Αυτό τον καιρό υπάρχει ένα κύμα από projects για τον Καρλ Λάγκερφελντ, που μπορεί μάλιστα να φαίνονται κάπως πρόωρα, αν σκεφτεί κανείς ότι έχουν περάσει μόλις τέσσερα χρόνια από τον θάνατο του θρυλικού γερμανού σχεδιαστή μόδας.
Το θέμα του Met Gala της ερχόμενης Δευτέρας (Πρωτομαγιά) είναι αφιερωμένο στον Καρλ Λάγκερφελντ. Εκείνος, πάλι, μάλλον θα απολάμβανε το θέαμα στο γκαλά του Met, στο οποίο, αναμφίβολα, διάφοροι διάσημοι θα εμφανιστούν ντυμένοι «Καρλ», γράφει στην Telegraph η Λίζα Αρμστρονγκ, επικεφαλής των συντακτών μόδας της βρετανικής εφημερίδας.
Ο «Καρλ» ήταν ήδη δημοφιλής στολή το 2007, όταν ο ιταλός σχεδιαστής Ρομπέρτο Καβάλι εμφανίστηκε στο Χαλοουίν όπως εκείνος (ή περίπου…). «Μια πράξη θάρρους, σωστά;» είπε στον Λάγκερφελντ η Λίζα Αρμστρονγκ σε συνέντευξη που του είχε πάρει εκείνη την εποχή. «Η σιλουέτα του είναι μικροκαμωμένη… ας πούμε ότι φαίνομαι καλύτερος» παρατήρησε με θλίψη ο σχεδιαστής μόδας.
Την ετήσια φιλανθρωπική εκδήλωση για τη συγκέντρωση χρημάτων για το Ινστιτούτο Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο την πρώτη Δευτέρα του Μαΐου, θα ακολουθήσει η έκθεση «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty», με περισσότερες από 150 δημιουργίες του από τη δεκαετία του 1950 έως τις τελευταίες συλλογές του. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 5 Μαΐου και θα φιλοξενηθεί στο Met έως τις 16 Ιουλίου.
Στη συνέχεια, το φθινόπωρο (16 Σεπτεμβρίου), θα εγκαινιαστεί στο Λονδίνο η μεγάλη έκθεση «Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto» του μουσείου V&A, η οποία επικεντρώνεται μεν στην Κοκό Σανέλ, ο Λάγκερφελντ θα είναι όμως αναπόφευκτα κομμάτι της.
Υπάρχει, ωστόσο, και το ντοκιμαντέρ «The Mysterious Mr. Lagerfeld» (BBC Two), μια συναρπαστική «αν και κατά καιρούς ανατριχιαστικά παρεμβατική» ταινία, όπως επισημαίνει στην Telegraph η Λίζα Αρμστρονγκ, που προσφέρει στους θεατές 90 λεπτά εξαιρετικής πρόσβασης στον στενό κύκλο του Κάιζερ Καρλ.
Τα ντοκιμαντέρ μόδας μπορεί να είναι βαρετά, όχι όμως και το ντοκιμαντέρ του Μάικ Γουόλντμαν, κάτι που οφείλεται εν μέρει στο ότι ο Καρλ Λάγκερφελντ ήταν κραυγαλέος τύπος –οι δαπάνες του, για παράδειγμα, ήταν θρυλικές, το ίδιο και οι προσβολές που επεφύλασσε σε πλούσιους και διάσημους, ενώ για μούσα του είχε επιλέξει μια γάτα–, αλλά και επειδή ο βραβευμένος με Bafta σκηνοθέτης αναζήτησε μερικούς απροσδόκητους συνεντευξιαζόμενους για αυτή τη «σκανδαλιάρικη», όπως τη χαρακτηρίζει στην Telegraph η Ανίτα Σινγκ, ταινία μεγάλου μήκους.
Εκτός από στυλίστες, δικηγόρους και πρώην συναδέλφους του, για τον αείμνηστο μόδιστρο μιλούν ο Σωματοφύλακας, ο Γείτονας, η Βιβλιοπώλισσα, η Νταντά της Γάτας και η Εκπρόσωπος της Γάτας (όπως ενημερώνουν τους θεατές οι λεζάντες της ταινίας). Η συζήτηση αφορά περισσότερο την αγαπημένη γάτα του, Σουπέτ, παρά την ιδιοφυΐα του Λάγκερφελντ.
