Φρένο στα σχέδια αύξησης των διοδίων στην Αττική Οδό, έβαλε τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, μιλώντας από το βήμα της Βουλής στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.
Σχολιάζοντας την πρόσφατη απόφαση της εταιρείας να αυξήσει το κόστος των διοδίων στα 3 ευρώ – απόφαση που μπλοκαρίστηκε με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου από την προηγούμενη κυβέρνηση- ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε πως ούτε η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα δεχθεί την αύξηση.
Η εταιρεία «δεν σεβάστηκε τους πολίτες που είναι χρήστες αυτού του δρόμου. Εμείς δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Ενα είναι σίγουρο και αυτό πρέπει να το τονίσουμε: η νέα κυβέρνηση δεν πρόκειται να δεχθεί τετελεσμένα στο θέμα αυτό, καθώς έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης», ήταν το μήνυμα που θέλησε να στείλει ο υπουργός.
Τι θα γίνει με τα υπόλοιπα έργα σε όλη την Ελλάδα
«Κρίσιμος παράγοντας για να ξεπεράσουμε την κρίση είναι ένα ισορροπημένο πρόγραμμα υποδομών, δημόσιο και ιδιωτικό. Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον. Το συμφέρον όλων, όχι των λίγων», είπε ο υπουργός.
Παράλληλα, άσκησε έντονη κριτική κατά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας την ότι με τη μέθοδο των κατατμήσεων «οδήγησε σε κουφάρια και τεράστιες καθυστερήσεις» μεγάλα έργα, τα οποία «πληρώνονται τρεις φορές πάνω από την αξία τους».
«Τα μεγάλα έργα για εμάς, δεν είναι εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού. Είναι εργαλεία ανάπτυξης και δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησής μας είναι αυτή ακριβώς, να δημιουργήσουμε νέες δουλειές και μακροπρόθεσμα να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν ολόκληρες περιοχές», ανέφερε.
«Το μοντέλο “μεγάλες εκπτώσεις” καταλήγει να πληρώνουμε πιο ακριβά τα έργα και να τα κάνουμε σε διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο», πρόσθεσε και έφερε ως παράδειγμα τρία μεγάλα έργα «που είναι παράδειγμα προς αποφυγή και χρειάζονται ριζικές λύσεις».
Πρώτο, το έργο Πάτρα – Πύργος, που είναι «στον αέρα», όπως είπε ο υπουργός, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα ολοκληρωθεί. «Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς παραλάβαμε μία χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα. Μελετάμε διεξοδικά τις εναλλακτικές και είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε τελικά να προχωρήσουμε σε λύση όσο το δυνατόν ταχύτερη και με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση», σημείωσε ο υπουργός.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο έργο Ακτιο – Αμβρακία, το οποίο «έχει κοστίσει 6,1 εκατ. ευρώ χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη», τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τον διαγωνισμό και θα δώσει τη βέλτιστη λύση για να ολοκληρωθεί επιτέλους. Ξεκίνησε το 2010 με τέσσερις εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 142 εκατ.ευρώ. Το 2017 δημοπρατήθηκε εργολαβία “σκούπα” για να ολοκληρωθεί το έργο, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ. Περισσότερο από τα τέσσερα έργα μαζί», συμπλήρωσε.
Τρίτο έργο που βρίσκεται, επίσης, «στον αέρα», όπως είπε ο κ. Καραμανλής, είναι ο ΒΟΑ (Βόρειος Οδικός Αξονας) στην Κρήτη, για το οποίο επισήμανε: «η αλήθεια είναι ότι αυτό που δημοπρατήθηκε όπως ισχυριζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν μία ιδέα με κάτι σκίτσα» και διαβεβαίωσε ότι σύντομα θα ξεκινήσει η δημοπράτησή του. «Οπως έχει σχεδιαστεί, δεν πρόκειται να ξεκινήσει. Γιατί μιλάμε για τρία επιμέρους έργα με τρεις διαφορετικούς τρόπους δημοπράτησης, χωρίς μελέτες και χωρίς περιβαλλοντική έγκριση», υπογράμμισε και συμπλήρωσε: «Εμείς σχεδιάζουμε να εξετάσουμε την αλλόκοτη αυτή αρχιτεκτονική του έργου, να ξεκινήσουμε όσες μελέτες υπολείπονται και να ολοκληρώσουμε όσες εκκρεμούν. Να αδειοδοτήσουμε το έργο περιβαλλοντικά. Εμείς όχι απλώς θα ενεργοποιήσουμε ξανά τον ΟΑΚ (Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης), αλλά θα τον ενισχύσουμε ουσιαστικά».
Επίσης, ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι «θα προχωρήσουν γρήγορα έργα που είναι σε εξέλιξη ή έχουν κολλήσει», σημειώνοντας πως «το πιο σημαντικό είναι να ετοιμάσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων, που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια, έργα που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη σχέση κόστους-οφέλους, τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητά τους».
