Στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται για τη μάθηση στην ψηφιακή εποχή αναφέρθηκαν ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Ανάντ Αγκαρβάλ, Chief Platform Officer στην 2U, ιδρυτής της edX και καθηγητής στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Πληροφορικής στο ΜΙΤ, κατά την εναρκτήρια συζήτηση του πρώτου MIT «EmTech Europe» που πραγματοποιείται στην Ελλάδα, στις 17 και 18 Ιανουαρίου.
Υπό τον συντονισμό του δημοσιογράφου της «Καθημερινής» Γιάννη Παλαιολόγου, οι δύο ομιλητές χαρτογράφησαν την επίδραση των τεχνολογιών στην εκπαίδευση και το πώς οι εξελίξεις στη Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative AI) θα καθορίσουν το μέλλον της γνώσης.
«Το εκπαιδευτικό τοπίο αλλάζει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης», επισήμανε ο κ. Πιερρακάκης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «η τεχνολογία είναι ο νούμερο ένα επιταχυντής». Αναφερόμενος στα οφέλη των αναδυόμενων τεχνολογιών επισήμανε ότι «χρειαζόμαστε αυτή την όσμωση στη μάθηση που θα προέλθει από τη διαθέσιμη τεχνολογία, αξιοποιώντας παράλληλα τις εγχώριες δυνατότητές μας».
Σε ό,τι αφορά το εγχώριο εκπαιδευτικό σύστημα, υπογράμμισε τη διπλή πρόκληση της επίλυσης ζητημάτων του παρελθόντος, αλλά και των επερχόμενων προκλήσεων. Εντόπισε δύο βασικούς καταλύτες για τις αλλαγές που θα βιώσει ο χώρος της εκπαίδευσης: την τεχνολογική επιτάχυνση και τη δημογραφική αλλαγή. «Η ζωή τριών φάσεων έχει τελειώσει», δήλωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στον παραδοσιακό διαχωρισμό μεταξύ μάθησης, εργασίας και συνταξιοδότησης. Τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα είναι πιθανό να ζήσουν πάνω από 100 χρόνια, θα χρειαστούν λοιπόν περισσότερες μόνιμες δεξιότητες για εργασιακούς ρόλους που δεν υπάρχουν ακόμη. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε συλλογικά αυτά τα ζητήματα – σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο», επισήμανε, τονίζοντας την ανάγκη να προσαρμόσουμε την τεχνολογία «στο σύστημα αξιών μας».
Ο Αγκαρβάλ αναφέρθηκε στην εκπαίδευση ως «ανθρώπινο δικαίωμα», παρατηρώντας ότι είναι μια διαδικασία που δεν έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία 100 χρόνια. Ο στόχος του οργανισμού edX είναι να βελτιώσει την πρόσβαση και την ποιότητα της εκπαίδευσης, αξιοποιώντας τη δύναμη της τεχνολογίας. «Η διαδικτυακή μάθηση μπορεί να αυξήσει το εύρος των μαθημάτων στα οποία έχουν πρόσβαση οι μαθητές, επιτρέποντάς τους παράλληλα να έχουν μια διεθνοποιημένη οπτική», αφού έχουν πρόσβαση σε περισσότερα μαθήματα, από καθηγητές σε ολόκληρο τον κόσμο, εμπλουτίζοντας τη μαθησιακή τους εμπειρία.
Επισήμανε ότι κυβερνήσεις διεθνώς ενθαρρύνουν τα πανεπιστήμια να εντάξουν διαδικτυακά μαθήματα στα πτυχία τους, ιδιαίτερα όσα σχετίζονται με τεχνολογίες αιχμής. «Πρόκειται για μια παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μάθησης – μόνο που η μεταφορά γνώσης δεν γίνεται μέσω πλοίων αλλά με bits και bytes», εξήγησε. Αναφερόμενος στα οφέλη του AI κατέληξε ότι «η τεχνητή νοημοσύνη θα εκδημοκρατίσει πλήρως την εκπαίδευση με τρόπο που δεν έχουμε ξαναδεί».
«Η τεχνολογία αποτελεί μέσο και όχι αυτοσκοπό»
Σε ανάρτησή του, ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, οι οποίες έχουν στον πυρήνα τους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
«Στο EmTech Europe 2024 του MIT Technology Review και της “Καθημερινής” συζητήσαμε με τον Anant Agarwal και τον Γιάννη Παλαιολόγο για την εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή. Τεχνολογία και δημογραφικό αποτελούν τους καταλύτες μεγάλων αλλαγών, ανάμεσά τους και της παιδείας.
Οι μεταρρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έχουν στο επίκεντρο τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Η τεχνολογία αποτελεί μέσο και όχι αυτοσκοπό: Εντάσσουμε ψηφιακά εργαλεία στην εκπαίδευση και δίνουμε έμφαση στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων για τη βέλτιστη αξιοποίησή της», έγραψε ο υπουργός στα social media, σχετικά με τη συμμετοχή του στην εκδήλωση.