Στις χιλιετίες που πέρασαν από τότε που δημιουργήθηκε, η προτομή του νεαρού φαραώ Τουταγχαμών, έγινε μάρτυρας της ανόδου και πτώσης πολλών ηγεμόνων καθώς και τουλάχιστον 3.000 πλημμυρών του ποταμού Νείλου. Είδε το τέλος των φαραώ και την ανακάλυψη του μυθικού τάφου του ανθρώπου που του έδωσε τα χαρακτηριστικά του.
Αλλά από όλα τα γεγονότα που «έζησε», αυτό που οι ιστορικοί Τέχνης καίγονται να μάθουν, είναι τι συνέβη στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Κοιτούσε το αγαλματίδιο στο κενό, με θυμωμένο βλέμμα, από το ράφι πάνω από το τζάκι, σε διαμέρισμα της Βιέννης, όπως ισχυρίζεται ο οίκος Κρίστις; Ή έστρεψε το ψυχρό του βλέμμα στους αρχαιοκάπηλους του Ναού του Καρνάκ στο Λούξορ, όπως επιμένει η αιγυπτιακή κυβέρνηση, που προσπαθεί να μπλοκάρει τη δημοπρασία της Πέμπτης, στο Λονδίνο;
Το Κάιρο ζητεί να επιστρέψει η κεφαλή στην Αίγυπτο, όμως ο Κρίστις προχωρά στην πώλησή του με τιμή εκκίνησης τα 4,5 εκατ. ευρώ.
Η προτομή από καφέ χαλαζίτη, ύψους 28,5 εκατοστών, απεικονίζει τον θεό Αμμωνα με τα χαρακτηριστικά του Τουταγχαμών, ως «ένας τρόπος να τεθεί ο μονάρχης στο ίδιο επίπεδο με τους θεούς», εξηγεί ο οίκος στο σημείωμά του.
Ο οίκος υποστηρίζει πως το αγαλματίδιο αγοράστηκε το 1958 από τον έμπορο έργων τέχνης του Μονάχου, Χάιντς Χέρτσερ. Νωρίτερα, ήταν στα χέρια του Αυστριακού Γιόζεφ Μεσίνα, που το απέκτησε γύρω στο 1973 -1974 από τον πρίγκιπα Βίλχελμ φον Τουρν ουντ Τάξις, ο οποίος το είχε από τη δεκαετία του 1960.
Ο γιος του Γερμανού που αναφέρεται ως ο πρώτος του ιδιοκτήτης, ήρθε να ρίξει λάδι στη διπλωματική φωτιά, λέγοντας ότι δεν θυμάται να έχει δει ποτέ την προτομή. Ούτε ο Βίκτορ φον Τουρν ουντ Τάξις πιστεύει ότι ο πατέρας του, Βίλχελμ, που δεν ήταν πλούσιος, είχε στην κατοχή του ένα πολύτιμο αντικείμενο, το οποίο «ξέχασε» να αναφέρει στα παιδιά του.
Η δε ανηψιά του Ντάρια, συμφωνεί, λέγοντας ότι ο θείος της, ο οποίος ήταν μέλος της αυστριακής αντίστασης κατά των Ναζί, δεν είχε κανένα ενδιαφέρον για τις τέχνες.
Ο αρχαιολόγος και πρώην υπουργός Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου Ζάχι Χαουάς εκτιμά πως το έργο «έφυγε από την Αίγυπτο τη δεκαετία του 1970 γιατί εκείνη την εποχή πολλά αρχαία αντικείμενα εκλάπησαν από τον Ναό του Καρνάκ, στο Λούξορ. «Ο Κρίστις δεν μπορεί να μας πει πότε αυτό εκλάπη. Και οι ιδιοκτήτες έδωσαν ψευδείς πληροφορίες», δήλωσε.
«Είναι εξαιρετικά σημαντικό να τεκμηριωθεί η πρόσφατη ιδιοκτησία (του έργου) και η νομιμότητα της πώλησης, κάτι που σαφώς κάναμε», αντέδρασε εκπρόσωπος του οίκου Κρίστις. «Δεν θα διαθέταμε σε δημοπρασία κανένα αντικείμενο του οποίου η ιδιοκτησία ή η εξαγωγή θα ήγειραν ερωτήματα», πρόσθεσε η εκπρόσωπος διευκρινίζοντας ότι η πρεσβεία της Αιγύπτου είχε ενημερωθεί εκ των προτέρων για την πώληση.
Το αντικείμενο της διαφοράς ανήκει στη συλλογή Resandro, μια από τις πιο ξακουστές ιδιωτικές συλλογές παγκοσμίως. Το γλυπτό έχει εκτεθεί επανειλημμένα στο κοινό τα τελευταία 30 χρόνια, υπογράμμισε ο οίκος Κρίστις.
Το Κάιρο ζήτησε επίσης να σταματήσει η πώληση όλων των άλλων αιγυπτιακών αντικειμένων κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης δημοπρασίας του Κρίστις στις 3 και 4 Ιουλίου, υπογραμμίζοντας πόσο σημαντικό είναι να εξασφαλιστούν όλα τα πιστοποιητικά της απόκτησης αυτών των αντικειμένων.