Ο Ιντρις Ελμπα και η θεατρική συγγραφέας Μπένεντικτ Λόμπε, η τρίτη μαύρη Βρετανίδα που ανεβάζει έργο στο Γουέστ Εντ, στην πρεμιέρα του «Shifters» | Nicky J Sims/Getty Images
Επικαιρότητα

Ιντρις Ελμπα: «Ξέρω πώς είναι να πληγώνεσαι»

Ο τηλεοπτικός επιθεωρητής «Λούθερ» ανέλαβε την παραγωγή και την προώθηση του έργου της βραβευμένης Μπένεντικτ Λόμπε για το δράμα της πρώτης αγάπης, το οποίο μετά την επιτυχία του στο θέατρο πρόκειται να γίνει τηλεοπτική σειρά
Protagon Team

Ο Ιντρις Ελμπα, πολύπλευρος βρετανός ηθοποιός, dj, ράπερ και επιχειρηματίας, φαίνεται ότι έχει κάτι κοινό με το στόρι του «Shifters», που ανέβηκε πρόσφατα στο Duke of York’s Theatre του Γουέστ Εντ στο Λονδίνο και θα παίζεται μέχρι τις 12 Οκτωβρίου.

Πρόκειται για το νέο έργο της Μπένεντικτ Λόμπε, βρετανο-κογκολέζας θεατρικής συγγραφέα η οποία έκανε το ντεμπούτο της με τον μονόλογο «Lava», που ανέβηκε το 2021 στο Bush Theatre, και μεταξύ άλλων βραβείων, τιμήθηκε με το 2022 με Susan Smith Blackburn Prize.

Αρχικά το «Shifters», που παρουσιάζει μια άλλη οπτική του νεανικού έρωτα, παίχτηκε επίσης στο Bush Theatre αποκομίζοντας διθυραμβικές κριτικές. Και τώρα, σύμφωνα με το Variety, πρόκειται να γίνει τηλεοπτική σειρά από τη See-Saw Films (είναι η εταιρεία παραγωγής του «Slow Horses», μιας από τις καλύτερες κατασκοπικές σειρές της πλατφόρμας Apple TV+) σε σενάριο της ίδιας της Λόμπε.

Ο Ιντρις Ελμπα ανέλαβε πρόσφατα την παραγωγή και την προώθηση του έργου της Λόμπε μαζί με τη Μάγια Τζάμα, παρουσιάστρια της βρετανικής τηλεόρασης και ραδιοφωνική dj, και τη ράπερ Little Simz. Ο 51χρονος σταρ, που ήταν παρών στην πρεμιέρα του έργου στο θέατρο Duke of York, δήλωσε στο BBC ότι ξέρει «πώς είναι να σου ραγίζει η καρδιά». Από έρωτα, βεβαίως.

Το έργο, όπου πρωταγωνιστούν οι Χέδερ Αγκιαπονγκ και Τόσιν Κόλ, αφηγείται την ιστορία της Ντες και του Ντρε, δύο νεαρών ταλαντούχων μαύρων που γνωρίζονται από παιδιά και χωρίζουν όταν εκείνη φεύγει. Ο Ντρε είναι Βρετανός νιγηριανής καταγωγής, που μεγάλωσε σε ένα συγκρότημα κοινωνικής στέγασης για ευάλωτες ομάδες. Η Ντες είναι Βρετανο-κογκολέζα, κόρη ενός νευρολόγου της μεσαίας τάξης. Μετά από οκτώ χρόνια χωρισμού συναντιούνται ξανά, μπαίνουν και πάλι ο ένας στη ζωή του άλλου, κουβαλώντας νέα μυστικά και παλιές πληγές.

Εκείνη είναι η ζωγράφος που πάντα ήθελε να γίνει, εκείνος έχει επίσης πραγματοποιήσει ένα όνειρό του. Ολα έχουν αλλάξει μεταξύ τους, και όμως, είναι σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα, καθώς γλιστρούν πέρα ​​δώθε ανάμεσα στο παρόν και στις αναμνήσεις ενός κοινού παρελθόντος. Με το ρολόι να μετρά αντίστροφα έως ότου η Ντες θα φύγει και πάλι, οι αναμνήσεις των εφηβικών τους χρόνων συγκρούονται με το παρόν τους και αναγκάζονται να αναρωτηθούν αν η μοίρα τούς έχει ξαναφέρει κοντά για κάποιο λόγο.

