Στην Αίγυπτο έχουν στραφεί τα βλέμματα του πλανήτη, καθώς στο Σαρμ Ελ Σέιχ πραγματοποιήθηκε η Σύνοδος Κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα COP27, εν μέσω αυξανόμενων εκκλήσεων προς τις πλούσιες χώρες να αποζημιώσουν φτωχότερα κράτη, που είναι πιο ευάλωτα στην κλιματική αλλαγή.
Την ημέρα πριν από την έναρξη της Συνόδου, εκατοντάδες ακτιβιστές που διαδηλώνουν για το περιβάλλον κάθισαν μπροστά από τις ρόδες των ιδιωτικών τζετ που έφευγαν από το αεροδρόμιο Σίπχολ του Αμστερνταμ, σταματώντας τα, ενώ κάποιοι άλλοι έκαναν ποδηλασία γύρω από το αεροδρόμιο.
Τα δεδομένα από το FlightRadar24 λένε ότι 36 ιδιωτικά τζετ προσγειώθηκαν στο Σαρμ ελ Σέιχ μεταξύ 4 και 6 Νοεμβρίου, οπότε ξεκινούσε η Σύνοδος Κορυφής. Αλλα 64 πέταξαν στο Κάιρο, 24 από τα οποία είχαν έρθει από το Σαρμ ελ Σέιχ. Εννέα από τις πτήσεις προέρχονταν από το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ άλλες από ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ολλανδία. Δύο προήλθαν από τις ΗΠΑ – από την Ατλάντα και την Ουάσιγκτον αντίστοιχα, αναφέρει δημοσίευμα του BBC.
Ποιο είναι το αποτύπωμα άνθρακα
Οι πτήσεις με αεροπλάνο παράγουν αέρια του θερμοκηπίου –κυρίως διοξείδιο του άνθρακα (CO2)– από την καύση καυσίμων. Αυτά συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Οι εκπομπές άνθρακα ανά χιλιόμετρο είναι πολύ χειρότερες από τα αέρια που εκπέμπονται από οποιοδήποτε άλλο μέσο μεταφοράς. Και αυτό ποικίλλει ανάλογα με το μέγεθος του αεροπλάνου, την αποδοτικότητα των κινητήρων του και τον αριθμό των επιβατών που μεταφέρει.
Ωστόσο, τα ιδιωτικά τζετ παράγουν γενικά πολύ περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβάτη σε σύγκριση με τις εμπορικές πτήσεις. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά μοντέλα ιδιωτικών τζετ, αλλά αυτό που πετούσε πιο συχνά στην Αίγυπτο πριν από το Cop27 ήταν το Gulfstream G650, το οποίο χρησιμοποιεί περίπου 1.893 λίτρα καυσίμων την ώρα.
Με απλή αριθμητική, ένα ιδιωτικό τζετ που απογειώθηκε από το Αμστερνταμ –παρά τις διαδηλώσεις και τις διαμαρτυρίες των ακτιβιστών– έκανε περίπου πέντε ώρες για να φτάσει στο Σαρμ ελ Σέιχ και χρησιμοποίησε περίπου 9.465 λίτρα καυσίμων.
Το υπουργείο Επιχειρήσεων, Ενέργειας και Βιομηχανικής Στρατηγικής (BEIS) λέει ότι εκπέμπονται 2,5 κιλά CO2 για κάθε λίτρο καυσίμου που καίγεται. Αρα, αυτή η πτήση παράγει 23,9 τόνους.
Εάν οι εκπρόσωποι της COP27 είχαν επιλέξει να ταξιδέψουν στην Αίγυπτο με πτήση κάποιας εταιρείας από το Αμστερνταμ, οι εκπομπές αερίων θα αντιστοιχούσαν σε μισό τόνο ο καθένας, σύμφωνα με τον υπολογιστή του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
Παρ’ όλο που μια εμπορική πτήση καίει περισσότερα καύσιμα ανά ώρα, μπορεί να μεταφέρει πολύ περισσότερους επιβάτες από όσους ένα ιδιωτικό τζετ και επομένως να εκπέμπει λιγότερο άνθρακα ανά άτομο.
Ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου έφτασαν στη Σύνοδο με ένα Airbus A321-253NX μισθωμένο από την κυβέρνηση. Αυτό καταναλώνει περίπου 2,6 τόνους καυσίμου την ώρα, ανάλογα με το φορτίο και το υψόμετρο.
Σύμφωνα με τους επίσημους υπολογισμούς, η πτήση προς το Σαρμ ελ Σέιχ έχει εκπέμψει περίπου 41 τόνους CO2.
Το BBC News ρώτησε την Ντάουνινγκ Στριτ πόσοι άλλοι επιβάτες βρίσκονταν στην πτήση για το Σαρμ ελ Σέιχ, αλλά δεν έλαβε απάντηση. Ενας κυβερνητικός εκπρόσωπος, όμως, είπε ότι «αυτή η αντιπροσωπεία ταξίδεψε με ένα από τα πιο καλά –από άποψη εκπομπής άνθρακα– αεροπλάνα του μεγέθους της στον κόσμο και οι εκπομπές άνθρακα από αυτές τις πτήσεις αντισταθμίζονται».
Ο επικεφαλής της Μονάδας Πληροφοριών για την Ενέργεια και το Κλίμα διεθνώς δήλωσε στο BBC News ότι με το να εστιάζεις στους ηγέτες που παίρνουν ιδιωτικά τζετ για να συμμετάσχουν στο COP27, χάνεται το νόημα.
«Οι εκπομπές είναι αμελητέες σε σύγκριση με τον αντίκτυπο των αποφάσεων και των δεσμεύσεων που λαμβάνονται σε αυτές τις συνόδους κορυφής», είπε. «Εάν θέλουμε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων, χρειαζόμαστε ηγέτες στην αίθουσα και μέσα ενημέρωσης, επιστήμονες και ενδιαφερόμενους φορείς, για να θέτουν τις σημαντικές ερωτήσεις».