Υπάλληλος της εταιρείας Tier φορτώνει πατίνια στο Παρίσι για να τα μεταφέρει σε άλλη γαλλική πόλη ή στη Γερμανία | REUTERS/Antony Paone
Επικαιρότητα

Παρίσι: Τέλος στα πατίνια από την Παρασκευή

Η 31η Αυγούστου είναι η ημέρα που είχε θέσει ο δήμος ως προθεσμία στις τρεις εταιρείες αυτόματης μίσθωσης ηλεκτρικών σκούτερ να τα αποσύρουν από την πόλη. Στη θέση τους θα διαθέτουν ποδήλατα με το ίδιο σύστημα
Protagon Team

Απαγορευμένα μετά το δημοψήφισμα των κατοίκων, τα ηλεκτρικά πατίνια θα αποτελούν παρελθόν στο Παρίσι από την Παρασκευή, πέντε χρόνια από την εμφάνισή τους στους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας.

Από την 1η Σεπτεμβρίου, το Παρίσι θα γίνει η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που απαγορεύει αυτά τα δίτροχα. Πολλοί Παριζιάνοι οργίζονταν βλέποντάς τα να ελίσσονται ανάμεσα στους πεζούς, ακόμη και με το όριο των 10 χιλιομέτρων την ώρα που είχε επιβληθεί σε ορισμένες ζώνες, ή να σταθμεύουν καταμεσής των πεζοδρομίων.

Πολλά ατυχήματα έχουν αποδοθεί σε αυτά. Μόνο το 2022, τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν και 459 τραυματίστηκαν σε ατυχήματα σχετιζόμενα με σκούτερ στο Παρίσι.

Οι τρεις εταιρίες ενοικίασης, Lime, Tier και Dott, έχασαν την άδειά τους για κατάληψη δημόσιου χώρου έπειτα από ένα δημοψήφισμα χωρίς προηγούμενο στις αρχές Απριλίου. Το «όχι» κέρδισε με σχεδόν 90%, όμως μόνο το 7,46% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους πήγαν να ψηφίσουν.

Η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού Αν Ινταλγκό είχε κάνει και η ίδια εκστρατεία υπέρ του «όχι», για να μειωθούν «οι ενοχλήσεις», όπως είχε πει.

Ετσι, τον Αύγουστο, τα 15.000 πατίνια αποσύρθηκαν σταδιακά από τους δρόμους. Δεν μένουν παρά ελάχιστα, κυρίως στο κέντρο του Παρισιού, για να σταλούν, έπειτα από ενδεχόμενες επιδιορθώσεις, σε άλλες πόλεις.

Πλέον στις θέσεις στάθμευσης που τα υποδέχονταν, οι εταιρείες τοποθετούν ποδήλατα, τα οποία ενοικιάζονται με το ίδιο σύστημα.

Καμία μίσθωση δεν είναι πλέον διαθέσιμη στις εφαρμογές της Lime και της Dott, ενώ εκείνη της Tier έδειχνε περίπου 50 οχήματα από τα 5.000 που καταμετρούσε η γερμανική εταρία.

Το ένα τρίτο του στόλου της θα παραμείνει στο Ιλ-ντε-Φρανς, σε 80 κοινότητες γύρω από το Μαρν-λα-Βαλέ ή το Σεν-Ζερμέν-εν-Λεγέ. Τα υπόλοιπα αναχωρούν κυρίως για τη Γερμανία.

Η Dott θα στείλει τα δικά της πατίνια στο Βέλγιο ή στο Τελ Αβίβ. Τα πράσινα πατίνια της Lime, θα αναχωρήσουν για τη Λιλ, το Λονδίνο, την Κοπεγχάγη ή για γερμανικές πόλεις.

«Εχουμε γυρίσει τη σελίδα “πατίνια” για όλο το Ιλ-ντε-Φρανς, είπε ο Σαβιέ Μιράιγ, διευθυντής δημοσίων σχέσεων της Lime, μιας καλιφορνέζικης εταιρίας.

Οι εταιρίες ποντάρουν στο ότι οι πελάτες τους θα στραφούν στα ποδήλατα αυτόματης μίσθωσης, κάτι που θα επέτρεπε να αποφευχθούν, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, απολύσεις.

«Μια μεγάλη σελίδα γυρίζει για την Tier, όμως το προτιμούμε παρά να υποχωρήσουμε στη νοσταλγία, κοιτάμε μπροστά», τόνισε ο Κλεμάν Πετ, υπεύθυνος για τη λειτουργία της επιχείρησης στη Γαλλία, παραπέμποντας στα 5.000 ποδήλατα που είναι ακόμη διαθέσιμα.

«Η ανάπτυξη του ποδηλάτου είναι σε πλήρη άνθηση» με «προοπτικές πολύ ενδιαφέρουσες», πρόσθεσε ο Μιράιγ από τη Lime, που διαθέτει 10.000 ποδήλατα στο Παρίσι.

Οι λάτρεις των πατινιών όμως, έχουν και άλλη εναλλακτική. Ορισμένοι τακτικοί χρήστες θα μπορούσαν να επιλέξουν την αγορά ή μια εναλλακτική προσφορά μίσθωσης με την ημέρα, τη μισή ημέρα ή με την εβδομάδα, όπως εκείνη που ανακοινώθηκε χθες, Τετάρτη, από την επιχείρηση λιανικού εμπορίου μοτοσικλετών, σκούτερ και πατινιών Volt.

Η εταιρία, που έριξε την ιδέα πριν από την ψηφοφορία στο Παρίσι, θέλει να προτείνει «σε εκείνους που χρησιμοποιούσαν καθημερινά» τα πατίνια, «ακόμη και στους τουρίστες», να νοικιάσουν ένα, και ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του χρόνου», λέει ο Γκρεγκορί Κοϊγιό, ιδρυτής της επιχείρησης.