Η Κίνα δεν έχει χρηματοδοτήσει κανένα νέο έργο υποδομής στη Ρωσία εδώ και μήνες, καθώς το Πεκίνο εστιάζει την προσοχή του στην πρόληψη μιας οικονομικής κρίσης στο εσωτερικό.
Η χρηματοδότηση και οι επενδύσεις μέσω της κινεζικής πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» (στα αγγλικά: «Belt and Road Initiative» ή BRI –πρόκειται για την παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης υποδομών που υιοθέτησε η κινεζική κυβέρνηση πριν από μία δεκαετία, σχεδόν, επενδύοντας σε σχεδόν 70 χώρες) μειώθηκαν στα 28,4 δισ. δολάρια το πρώτο εξάμηνο του 2022, από 29,4 δισ. δολάρια την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Πράσινης Οικονομίας και Ανάπτυξης του πανεπιστημίου Φουντάν της Σαγκάης.
Από τα χρήματα αυτά δεν υπήρξε καμία, μάλιστα, ροή κονδυλίων για νέα έργα προς τη Ρωσία, τη Σρι Λάνκα και την Αίγυπτο, παρότι οι χώρες αυτές υπήρξαν ιδιαίτερα επωφελούμενες από τις κινεζικές επενδύσεις.
Η απουσία του κινεζικού κεφαλαίου από τη Ρωσία, ιδιαίτερα, υποδηλώνει ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις ενδεχομένως φοβούνται μήπως πέσουν θύματα δευτερογενών κυρώσεων που επιβλήθηκαν κατά της Μόσχας μετά την εισβολή στην Ουκρανία, παρά το γεγονός ότι οι δύο χώρες επέμεναν, πριν την έναρξη του πολέμου, ότι η φιλία τους δεν είχε «όρια», εκτίμησε ο οικονομικός συντάκτης της Telegraph Λούις Ασγουορθ, μιλώντας, παράλληλα, για «πλήγμα» για τον ρώσο πρόεδρο, όπως είναι και ο τίτλος του σχετικού άρθρου.
Υπενθυμίζεται πως η πρωτοβουλία BRI υιοθετήθηκε επίσημα το 2013 ως μέρος των προσπαθειών του Πεκίνου να επεκτείνει την επιρροή του σε όλη την Ασία, την Αφρική, τη Νότια Αμερική και τμήματα της ανατολικής Ευρώπης.
Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, η Κίνα είχε διοχετεύσει σχεδόν ένα τρισεκατομμύριο δολάρια σε έργα υποδομών και άλλες επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες δημιουργώντας θέσεις εργασίας για τις επιχειρήσεις της και συχνά εξασφαλίζοντας ερείσματα σε ζωτικής σημασίας για τη στρατηγική της κράτη, προσέθεσε ο δημοσιογράφος.
Ωστόσο οι δαπάνες άρχισαν να μειώνονται από το 2017 και ύστερα, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής ενισχυμένων κεφαλαιακών ελέγχων από την κυβέρνηση και των αντιπαραθέσεων γύρω από πολλά έργα που είχαν αντιμετωπίσει δυσκολίες. Για παράδειγμα το Πεκίνο σταμάτησε τις επενδύσεις σε εργοστάσια άνθρακα, με αποτέλεσμα να βγαίνει από το κάδρο μια από τις τελευταίες σημαντικές πηγές χρηματοδότησης που απομένουν για την καύση του ιδιαίτερα ρυπογόνου καυσίμου. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι περισσότερα από τα μισά έργα σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα που χρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος έχουν παγώσει, σύμφωνα με το δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας.
Η συρρίκνωση του προγράμματος έχει επιταχυνθεί λόγω της πανδημίας η οποία οδήγησε πολλές χώρες να δυσκολεύονται να αποπληρώσουν τα χρέη τους και άλλες να αθετούν τις πληρωμές προς το Πεκίνο, συμπεριλαμβανομένης της Σρι Λάνκα, όπου ο αυξανόμενος πληθωρισμός έριξε την κυβέρνηση (περισσότερα εδώ).
Συνολικά οι δαπάνες στο πλαίσιο του BRI μειώθηκαν κατά 40% από το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Σημειώνεται πως φέτος η Κίνα διοχέτευσε σχεδόν 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις και 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε κατασκευαστικά συμβόλαια ως μέρος του προγράμματος. Το μεγαλύτερο βάρος δόθηκε στους κλάδους της ενέργειας και των μεταφορών, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 73% των δαπανών μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου.
Η Σαουδική Αραβία έλαβε 5,5 δισ. δολάρια σε νέα κεφάλαια, ενώ το Ιράκ έλαβε περίπου 1,5 δισ. δολάρια.
Η Ρωσία είχε καταστεί ο δεύτερος μεγαλύτερος αποδέκτης ενεργειακών δαπανών από την έναρξη του BRI.
Ωστόσο οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι οι ξένες επενδύσεις μέσω του BRI πιθανότατα θα συνεχίσουν να επιβραδύνονται περαιτέρω το 2022 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, των lockdown στην Κίνα και της συνεχιζόμενης παγκόσμιας αβεβαιότητας λόγω της Covid-19, κατέληξε ο Ασγουορθ.