Σημεία των καιρών: το άλλοτε σύμβολο του αστισμού και της κοινωνικής καταξίωσης του μικροαστού, το ιδιωτικό αυτοκίνητο, μένει απούλητο σε αποθήκες, μάντρες και προθήκες, επειδή η στροφή στην ηλεκτροκίνηση ήταν φιλική στο περιβάλλον μεν, ωστόσο πολύ απότομη, κλειστή αριστερά σαν να λέμε, και παραζάλισε τις τιμές όλων των αυτοκινήτων. Ο κόσμος της Δύσης, κυρίως οι Ευρωπαίοι, δεν διαθέτουν πλέον για κατανάλωση όσα λεφτά απαιτεί η αγορά ενός νέου ΙΧ, ηλεκτρικού ιδίως, το οποίο τυγχάνει και πολύ ακριβότερο εκείνων με παλιού τύπου κινητήρες, βενζίνης ή πετρελαίου.
Στο θέμα ενέκυψε η γαλλική Le Monde, αφού η Γαλλία εξακολουθεί να παράγει οχήματα κατασκευασμένα και στην επικράτειά της (οπότε οι αυτοκινητοβιομηχανίες της, θεωρητικώς τουλάχιστον, δεν σνομπάρουν την εσωτερική κατανάλωση). Στη Γαλλία, έγραψε η Monde, η μέση τιμή ενός νέου αυτοκινήτου είναι 26.000 ευρώ. Ο πολίτης που θέλει να προμηθευτεί καινούργιο όχημα πρέπει να σπαταλήσει πολλά λεφτά σε σύγκριση με δέκα χρόνια πριν: πρόκειται για την κατάληξη ενός ράλι ανατίμησης η οποία μεταξύ 2011 και 2019 έπιασε στο κοντέρ της μέση αύξηση μεγαλύτερη από 16%.
Είναι χαρακτηριστική η νοσταλγική αναφορά των Γάλλων στα αξέχαστα λαϊκά «Ντεσεβό» του περασμένου αιώνα – και μπορεί οποιοσδήποτε παλιός οδηγός να νοσταλγήσει μαζί με τους Γάλλους και το ιστορικό «Τσινκουετσέντο» της FIAT, το «τεσσάρι» της Ρενό, ακόμη και τον αερόψυκτο «Σκαραβαίο» της Volkswagen, όλα τους οχήματα και της πόλης και του λόγγου, πάντα φθηνά και ποτέ φτηνά.
Το γαλλικό Μέσο έδωσε και στατιστικά στοιχεία που αποδεικνύουν την αδυναμία των νοικοκυριών να αγοράσουν ΙΧ: «Το ποσοστό των οικογενειών που αγόρασαν νέο αυτοκίνητο εφέτος μειώθηκε στο 2,3%, ενώ στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ήταν 7%». Πλέον τα μεταχειρισμένα είναι αυτά που καλύπτουν την όποια ζήτηση, αλλά και η λύση της μακροχρόνιας μίσθωσης ενός ξένης ιδιοκτησίας οχήματος έχει βρει οπαδούς. Από το ρεπορτάζ συνάγεται ότι οι επενδύσεις κατά την πορεία μετάβασης προς τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν, έτσι το κόστος βαραίνει όλη την γκάμα της τωρινής παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ωστόσο μπορεί να υπάρξει και κάποιο φως στο… βάθος του τούνελ.
Ο διευθυντής πωλήσεων της Renault διαβεβαίωσε το Μέσο ότι η γαλλική εταιρεία δεν έχει ξεχάσει την αποστολή της να παράγει «λαϊκά αυτοκίνητα», έτσι μίλησε για νέα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν το 2024 και θα ρίξουν τις τιμές σε επίπεδα κάτω των 20.000 ευρώ. Ο ίδιος δήλωσε πεπεισμένος ότι, συν τω χρόνω, η ηλεκτρική ενέργεια θα γίνεται όλο και πιο φθηνή λόγω της μείωσης του κόστους των μπαταριών (γράφοντας σχετικώς, το Bloomberg την εκτίμησε σε 6% για εφέτος, στα 117 ευρώ ανά κιλοβατώρα).
Η άποψη της Monde είναι ότι, προς το παρόν και εν αναμονή οριστικοποίησης των παραγωγικών αλλαγών στον κλάδο, οι κατασκευαστές αποφάσισαν ότι η καλύτερη στρατηγική είναι να παράγουν λιγότερα τεμάχια (με κλασικούς κινητήρες) και να τα πουλάνε ακριβότερα. Το οποίον σημαίνει ότι το ΙΧ καθίσταται και πάλι είδος πολυτελείας, άπιαστο όνειρο για τους πολλούς.