκοσμίως.
Το 2013 το Μουσείο V&A παρουσίασε μια έκθεση με αντικείμενα από το αρχείο του Μπόουι, η οποία αναδείχτηκε σε μια από τις πιο δημοφιλείς εκθέσεις όλων των εποχών για το ίδρυμα. Μετά το Λονδίνο, η έκθεση περιόδευσε σε διάφορα μέρη του κόσμου, προσελκύοντας περισσότερους από 2 εκατ. επισκέπτες.
Ο Μπόουι πέθανε από καρκίνο του ήπατος στη Νέα Υόρκη το 2016, δύο ημέρες μετά τα 69α γενέθλιά του και την κυκλοφορία του τελευταίου του άλμπουμ, «Blackstar», προκαλώντας τεράστιο σοκ στους θαυμαστές, καθώς δεν γνώριζαν για την ασθένειά του.
«Είχαμε μια άνευ προηγουμένου πρόσβαση στο αρχείο του Μπόουι για την έκθεση του 2013, αλλά εκείνη [η έκθεση] μόλις που έξυσε την επιφάνεια», σημειώνει η Κέιτ Μπέιλι. Το αρχειακό υλικό δείχνει «το χέρι του Μπόουι στα πάντα: ιδέες για κοστούμια και εξώφυλλα δίσκων, νότες τραγουδιών, λεπτομέρειες συνεργασιών. Δίνει μια εικόνα για τη φαντασία του και το πώς διαχειριζόταν τις ιδέες του».
Ο Μπόουι δεν έγραψε ποτέ την αυτοβιογραφία του, αλλά το αρχείο «αντανακλά τη ζωή και τη δημιουργικότητά του». Το ότι έχει εξασφαλιστεί για το Ηνωμένο βασίλειο είναι «εκπληκτικό» τονίζει η Μπέιλι.
Το κέντρο θα δημιουργηθεί στο V&A East Storehouse, το οποίο είναι υπό κατασκευή στο Ολυμπιακό Πάρκο Βασίλισσα Ελισάβετ, στο Στράτφορντ του ανατολικού Λονδίνου. Θα στεγάσει αρχεία ατόμων και οργανώσεων με επιρροή, όπως η Βίβιαν Λι, το Θέατρο Royal Court και το Φεστιβάλ Glastonbury.
Το Κέντρο Μπόουι έχει χρηματοδοτηθεί από το κληροδότημα του καλλιτέχνη και μια δωρεά 10 εκατ. λιρών από το Blavatnik Family Foundation και τον όμιλο Warner Music.
Εκπρόσωπος του κληροδοτήματος του Μπόουι δήλωσε: «Με το έργο του Ντέιβιντ να γίνεται μέρος των εθνικών συλλογών του Ηνωμένου Βασιλείου, παίρνει ο ίδιος τη θέση που του αρμόζει ανάμεσα σε πολλά άλλα εμβληματικά πρόσωπα του πολιτισμού και καλλιτεχνικές ιδιοφυΐες… Είμαστε πολύ χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε στενά με το V&A για να συνεχίσουμε να τιμάμε τη διαρκή πολιτιστική επιρροή του Ντέιβιντ».
«Ο Μπόουι είναι ένα εντυπωσιακό παράδειγμα καλλιτέχνη που όχι μόνο έκανε μοναδικές και εκπληκτικές δουλειές, αλλά που έχει επιρροή και εμπνέει πολύ πέρα από το έργο του αυτό καθαυτό. Με την απόκτηση του αρχείου του, το V&A θα μπορεί πλέον να προσφέρει πρόσβαση στην ιστορία του Ντέιβιντ Μπόουι, όχι μόνο σε ασκούμενους καλλιτέχνες από όλους τους τομείς, αλλά σε καθέναν από εμάς, στο άμεσο μέλλον», σχολίασε η ηθοποιός και φίλη του σταρ, Τίλντα Σουίντον.
Τέλος, ο μουσικός και τραγουδοποιός Νάιλ Ρότζερς είπε ότι, εάν ένας και μόνο καλλιτέχνης των τελευταίων 60 χρόνων της μουσικής, μετά τους Beatles, θα έπρεπε να είναι στο V&A, αυτός είναι ο Μπόουι.