Οπως είπε ο κ. Καραμανλής, στον προγραμματισμό της κυβέρνησης, μεταξύ άλλων, είναι: Να λυθούν οι εκκρεμότητες για να ξεκινήσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, να αρχίσουν γρήγοα να υλοποιούνται έργα, όπως το Νότιο Τμήμα του Ε65, να προχωρήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες του «Μετρό Γραμμή 4 – Αλσος Βεΐκου – Γουδί» καθώς και τα έργα στο Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός της Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης της Σαλαμίνας με το Πέραμα, να προχωρήσουν σειρά έργων όπως το Ελευσίνα – Υλίκη, οι επεκτάσεις της Ιόνιας Οδού με το Αγρίνιο και την Κακαβιά και ο δρόμος «Δράμα – Αμφίπολη – Εγνατία», καθώς επίσης να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός και να υλοποιηθεί το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Σύνορα και Αθήνα – Πάτρα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μεγάλη έμφαση θα δοθεί στις κτιριακές υποδομές της χώρας, σε σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα υγείας, δικαστικά κτίρια, καθώς και στα έργα για την ασφάλεια των πολιτών.
«Προγραμματίζουμε, επίσης, τη δημοπράτηση 10 αντιπλημμυρικών έργων, συνολικού προϋπολογισμού 430 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και συνεχίζουμε τις προγραμματικές συμβάσεις, με τους δήμους Μαραθώνα, Ελευσίνας, Αγ. Θεοδώρων – Λουτρακίου, Μάνδρας – Ειδυλλίας και Ραφήνας – Πικερμίου, για έργα αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές», τόνισε.
Ο υπουργός Υποδομών ανέφερε, επίσης, ότι θα υλοποιηθεί το Μητρώο Εργων, χαρακτηρίζοντάς το «αναγκαίο εργαλείο για ένα ολοκληρωμένο και συνεπές πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης των υποδομών που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες».
Για τον τομέα των μεταφορών, επισήμανε ότι, «πρωταρχικό ρόλο έχει η επένδυση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές, ώστε να αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου».
«Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα επεκτείνει τον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε έναν χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Και η ενίσχυση των λιμένων του Βορρά θα αναβαθμίσει τη Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των logistics», πρόσθεσε.
Επιπλέον, μίλησε για εξορθολογισμό των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζοντας ότι «σε ορίζοντα τετραετίας και στο πλαίσιο της υλοποίησης ενός «στρατηγικού σχεδίου ηλεκτρικής κινητικότητας» στις μεγάλες πόλεις αλλά και στα μικρά νησιά, πρώτος στόχος μας είναι η ανανέωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία».
Ταυτόχρονα, ο κ. Καραμανλής έδωσε έμφαση στη «δραματική κατάσταση», όπως τη χαρακτήρισε, που επικρατεί στη Θεσσαλονίκη: «Σήμερα δεν κυκλοφορούν πάνω από 240-260 λεωφορεία. Μείωση του στόλου, εικονικά δρομολόγια, κατάρρευση της τηλεματικής, δραματική πτώση των εσόδων. Εχουμε έναν κρατικοποιημένο οργανισμό, ο οποίος λαμβάνει 200% επιδότηση, ενώ η ευρωπαϊκή νόρμα είναι 40-60%. Εδώ που έχουμε φτάσει, λοιπόν, προχωράμε άμεσα στην εκπόνηση ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσης, ώστε να αποφύγουμε κατάρρευση του ΟΑΣΘ. Ούτε θαύματα μπορούν να γίνουν, ούτε να επιστρέψουμε στο παρελθόν. Δυστυχώς, η ζημιά έχει ήδη γίνει. Και για το ζήτημα αυτό φέρει ευθύνη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γιατί ενέκρινε τη μία και μοναδική πανευρωπαϊκά κρατικοποίηση».
Παράλληλα, ο υπουργός ανέπτυξε το σχέδιο της κυβέρνησης: «Πρώτον, θα αξιοποιηθούν όλα τα ικανά στελέχη του ΟΑΣΘ, χωρίς κομματικές παρωπίδες, όπως συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ αλλά με αξιοκρατικά κριτήρια. Δεύτερον, θα αλλάξει η διοίκηση».
Τέλος, ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νομοθετικές αλλαγές για «δύο νομοθετικά γονατογραφήματα του ΣΥΡΙΖΑ, που έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα». Οπως είπε, το πρώτο αφορά τις σχολές οδήγησης, όπου αυτήν τη στιγμή κρατούνται «όμηροι» περίπου 100.000 πολίτες, εκπαιδευτές, υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί άνω των 74 ετών και το δεύτερο αφορά τα «τεράστια προβλήματα¬ που έχουν δημιουργηθεί στην υπηρεσία και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.