Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό σύστημα στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Εκτη Βαθμίδα (Sixth Form) αντιστοιχεί στις δύο τελευταίες χρονιές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά τις οποίες μαθητές 16-18 ετών προετοιμάζονται για τις εξετάσεις A-level ή άλλες αντίστοιχες, όπως το International Baccalaureate κα το Cambridge Pre-U, και για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Τώρα, ένα κορυφαίο κρατικό κολέγιο έκτης βαθμίδας σχεδιάζει να υιοθετήσει τις μεθόδους διδασκαλίας της Αρχαίας Ελλάδας για να βοηθήσει τους μαθητές του να κερδίσουν υποτροφίες στα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια της Ivy League. (Τα οκτώ μέλη της ένωσης είναι τα πανεπιστήμια Μπράουν, Κολούμπια, Κoρνέλ, Ντάρτμουθ, Χάρβαρντ, Πρίνστον, Γέιλ και της Πενσιλβάνια.)
Το Newham Collegiate, στο ανατολικό Λονδίνο, ένα από τα καλύτερα κολέγια Sixth Form της βρετανικής πρωτεύουσας, ετοιμάζεται να εισαγάγει τα τρία μαθήματα του κλασικού «trivium» των μεσαιωνικών πανεπιστημίων: γραμματική, λογική και ρητορική.
Η γραμματική είναι ο μηχανισμός της γλώσσας. Η λογική (ή διαλεκτική, όροι συνώνυμοι την εποχή των μεσαιωνικών πανεπιστημίων) είναι η «μηχανική» της σκέψης και της ανάλυσης. Η ρητορική είναι η χρήση της γλώσσας σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία και την καθοδήγηση. Και τα τρία μαζί σχηματίζουν το θεμέλιο της μεσαιωνικής κλασικής εκπαίδευσης.
Ο Μούσιν Ισμαήλ, επικεφαλής προτύπων του City of London Academies Trust, ο οποίος διευθύνει το σχολείο, είπε στην Telegraph ότι η κίνηση αυτή θα επιτρέψει στους μαθητές να αναπτύξουν βαθιές, αναλυτικές δεξιότητες σκέψης. Προσέθεσε ότι το διετές «πρόγραμμα φιλελεύθερων τεχνών» θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν θέσεις στα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ, ενώ θα τους προσδίδει πλεονέκτημα όταν θα υποβάλλουν αίτηση για θέσεις εργασίας.
Το πρόγραμμα θα αρχίσει να εφαρμόζεται τον Σεπτέμβριο στο κορυφαίο λονδρέζικο κολέγιο και θα περιλαμβάνει δύο ώρες μαθημάτων κάθε εβδομάδα, παράλληλα με τα μαθήματα του A-level.
Στα μαθήματα περιλαμβάνεται η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη, η οποία εμφανίζεται, ως επί το πλείστον, στα πρώιμα έργα του Πλάτωνα, όπως η «Απολογία», ο «Κρίτων», ο «Γοργίας», η «Πολιτεία» και άλλα, με στόχο να αναπτύξουν οι μαθητές την ικανότητα να σκέφτονται κριτικά.
Ο κ. Ισμαήλ τόνισε: «Μια κλασική εκπαίδευση, με ένα πλούσιο πρόγραμμα γνώσεων, την οποία προσφέρουν τα ιδιωτικά σχολεία, διδάσκει στους μαθητές τους τις βασικές δεξιότητες που απαιτούνται για να επιτύχουν. Αυτό το πρόγραμμα θα δώσει στους μαθητές μας τα δομικά στοιχεία των αρχαίων, για να είναι ανταγωνιστικοί στις συνεντεύξεις για τις πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας».
Μιλώντας στη Λουίζα Κλάρενς-Σμιθ της Telegraph, είπε ακόμη: «Εχουμε επίσης αναπτύξει πολύ ισχυρές συνεργασίες με πανεπιστήμια της Ivy League, τα οποία επικεντρώνονται σε μια κλασική φιλελεύθερη εκπαίδευση. Δίνοντας στους μαθητές μας αυτό το ισχυρό θεμέλιο, θα βελτιωθούν σημαντικά οι πιθανότητές τους να αποκτήσουν πλήρεις υποτροφίες σε αυτά τα υψηλού κύρους ιδρύματα».
Το Oxbridge προσφέρει υποτροφίες
Το Newham Collegiate Sixth Form βοήθησε εκατοντάδες άπορους μαθητές να περάσουν στα 24 πανεπιστήμια του Russell Group στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Πέρυσι οι μαθητές του έλαβαν 41 προσφορές για θέσεις στα πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και του Κέιμπριτζ (Oxbridge), ενώ σε δύο μαθητές προσφέρθηκαν θέσεις σε πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ivy League.
Εξάλλου, παλιότεροι μαθητές του λονδρέζικου κολεγίου έχουν γίνει επίσης δεκτοί στο Χάρβαρντ, στο MIT και στο Πρίνστον, με πλήρεις υποτροφίες.
Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εφαρμοστεί και στα κολέγια έκτης βαθμίδας Islington Collegiate Sixth Form και Hackney Collegiate Sixth Form, τα οποία ακολουθούν το σύστημα του Newham.
Ο κ. Ισμαήλ, πρώην δικηγόρος του City, ανέφερε ακόμη στην Telegraph ότι οι μαθητές του Newham έχασαν κορυφαίες θέσεις εργασίας, παρά το γεγονός ότι στα αποτελέσματα των εξετάσεων ξεπέρασαν τους συνομηλίκους τους από κορυφαία ιδιωτικά σχολεία.
«Το να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να πάρουν κορυφαίους βαθμούς στις εξετάσεις τους είναι μόνο η μισή δουλειά. Εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση στις κορυφαίες θέσεις εργασίας, τις οποίες αξίζουν οι εκπαιδευτικές επιδόσεις τους» τόνισε.
Είπατε κάτι;