Κατάσκοπος με τοποθέτηση προϊόντος

Τι μπύρα θα πίνει ο Μποντ, τι ρολόι θα φοράκαι τι κινητό θα έχει, δεν αφήνονται στην τύχη, με τους παραγωγούς να έχουν σημαντικά έσοδα πέρα από τις εισπράξεις της ταινίας.

protagon.import

Μερικά από τα μεγαλύτερα brand του πλανήτη διαγκωνίζονται για να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους σε μια ταινία του μεγαλύτερου ίσως brand στο σινεμά, του Τζέιμς Μποντ, και το «Spectre», που βγαίνει στους κινηματογράφους σε λίγες ημέρες, δεν είναι εξαίρεση.

Οι τελευταίες ταινίες της σειράς, ειδικά αυτές με τον Ντάνιελ Κρεγκ, έναν εμπορικά και καλλιτεχνικά επιτυχημένο Μποντ, έχουν γίνει αντικείμενο σκληρού ανταγωνισμού. Τι μπύρα θα πίνει ο Μποντ, τι ρολόι θα φορά (Rolex και αργότερα Omega) και τι κινητό θα έχει, δεν αφήνονται στην τύχη, με τους παραγωγούς να έχουν σημαντικά έσοδα πέρα από τις παραδοσιακά υψηλές εισπράξεις της ταινίας.

Η διάθεση της ταινίας για τοποθέτηση προϊόντων σήμαινε όλο και περισσότερα χρήματα για την παραγωγή, αναφέρει το Uproxx, και από τη δεκαετία του '90 αυτά τα ποσά διογκώνονταν. Το «Tomorrow never dies» (1996), η δεύτερη ταινία με τον Πιρς Μπρόσναν, κάλυψε τα έξοδα παραγωγής μόνο από τις τοποθετήσεις προϊόντων, στο «Die Another Day» (2002) διαφημίζονταν μέσω τοποθέτησης γύρω στις 20 φίρμες που κατέβαλαν πολλές δεκάδες εκατ. δολάρια–μόνο η Ford λέγεται ότι κατέλαβε γύρω στα 35.

Στην πρώτη ταινία με τον Ντάνιελ Κρεγκ, το «Casino Royale» (2006), περικόπηκαν σε έξι για περίπου 36 εκατομμύρια δολάρια, στο «Quantum of Solace» (2008) το ποσό έφτασε τα 50 εκατομμύρια αλλά στη προτελευταία ταινία, το «Skyfall» (2012), το ποσό εκτοξεύτηκε. Μόνο η Heineken κατέβαλε 45 εκατομμύρια δολάρια για την τοποθέτηση της μπύρας της (περίπου του 1/3 του προϋπολογισμού της ταινίας καλύφτηκε από αυτό) ενώ ο Κρεγκ πρωταγωνίστησε και σε τζεϊμσμποντικού τύπου διαφήμιση με μια εντυπωσιακή καταδίωξη με ταχύπλοα.

Το αυτοκίνητο του Μποντ, πάντα εξοπλισμένο με τις εφευρέσεις του Q, φυσικά δεν θα μπορούσε ούτε αυτό να αφήνεται στην τύχη. Για πολλά χρόνια ήταν μια κλασικά βρετανική Aston Martin, στο «Goldeneye» (1995) και το επόμενο «Tomorrow never dies» (1997) η BMW κατάφερε και έκανε τα δικά της αυτοκίνητα (μια Z3 και μία 750iL) μέρος της μυθολογίας του πράκτορα, ο οποίος στις τελευταίες ταινίες επέστρεψε στις Aston Martin.

Για το «Spectre» ο Κρεγκ και ο σκηνοθέτης της ταινίας Σαμ Μέντες είχαν λόγο στην επιλογή των εταιρειών που θα τοποθετούνταν. Παρά τα δεκάδες εκατομμύρια που θα δίνονταν από εταιρείες με κινητά τηλέφωνα, τα απέρριψαν με τη δικαιολογία ότι «ο Μποντ χρησιμοποιεί μόνο τα καλύτερα».

Ετσι τουλάχιστον υποστηρίζει το Apple Insider το οποίο παραθέτει email από την περσινή μεγάλης κλίμακας διαρροή εταιρικών email από στελέχη της Sony. Σε ένα από αυτά, η παραγωγός της ταινίας, Μπάρμπαρα Μπρόκολι, υποστηρίζει ότι ο Κρεγκ και ο Μέντες ήταν αυτοί που απέρριψαν προσφορά της Sony να χρησιμοποιηθεί από τον Μποντ στο «Spectre» ένα κινητό Sony Xperia καθώς και ένα διαφημιστικό πακέτο προώθησης ύψους 50 εκατομμυρίων δολαρίων από τη Samsung, τα κινητά της οποίας έχουν λειτουργικό Android. Στα email φαίνεται ότι ο Κρεγκ και ο Μέντες απορρίπτουν την προσφορά όχι μόνο για το θέμα των χρημάτων αλλά και γιατί, όπως αναφέρεται, «δεν θεωρούν το τηλέφωνο ότι είναι το καλύτερο».

Η μεγάλη ανταγωνίστρια της Samsung, η Apple, δεν έχει λόγους να ασχολείται ιδιαίτερα με την τοποθέτηση σε κάθε ταινία ξεχωριστά. Εδώ και πολλά χρόνια σε ταινίες και σίριαλ υπολογιστές και κινητά χρησιμοποιούνται από τους πρωταγωνιστές σε κάθε περίπτωση. Ακόμα και σε εποχές που η φίρμα ήταν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, πριν το iPod και το iPhone, το μήλο ήταν παντού εμφανές χάρη στην ελεύθερη πρόσβαση που έδινε η εταιρεία στα στούντιο.

Παρα ταύτα, συνεχίζει το Apple Insider, η τοποθέτηση προϊόντος είναι μια ακριβή επένδυση που δεν αποφέρει πάρα πολλά σε βάθος χρόνου. Εταιρείες σαν τη Nokia (πριν εξαγοραστεί) ή τη Samsung που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μερίδιο στην αγορά των smartphone έναντι της Apple είτε δεν κατάφεραν να κατακτήσουν την συνείδηση των καταναλωτών, είτε, στην περίπτωση της Samsung, είδαν τα κέρδη από τον τομέα πώλησης τηλεφώνων να μειώνονται σημαντικά παρά τέτοιου τύπου προωθητικές ενέργειες.

Σε κάθε περίπτωση, καθώς η τοποθέτηση των προϊόντων στις ταινίες του Μποντ δεν είναι πάντα πολύ εμφανής ή δεν εμφανίζεται κανένα συγκεκριμένο προϊόν, απομένει να δούμε το «Spectre» στους κινηματογράφους για να μάθουμε τις τεχνολογικές επιλογές επιλογές του πάντα κομψού πράκτορα.

* Το «Spectre» θα βγει στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 12 Νοεμβρίου.