Οι πρωταγωνιστές αποδίδουν επιδέξια και γεμάτοι φωτιά το δράμα της πρώτης αγάπης. Χρόνια αργότερα, όταν συναντιούνται ξανά, αντιλαμβάνονται την αδεξιότητα της νεανικής τους αγάπης και όσα δεν ειπώθηκαν τότε. Ο σαρκασμός καλύπτει την εφηβική ντροπαλότητα, η σεξουαλική ένταση αλλάζει ξαφνικά και από κάτι ωραίο μετατρέπεται σε κάτι ανόητο ή πολύ συνηθισμένο, οι διαφωνίες σχετικά με τις μουσικές της Νιγηρίας και του Κονγκό είναι φλερτ δι’ αντιπροσώπων. Αλλά «υπάρχει πάθος κάτω από όλα αυτά και όταν το ζευγάρι φιλιέται, [το φιλί] είναι αληθινό, σε ζαλίζει» γράφει η Αρίφα Ακμπαρ στον Guardian.

Ο Τόσιν Κόλ και η Χέδερ Αγκιαπονγκ κυριαρχούν στο λιτό σκηνικό του «Shifters», μπαίνοντας στο πετσί των χαρακτήρων του Ντρε και της Ντες (bushtheatre.co.uk/Craig Fuller)

Μιλώντας στο BBC μετά την παράσταση στο θέατρο Duke of York, ο Ιντρις Ελμπα δήλωσε ότι το θέμα είναι σημαντικό τώρα επειδή «φαίνεται ότι κανείς δεν γιορτάζει πια τον έρωτα».

«Εχω μπει και βγει από τον έρωτα και έχω περάσει όλα τα σκαμπανεβάσματα που βιώνουν οι χαρακτήρες, οπότε το να βλέπεις μια ιστορία αγάπης που απευθύνεται σε ένα νεανικό κοινό είναι πραγματικά μοναδικό» είπε.

Η θεατρική συγγραφέας Μπένεντικτ Λόμπε, σημειώνει η Γιασμίν Ρούφο στο BBC, είναι η τρίτη μαύρη Βρετανίδα που ανεβάζει έργο στο Γουέστ Εντ. Ωστόσο ο Ελμπα παρατηρεί ότι το έργο «δεν έχει να κάνει με το χρώμα και, παρ’ όλο που οι ηθοποιοί τυχαίνει να είναι μαύροι, αυτή η παράσταση είναι για όλους».

Στην κριτική του στο City AM ο Ανταμ Μπλάντγουορθ αναφέρει ότι το έργο της Λόμπε «είναι μια φρέσκια οπτική στη μαύρη αφήγηση ιστοριών στις σκηνές του Λονδίνου». Προσθέτει πως «ο Ντρε και η Ντες είναι δύο μαύροι Βρετανοί που θα μπορούσαν να υπάρχουν πραγματικά, και ζούμε σε μια εποχή όπου αυτό από μόνο του είναι πρωτοποριακό στις μεγάλες σκηνές του Γουέστ Εντ».

Ο Ιντρις Ελμπα μιλάει για το «Shifters» και την αγάπη του για το θέατρο

Ο Τόσιν Κόλ, που υποδύεται τον Ντρε –εμφανίστηκε πρόσφατα στο «Supacell» του Netflix (μια σειρά που έφτασε ξαφνικά στην πρώτη θέση των προτιμήσεων του ελληνικού κοινού)– λέει πως είναι σπουδαίο ότι άνθρωποι που προέρχονται από συγκεκριμένες εθνοτικές ομάδες είναι σε θέση να «συνδεθούν με τον χαρακτήρα μου σε ένα βαθύτερο επίπεδο». Προσθέτει, όμως, ότι τα συναισθήματα που βιώνει ο Ντρε «είναι καθολικά, καθώς όλοι έχουν αντιμετωπίσει τη θλίψη, τον έρωτα, και γνωρίζουν τον πόνο τού να κάνεις λάθη».

Στην κριτική της στην Telegraph, η Κίρστεν Γκραντ ανέφερε ότι το έργο «αντιμετωπίζει καθημερινά ζητήματα, από την ψυχική υγεία μέχρι τη θλίψη και την ταξική ανισότητα, χωρίς ποτέ να υπερβάλλει». Και πρόσθεσε ότι συνολικά είναι μια «τρυφερή απεικόνιση της ανθρώπινης σύνδεσης».

Σε άλλη μια διθυραμβική κριτική για το έργο της Λόμπε, ο Ντόναλντ Χατέρα έγραψε στους Times του Λονδίνου ότι η επιτυχία του «Shifters» οφείλεται «στις εξαιρετικά ελκυστικές και με πολλές αποχρώσεις ερμηνείες της Χέδερ Αγκιαπονγκ και του Τόσιν Κόλ».

Μιλώντας στο BBC μετά την παράσταση, η πρωταγωνίστρια δήλωσε, τέλος: «Πάντα ήξερα πόσο σημαντικό ήταν αυτό το έργο, αλλά το να βλέπω το κοινό να ανταποκρίνεται πραγματικά, να βαριανασαίνει, να κλαίει και να γελάει σε όλη τη διάρκεια, είναι πραγματικά εκπληκτικό».

Εχουμε, λοιπόν, κάτι φρέσκο –και τηλεοπτικά– να περιμένουμε.