Οι οδηγοί υπεραστικών λεωφορείων του Πεκίνου στο εξής θα φορούν βραχιόλια με αισθητήρες που μετρούν από συναισθήματα μέχρι και την υπέρταση. Η εταιρεία μεταφορών της κινεζικής πρωτεύουσας λέει ότι τα συγκεκριμένα ηλεκτρονικά εργαλεία θα αυξήσουν την ασφάλεια των επιβατών.
Η Beijing Daily, η επίσημη εφημερίδα του τοπικού γραφείου του Κ.Κ. Κίνας, έγραψε ότι έχουν ήδη διανεμηθεί 1.800 περικάρπια. Θα τα φορούν οι οδηγοί υπεραστικών λεωφορείων τα οποία συνδέουν το Πεκίνο με διαφόρους προορισμούς στην επαρχία Χεμπέι. Το κράτος θα ελέγχει έτσι την κατάσταση της πνευματικής και σωματικής υγείας του κάθε οδηγού.
Τα περικάρπια θα καταγράφουν τη θερμοκρασία του σώματος, τους καρδιακούς παλμούς, την αναπνοή, την πίεση, τα επίπεδα οξυγόνου, τη διάθεση για ύπνο. Πρακτικά μιλώντας, θα πραγματοποιούν ελέγχους υγείας στους οδηγούς. Οι ασιθητήρες των περικαρπίων θα ανοχνεύουν και το άγχος. Ολα τα data που θα συλλέγονται θα απποστέλλονται στους ελεγκτές της εταιρείας μεταφορών.
Η δικαιολόγηση αυτού του μέτρου βασίζεται στα συχνότατα τροχαία. Τα οποία οφείλονται, βέβαια, στην κακή κατάσταση του οδοστρώματος και στην παλαιότητα των οχημάτων. Στους λόγους των τροχαίων συγκαταλέγεται και η απειρία των οδηγών. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η ανατροπή ενός λεωφορείου στοίχισε τη χωή σε 27 επιβάτες και προκάλεσε μεγάλη συγκίνηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα βραχιολάκια δοκιμάστηκαν ήδη, τον περασμένο Ιούλιο. «Εξαιρετικά τα αποτελέσματα» είπε η εταιρεία μεταφορών. «Αυτό το τεχνολογικό μέσο ενισχύει τη σωματική και ψυχολογική διαχείριση των οδηγών». Ωστόσο δεν συμφωνούν όλοι. Η εφημερίδα South China Morning Post του Χονγκ Κονγκ έγραψε ότι «οι αρχές πιέζονται να δράσουν λόγω της συχνότητας των τροχαίων ατυχημάτων, όμως πρέπει να αναρωτηθούμε αν είναι απαραίτητο και χρήσιμο να συλλέξουμε τα προσωπικά δεδομένα των οδηγών».
Οι αντιρρήσεις έχουν βάση όταν διατυπώνονται ευθέως: «Εστω ότι οι αισθητήρες βρήκαν πρόβλημα κατά την οδήγηση. Μπορεί να γίνει επέμβαση σε πραγματικό χρόνο; Μάλλον οι πληροφορίες αυτές θα ήταν χρήσιμες κατά τη διάρκεια της έρευνας που θα ακολουθούσε το ατύχημα».
Φυσικά τίθεται και ζήτημα αξιοπιστίας των data. Πόσο αξιόπιστη θα ήταν κάποια διάγνωση περί άγχους; Ο έλεγχος των εγκεφαλικών δραστηριοτήτων είναι ένα πεδίο στο οποίο εργάζονται εδώ και χρόνια οι κινέζοι επιστήμονες. Και μερικές φορές δημιουργείται σάλος. Το 2019 συζητήθηκε πολύ η φαεινή ιδέα των διευθυντών του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου «Τζανιάν» στο Χαντζού. Τα παιδιά μέσα στη σχολική αίθουσα έπρεπε να φορούν κεφαλόδεσμο με ηλεκτρόδια που διάβαζαν τα εγκεφαλικά κύματα και αξιολογούσαν το επίπεδο προσοχής τους. Οι δάσκαλοι με τα συγκεκριμένα data επιβράβευσαν τους πιο επιμελείς μαθητές…