| ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
Επικαιρότητα

Πέθανε η Τζούλια Δημακοπούλου, εμβληματική μορφή της σύγχρονης ελληνικής τέχνης

Υπήρξε ιδρύτρια της γκαλερί «Νέες Μορφές», την οποία λειτούργησε από το 1959 έως και το 2009, αλλά και του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης
Protagon Team

Πέθανε σε ηλικία 92 ετών η Τζούλια Δημακοπούλου, η ιδρύτρια της ιστορικής γκαλερί «Νέες Μορφές» και του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ), η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προβολή και την ανάδειξη της σύγχρονης τέχνης στη μεταπολεμική Ελλάδα.

Η Τζούλια Δημακοπούλου ίδρυσε την γκαλερί «Νέες Μορφές» στην οδό Βαλαωρίτου, που λειτούργησε από το 1959 έως και το 2009, προωθώντας καταξιωμένους αλλά και ανερχόμενους καλλιτέχνες, με εκθέσεις και συνεργασίες με επιμελητές και ιστορικούς τέχνης.

Μαζί με τους βασικούς συντελεστές της γκαλερί, ίδρυσε αργότερα το ΙΣΕΤ –του οποίου υπήρξε διευθύντρια–, με σκοπό τη συγκέντρωση αρχειακού υλικού για την καταγραφή της πορείας της ελληνικής τέχνης από το 1945 έως τις μέρες μας.

Το ΙΣΕΤ πέρασε, μέσω δωρεάς στην Εθνική Πινακοθήκη το 2022, ως φόρος τιμής στην ανάγκη διαφύλαξης και προώθησης της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα.

Τον Δεκέμβριο του 2017 εγκαινιάστηκε στο Ινστιτούτο η εικαστική έκθεση «Μνήμες» με έργα της.

Η Τζούλια Δημακοπούλου πρωτοστάτησε στη δημιουργία της Art Athina, της πρώτης μεγάλης φουάρ σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, που έγινε πραγματικότητα χάρη στις προσπάθειές της και του Πανελλήνιου Σύνδεσμου Αιθουσών Τέχνης, του οποίου υπήρξε πρόεδρος για 18 χρόνια.

«Η παρακαταθήκη της Δημακοπούλου δεν είναι μόνο το έργο που άφησε πίσω της, αλλά και το ήθος και η αφοσίωσή της στην τέχνη, στην εκπαίδευση και στη διασφάλιση ότι το ελληνικό καλλιτεχνικό τοπίο θα συνεχίσει να εξελίσσεται και να εμπνέει τις επόμενες γενιές» ανέφερε σε ανακοίνωσή του στο Facebook το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Δήλωση της Μενδώνη

«Η Τζούλια Δημακοπούλου υπήρξε μία από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής καλλιτεχνικής ζωής, με ενεργό δράση πάνω από έξι δεκαετίες.

Η γκαλερί “Νέες Μορφές”, της οποίας υπήρξε συνιδρύτρια το 1959, όχι μόνο στάθηκε φιλόξενος εκθεσιακός χώρος για δεκάδες δημιουργούς και τα έργα τους, αλλά ήρθε να ανανεώσει την καλλιτεχνική κίνηση και τη σχέση του κοινού με τη σύγχρονη δημιουργία.

Όπως και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης, στην ίδρυση του οποίου πρωτοστάτησε η Τζούλια Δημακοπούλου, διατελώντας επί χρόνια πρόεδρός του, αλλά και η μεγαλύτερη πλέον ελληνική φουάρ, η καταξιωμένη Art Athina, που φέρνει τη σφραγίδα της.

Και, ασφαλώς, το ΙΣΕΤ, το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, ως κιβωτός διάσωσης και τεκμηρίωσης της σύγχρονης τέχνης που σύστησε και στήριξε η Τζούλια Δημακοπούλου, πριν το μεταβιβάσει, μέσω δωρεάς, στην Εθνική Πινακοθήκη.

Η προσφορά της Τζούλιας Δημακοπούλου στην ενθάρρυνση, την ανάδειξη και τη διαφύλαξη της σύγχρονης δημιουργίας υπήρξε πραγματικά ανεκτίμητη, καθώς η ίδια συνδύαζε τις στιβαρές γνώσεις με τις καινοτόμες ιδέες και τον σεβασμό στο καλλιτεχνικό έργο και τον δημιουργό με την ανάγκη αποτελεσματικής προώθησής του ως προϊόντος υψηλής αξίας.

Η πολύπλευρη δραστηριότητά της καταλείπει θεσμούς, σχήματα και ιδέες που είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουν να έχουν πολλαπλή επίδραση στα καλλιτεχνικά μας πράγματα.

Στην οικογένειά της, στους συνεργάτες της και τους πολλούς φίλους της απευθύνω ειλικρινέστατα συλλυπητήρια».