Ο δήμος της Νέας Υόρκης δίνει προτεραιότητα στην πεζοδρόμηση της Πέμπτης Λεωφόρου | City of New York
Επικαιρότητα

Νέα Υόρκη: Πώς η 5η Λεωφόρος θα γίνει… 5ος Πεζόδρομος

Η προτεινόμενη ανάπλαση του κεντρικότερου και εμπορικότερου δρόμου της αμερικανικής μεγαλούπολης προβλέπει διεύρυνση των πεζοδρομίων, φύτευση δένδρων και αισθητά λιγότερο χώρο για τα οχήματα
Protagon Team

Η περίφημη Πέμπτη Λεωφόρος της Νέας Υόρκης θα αναγεννηθεί, στα πρότυπα μιας ευνοϊκότερης για τους πεζούς, ευρωπαϊκού τύπου λεωφόρου, εάν τα σχέδια που ανακοίνωσε ο δήμαρχος της πόλης λάβουν το πράσινο φως, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.

Την Πέμπτη ο Ερικ Ανταμς ανακοίνωσε τα λεπτομερή σχέδια ανάπλασης του δρόμου, προϋπολογισμού 350 εκατομμυρίων δολαρίων (322,7 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με τα οποία θα διευρυνθούν τα πεζοδρόμια, θα εισαχθούν περισσότεροι χώροι δημόσιων καθισμάτων, θα βελτιωθεί ο φωτισμός, θα φυτευθούν δένδρα και θα μειωθεί ο χώρος για τα μηχανοκίνητα οχήματα.

Αποψη του Κέντρου Ροκφέλερ, όπως θα φαίνεται μετά την ανάπλαση της Πέμπτης Λεωφόρου (City of New York))

Οι πέντε λωρίδες κυκλοφορίας της λεωφόρου θα μειωθούν σε τρεις, αφήνοντας χώρο για τον διπλασιασμό του πλάτους των πεζοδρομίων. Ο δήμαρχος Ανταμς δήλωσε ότι το πρότζεκτ πήρε την έμπνευσή του από τον επανασχεδιασμό της Οξφορντ Στριτ του Λονδίνου, των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, και της κεντρικής Κάγιε Σεράνο στη Μαδρίτη.

«Οι Νεοϋορκέζοι αξίζουν μια εμβληματική λεωφόρο που θα συναγωνιστεί τον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο Ανταμς, συμπληρώνοντας ότι σήμερα το 70% της κυκλοφορίας της αποτελείται από πεζούς, που έχουν στη διάθεσή τους λιγότερο από το 50% του χώρου της. Για τις ανάγκες της ανάπλασης, ο δήμος συνεργάζεται με την Future of Fifth Partnership, ένα κονσόρτσιουμ ιδιωτικών και δημοτικών εταιρειών.

Διαπλατυσμένα πεζοδρόμια και μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας από πέντε σε τρεις προβλέπει το σχέδιο ανάπλασης (City of New York)

Η λεωφόρος, που εκτείνεται σε 20 οικοδομικά τετράγωνα –από το Σέντραλ Παρκ στο βορρά, μέχρι το Μπράιαντ Παρκ στο κέντρο της πόλης– πλαισιώνεται από καταστήματα μόδας και ψηλά κτίρια, αλλά πάσχει από έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Κάθε τετράγωνο διασχίζεται κατά μέσο όρο από 5.500 πεζούς την ώρα κάθε ημέρα – και από περίπου 23.000 άτομα την ώρα, κατά τη διάρκεια των εορτών.

Οι αλλαγές –η πρώτη σημαντική ανάπλαση της Πέμπτης Λεωφόρου στα 200 χρόνια της ιστορίας της– προτάθηκαν αρχικά το 2022, αλλά την Πέμπτη ήταν η πρώτη φορά που ανακοινώθηκαν λεπτομερώς, χωρίς, όμως, να δοθεί το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσής τους. Τώρα θα ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση με τους πολίτες.

Μακέτα με την άποψη της Πέμπτης Λεωφόρου από ψηλά (City of New York)

Ο Ανταμς ανέφερε ότι το έργο, που θα χρηματοδοτηθεί από τους φορολογούμενους, θα κάνει απόσβεση εντός πέντε ετών, λόγω της αύξησης των εσόδων από τους φόρους ακινήτων και πωλήσεων. Σύμφωνα με το δημαρχείο, η λεωφόρος, που είναι έδρα του εμβληματικού καταστήματος κοσμημάτων Tiffany’s και γειτνιάζει με τον Πύργο Τραμπ, είναι υπεύθυνη για 313.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, προσφέροντας στην οικονομία της πόλης 111,5 δισ. δολάρια (103 εκατ. ευρώ) τον χρόνο.

Οι ποδηλάτες της Νέας Υόρκης είναι απογοητευμένοι από την έλλειψη ποδηλατοδρόμου στο σχέδιο, αλλά το δημαρχείο, προσπαθώντας να τους κατευνάσει, ανακοίνωσε ότι θα διευρύνει τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο της Εκτης Λεωφόρου. Οι Νεοϋορκέζοι, που σπάνια οδηγούν στο κέντρο της πόλης, εμφανίζονται θετικοί απέναντι στο πρότζεκτ, με πολλούς εμπορικούς συλλόγους να το υποστηρίζουν.

Μαζί με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, το σχέδιο προβλέπει και φύτευση νέων δένδρων (City of New York)

Ο Ντάνιελ Ρόουζ, προγραμματιστής ακινήτων και αστικός αναλυτής με έδρα τη Νέα Υόρκη, λέει στους Times ότι η ανάπλαση είναι απαραίτητη. «Αυτό είναι το είδος της καινοτόμου σκέψης που χρειάζεται η πόλη για να παραμείνει ανταγωνιστική σε ένα όλο και πιο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον», ισχυρίζεται, προσθέτοντας ότι δρόμοι όπως η Πέμπτη Λεωφόρος, που χτίστηκαν γύρω από το λιανικό εμπόριο, πρέπει να βρουν «νέα ζωή σε μια ψηφιακή κοινωνία».

Ο Ρόουζ ισχυρίζεται ότι οδοί όπως η Πέμπτη Λεωφόρος συνθέτουν τη ραχοκοκκαλιά των μεγαλουπόλεων τύπου Νέας Υόρκης. «Αν τις αφήσουμε να πέσουν σε παρακμή, ολόκληρη η αστική περιοχή που λάμπει λόγω της παρουσίας τους θα υποφέρει», λέει στους Times.