Μια γυναίκα φωτογραφίζει ό,τι έχει απομείνει από το έργο | REUTERS/Tom Nicholson/File Photo
Επικαιρότητα

Πάνω από 20 εκατ. ευρώ για το κατεστραμμένο έργο του Banksy

Το χάπενιγκ που είχε σχεδιάσει ο μυστηριώδης βρετανός καλλιτέχνης κατά την πρώτη δημοπρασία του έργου το 2018 είχε προκαλέσει πάταγο και βοήθησε στην εκτόξευση της τιμής
Protagon Team

Πιθανόν δημιουργική, αλλά σίγουρα επικερδέστατη ήταν η καταστροφή του διάσημου έργου του Banksy, «Το Κορίτσι με το Μπαλόνι». Το σαμποτάζ που είχε σχεδιάσει ο Banksy με την αυτοκαταστροφή του έργου σε δημοπρασία το 2018 είχε προκαλέσει πάταγο.

Το μισοκατεστραμένο έργο γκράφιτι του μυστηριώδους βρετανού καλλιτέχνη πωλήθηκε την Πέμπτη σε δημοπρασία του Sotheby’s στο Λονδίνο για 18.582.000 στερλίνες (σχεδόν 21,8 εκατομμυρίων ευρώ). Η τιμή πώλησης του έργου, που μετονομάσθηκε «Η Αγάπη είναι στον Κάδο» (Love is in the Bin) ξεπέρασε εκείνη που έπιασε τον περασμένο Μάρτιο το «Game Changer», έργο του Banksy προς τιμήν του νοσηλευτικού προσωπικού στον καιρό της πανδημίας που πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Christies έναντι 19,5 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα εκείνα δόθηκαν στο βρετανικό κρατικό σύστημα υγείας.

Είναι νέα τιμή ρεκόρ για έργο του βρετανού καλλιτέχνη και τριπλάσια της υψηλότερης εκτιμωμένης τιμή πώλησης.

«Δεν μπορώ να σας πω πόσο τρομοκρατημένος είμαι που χτυπάω αυτό το σφυρί», είπε αστειευόμενος ο υπεύθυνος για την δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, ο Ολιβερ Μπάρκερ, μετά από 10 λεπτά προσφορών.

Τρία χρόνια νωρίτερα, τη στιγμή που κατακυρώθηκε σε (ανώνυμο) αγοραστή είχε ενεργοποιηθεί ο καταστροφέας εγγράφων που ο Banksy είχε τοποθετήσει στο έργο. Μέσα σε δευτερόλεπτα και μπροστά στα έκπληκτα -αν όχι κατά έντρομα- μάτια των παρισταμένων, το έργο με το κορίτσι κόπηκε σε κομματάκια στο κάτω μισό. Στο τέλος του χάπενιγκ αυτό που έμεινε ακέραιο από τον πίνακα ήταν μόνο το μπαλόνι σε άσπρο φόντο.

Το έργο είχε πωληθεί για 1.042.000 στερλινών.

«Ορισμένοι πιστεύουν ότι δεν τεμαχίστηκε. Τεμαχίστηκε. Ορισμένοι πιστεύουν ότι ο οίκος δημοπρασιών συμμετείχε σε αυτό, δεν συμμετείχε», είπε τότε ο καλλιτέχνης στο Instagram.

Με αυτό το χάπενινγκ, που προκάλεσε σεισμό στους κύκλους της τέχνης, ο μυστηριώδης καλλιτέχνης δρόμου ήθελε να καταγγείλει την «εμπορευματοποίηση» της αγοράς της τέχνης. Ο Sotheby’s έκανε τότε λόγο για το θεαματικότερο καλλιτεχνικό χάπενινγκ του 21ου αιώνα, τοποθετώντας το στην «κληρονομιά της αντισυστημικής τέχνης που άρχισε με το κίνημα Dada και τον Μαρσέλ Ντυσάν».

Πριν από εκείνη την δημοπρασία, το έργο γκράφιτι «Το Κορίτσι με το Μπαλόνι», που φιλοτεχνήθηκε το 2002 σε τοίχο του νότιου Λονδίνου, εθεωρείτο το αγαπημένο έργο των Βρετανών. Από εκείνο το χάπενινγκ και μετά τα έργα του Banksy φθάνουν σε τιμές ρεκόρ στις δημοπρασίες.