Σε μια παλιά βιομηχανική ζώνη στη Στοκχόλμη, γεμάτη με κτίρια που κάποτε ήταν εργοστάσια και χώροι στάθμευσης, σχεδιάζεται να χτιστεί μια ολόκληρη «ξύλινη πόλη»· πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο ανοικοδόμησης με μαζική ξυλεία (mass-timber) στον κόσμο, με 30 ξύλινα κτίρια που θα εκτείνονται σε 25 τετράγωνα, γράφει η Αντέλ Πίτερς στο αμερικανικό επιχειρηματικό περιοδικό Fast Company.
«Θέλουμε να δείξουμε αυτό που είναι ήδη εφικτό σήμερα» λέει η Ανικα Ανάς, διευθύνουσα σύμβουλος της αναπτυξιακής εταιρείας Atrium Ljungberg, η οποία έχει αναλάβει το έργο στη Σίκλα, μια περιοχή νότια του κέντρου της Στοκχόλμης, με επιφάνεια 250.000 τ.μ. Η μαζική ξυλεία –πάνελ και δοκοί που κατασκευάζονται με κομμάτια ξύλου στοιβαγμένα σε στρώσεις, για επιπλέον αντοχή– αποφεύγει το τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα των συνηθισμένων δομικών υλικών, όπως το σκυρόδεμα και ο χάλυβας. Μάλιστα, ο αριθμός των κτιρίων που χρησιμοποιούν αυτό το νέο υλικό αυξάνεται γρήγορα, αλλά τα projects αφορούν συνήθως ένα κτίριο τη φορά.
«Η βασική στρατηγική μας είναι να αναπτύξουμε μεγάλες διασυνδεδεμένες περιοχές» σημειώνει η Ανάς. «Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ποικιλία από μέρη που θα απολαμβάνουν οι άνθρωποι και όπου θα θέλουν να βρίσκονται, σε αντίθεση με το να στήσουμε απλώς ένα κτίριο» προσθέτει.
Το project θα περιλαμβάνει 7.000 νέα γραφεία και 2.000 νέες κατοικίες, μαζί με εστιατόρια και καταστήματα. Στις κοντινές περιοχές υπάρχουν ήδη περισσότερες κατοικίες παρά γραφεία. Με την προσθήκη νέων χώρων εργασίας, η ανάπτυξη μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των μετακινήσεων. «Στη Στοκχόλμη δεν υπάρχει ισορροπία, αφού περίπου οι μισοί πολίτες ζουν νότια του κέντρου, ενώ η μεγάλη πλειονότητα των εργασιακών χώρων βρίσκεται βόρεια του κέντρου» παρατηρεί η διευθύνουσα σύμβουλος της Atrium Ljungberg.
Επιπλέον,στην περιοχή θα δημιουργηθεί μια νέα γραμμή μετρό, επομένως θα είναι επίσης μικρή η διαδρομή με το τρένο από το κέντρο της πόλης. Προσθέτοντας, μάλιστα, περισσότερα πράγματα στην άμεση γειτονιά, το έργο στοχεύει να υποστηρίξει την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών, όπου είναι δυνατό να φτάσει κανείς παντού όπου χρειάζεται να πάει σε μια τυπική μέρα, κάνοντας μια μικρή βόλτα το πολύ 15 λεπτών με τα πόδια ή με το ποδήλατο. «Το νέο οικοδομικό project θα δημιουργήσει μια πυκνή, πράσινη αστική περιοχή με κυκλικές και βιώσιμες αρχές ενσωματωμένες σε ολόκληρο το οικοσύστημα» λέει η Ανάς.
Η οικοδόμηση με ξύλο έχει και άλλα πλεονεκτήματα εκτός από τα περιβαλλοντικά, συνεχίζει η Ανάς, μεταξύ των οποίων και το γεγονός ότι η κατασκευή μπορεί να είναι πιο γρήγορη και πιο ήσυχη. Εξάλλου, υπάρχουν ενδείξεις ότι η ζωή και η εργασία σε ξύλινο περιβάλλον συμβάλλουν στη βελτίωση της ευεξίας· μελέτες έχουν δείξει ότι και μόνο το να βλέπεις το υλικό, μπορεί να μειώσει το άγχος και να βελτιώσει την εστίαση.
Η Αντέλ Πίτερς προσθέτει, τέλος, στο Fast Company ότι η κατασκευή θα ξεκινήσει το 2025, με τα πρώτα κτίρια να έχουν ολοκληρωθεί το 2027. Και επειδή η κατασκευή θα γίνεται σε φάσεις, η εταιρεία υπολογίζει ότι, καθώς θα προχωρά, θα μαθαίνει και θα επαναλαμβάνει τεχνικές κατασκευής με μαζική ξυλεία: «Θα μάθουμε πολύ περισσότερα κάνοντας κάτι σε τόσο μεγάλη κλίμακα» λέει η Ανικα Ανάς.