Οι 2.700 θεατές είχαν φτάσει με ενθουσιασμό την περασμένη εβδομάδα στην κρατική όπερα του Παρισιού, για την κλασική παράσταση «Paquita». Οσο περνούσε η ώρα και δεν άνοιγε η αυλαία, ο ενθουσιασμός «ξεθώριαζε».
Οπως αναφέρουν οι Times του Λονδίνου, οι θεατές ξέσπασαν σε αποδοκιμασίες όταν, μετά από αρκετή ώρα αναμονής, ο διευθυντής της όπερας, Αλεξάντερ Νιφ, ανέβηκε στη σκηνή για να ανακοινώσει ότι οι 50 χορευτές της παράστασης κήρυξαν «λευκή απεργία» οπότε η παράσταση έπρεπε να αναβληθεί.
Η βρετανική εφημερίδα γράφει πως οι χορευτές εμφανίστηκαν με δυόμισι ώρες καθυστέρηση για τις δοκιμές κοστουμιών και την πρόβα πριν από την παράσταση. Τα 150 μέλη του θιάσου, που είναι δημόσιοι υπάλληλοι, απαιτούν εδώ και δύο χρόνια πληρωμές υπερωριών για τρεις ώρες υπερωρίας (που αφορούν τον χρόνο προετοιμασίας τους πριν τις παραστάσεις), αντί για τα 30 λεπτά που ορίζονται στα συμβόλαιά τους.
Η «λευκή απεργία» του μεγαλύτερου κρατικού θιάσου μπαλέτου εκτός Ρωσίας, έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής στην ακύρωση πέντε παραστάσεων – τεσσάρων της «Paquita» στην Οπερα της Βαστίλης, και μίας της σύγχρονης παράστασης του Αλεξάντερ Εκμαν, «Play», στο Palais Garnier, μια παρισινή λυρική σκηνή του 19ου αιώνα, που αποτελεί και την έδρα του Μπαλέτου της Οπερας των Παρισίων. Οι ακυρώσεις έχουν κοστίσει περί τα 1,2 εκατ. ευρώ.
Το κύριο σωματείο των χορευτών, το μαχητικό αριστερό CGT, ανέστειλε την απεργία την Τετάρτη 11/12, όταν η διοίκηση του μπαλέτου υποσχέθηκε νέες συνομιλίες, αλλά απειλεί να την ξαναρχίσει. Σε ανακοίνωσή του, το σωματείο αναφέρει ότι θεωρεί ακατανόητο «πώς ένας δημόσιος φορέας όπως η Οπερα των Παρισίων ενεργεί με τρόπους που βλάπτουν τους καλλιτέχνες».
Σύμφωνα με τους Times, το μικρότερο συνδικάτο, Sud, αναμένεται να απεργήσει για τα ίδια αιτήματα τον ερχόμενο Ιανουάριο, προκαλώντας μεγαλύτερη ζημιά στην εικόνα της Οπερας, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με πιθανή μείωση της κρατικής επιχορήγησης, η οποία φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ και καλύπτει το 40% των ετήσιων λειτουργικών δαπανών της.
Ο Μαρτίν Αζνταρί, αναπληρωτής διευθυντής της Κρατικής Οπερας, καταγγέλλει την «συγκρουσιακή κουλτούρα» του ιδρύματος, που τροφοδοτείται από τον ανταγωνισμό μεταξύ των επαγγελματιών του –μουσικών, τραγουδιστών, τεχνικών σκηνής και προσωπικού της Οπερας– οι οποίοι «αναλώνονται σε αδόκιμες συγκρίσεις μεταξύ τους».
«Αυτό που μας εξοργίζει, είναι ότι το κοινό αντιμετωπίζεται ως ο τελευταίος τροχός της αμάξης», εξηγεί στους Times. «Οι θεατές υπόκεινται σε μια μορφή κακομεταχείρισης, για την οποία ακόμα και η επιστροφή του αντιτίμου των εισιτηρίων τους δεν είναι αρκετή. Οταν η αυλαία δεν σηκώνεται, αυτό συνιστά συλλογική αποτυχία», προσθέτει.
Οργισμένες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταγράφουν τις αντιδράσεις των θεατών, πολλοί εκ των οποίων μιλούν επικριτικά για το «χαϊδεμένο» προσωπικό της Οπερας. Οι απεργίες στην Οπερα των Παρισίων κόστισαν 18 εκατ. ευρώ από το 2015 ως το 2023, επιδεινώνοντας την οικονομική δυσπραγία της εξαιτίας της πανδημίας.
Οπως αναφέρουν οι Times, τα τελευταία χρόνια οι χορευτές συνηθίζουν να απεργούν εκεί γύρω στα Χριστούγεννα. Την παραμονή των Χριστουγέννων του 2019, είχαν γίνει πρωτοσέλιδο όταν οργάνωσαν κινητοποίηση στα σκαλιά του θεάτρου Palais Garnier φορώντας τα κοστούμια της «Λίμνης των Κύκνων».
Οι Times γράφουν ακόμη ότι ένας χορευτής της κρατικής όπερας του Παρισιού έχει πρώτο μισθό 41.400 ευρώ το χρόνο, ενώ ισχύουν και διάφορα «περίεργα» επιδόματα που αφορούν παραστάσεις σε «παραστάσεις σε ανώμαλες επιφάνειες» (τύπου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα») και «χειρισμό εξοπλισμού» σε σκηνές που περιλαμβάνουν ελαφρώς ογκώδη σκηνικά αντικείμενα, όπως ηλεκτρικές σκούπες. Παράλληλα οι χορευτές δικαιούνται έξι εβδομάδες ετήσιων διακοπών, σε σύγκριση με τις πέντε των περισσότερων γάλλων εργαζομένων– και σύνταξη στα 42 τους.
Παρ’ όλα αυτά, οι παραστάσεις είναι sold-out παραστάσεις με την κρατική όπερα να κερδίζει ετησίως 26 εκατομμύρια ευρώ.