Η πρώην αρχισυντάκτρια της γαλλικής Vogue Καρίν Ροϊτφέλντ, για παράδειγμα, ήταν πεπεισμένη ότι η Σουπέτ είχε σκόπιμα καταστρέψει ένα κασμιρένιο κασκόλ που είχε χαρίσει στον Λάγκερφελντ κάποια Χριστούγεννα. «Η Σουπέτ δεν είναι καλό κορίτσι» λέει με σκοτεινό ύφος η Ροϊτφέλντ στην ταινία. «Είναι πολύ ζηλόφθονο κορίτσι. Είναι μια κακιά γάτα»…
Σε κάθε περίπτωση, το μυστήριο του τίτλου κρύβεται στη διαθήκη του Λάγκερφελντ, η οποία δεν έχει δημοσιευθεί ακόμα· καλύπτεται από άκρα μυστικότητα και ο στόχος του Γουόλντμαν είναι να εντοπίσει τους δικαιούχους. Φημολογείται ότι ανάμεσά τους είναι οι Σεμπαστιάν Ζοντό, Μπραντ Κρένινγκ και Μπαπτίστε Τζαμπικόνι, κάτι που, τουλάχιστον για τους γνωρίζοντες, δεν αποτελεί μυστήριο: ο Μπραντ και ο Μπαπτίστε ήταν μοντέλα και πιστοί σύντροφοι του Λάγκερφελντ κατά τα τελευταία 15 χρόνια της ζωής του, ο δε Σεμπαστιάν σωματοφύλακας και δεξί του χέρι – είναι μάλιστα ακόμα πιο όμορφος από τους δύο πρώτους.
Η εμφάνιση, ειδικά, ήταν σημαντική για τον Λάγκερφελντ, ο οποίος ήταν επίσης εκπληκτικά γενναιόδωρος άνθρωπος. Οταν σχεδίασε ένα νυφικό για την αμερικανίδα ανιψιά του –κόρη της αδελφής του–, μια γυναίκα με συνηθισμένες αναλογίες, της έστειλε με φαξ τα σκίτσα με τη συνοδευτική σημείωση: «Νομίζω ότι θα σε κάνει να φαίνεσαι αδύνατη και ψηλή». Το νυφικό έφτασε εγκαίρως με πτήση Concorde.
Η ιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου αποκάλυψε ότι μόνο σε μια επίσκεψή του στο κατάστημά της ο Καρλ Λάγκερφελντ ξόδεψε 30.242 ευρώ, ενώ μπορούσε να ξοδεύει έως και 700.000 ευρώ ετησίως για βιβλία. Δεν έδινε σημασία στα χρήματα, κάτι που ήταν βολικό: κάποτε αγόρασε μια βίλα στον φορολογικό παράδεισο του Μονακό, για να ανακαλύψει λίγο αργότερα ότι βρισκόταν για λίγες εκατοντάδες μέτρα στη λάθος πλευρά των γαλλικών συνόρων, οπότε τελικά ο φόρος έπρεπε να πληρωθεί.
Αν νομίζετε, τώρα, ότι όλα αυτά ακούγονται σαν επιπόλαια κουτσομπολιά, δεν θα έχετε άδικο, παρατηρεί η Ανίτα Σινγκ στην Telegraph. Αλλά σίγουρα είναι πιο διασκεδαστικά από 90 λεπτά επίμονης συζήτησης για τη δημιουργική διαδικασία του Λάγκερφελντ. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ «The Mysterious Mr. Lagerfeld», η πραγματική του ευφυΐα αποδείχτηκε στο μάρκετινγκ του εαυτού του και των εταιρειών του.
Πολλοί από τους συνεντευξιαζόμενους, τέλος, συμπεριλαμβανομένου του Σεμπάστιαν, φάνηκαν πραγματικά διαλυμένοι με τον θάνατό του. Η ταινία, όμως, δεν κατάφερε να αποδείξει ποιος από όλους θα επωφεληθεί από τη διαθήκη του Λάγκερφελντ. Ας ελπίσουμε, μόνο, ότι δεν ξέχασε τη Σουπέτ· γιατί της αρέσει να ταξιδεύει με ιδιωτικό τζετ.