Μία γυναίκα κοιτάζει το εμβληματικό έργο του Αντι Γουόρχολ, σε έκθεση του οίκου Sotheby's | Ben Pruchnie/Getty Images/Ideal Images
Επικαιρότητα

Παλιές σούπες, νέα στυλ – τέλος εποχής για τις κονσέρβες του Γουόρχολ

H Campbell's, η εταιρεία με τις φημισμένες pop-art κονσέρβες που φιλοτέχνησε ο Αντι Γουόρχολ, μετράει τις τελευταίες της ημέρες, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που θέλουν όλον τον όμιλο να βγαίνει στο σφυρί και όχι μόνο το τμήμα που ασχολείται με τα τρόφιμα. Η κονσέρβα δεν πουλάει πια...
Protagon Team

Φαίνεται πως τα τρόφιμα σε κονσέρβα ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Κυρίως λόγω της ριζικής αλλαγής, προς το υγιεινότερο, των διατροφικών συνηθειών των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό, τουλάχιστον, συμπεραίνεται, εξετάζοντας την περίπτωση της Campbell’s, που έγινε διάσημη ανά την υφήλιο χάρη και στον Αντι Γουόρχολ και τη σειρά έργων του Campbell’s Soup Cans, στα οποία o πατριάρχης της Pop Art απαθανάτισε τις διάφορες σούπες σε κονσέρβα, 32 συνολικά, της αμερικανικής εταιρείας που κυκλοφορούσαν το 1962 στην αγορά.

Την προηγούμενη εβδομάδα η Campbell’s ανακοίνωσε την πώληση των διεθνών επιχειρήσεών της και των εταιρειών της που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των κατεψυγμένων τροφίμων, εγκαταλείποντας οριστικά την ενασχόλησή της με τα φρέσκα τρόφιμα. Σύμφωνα με την Wall Street Journal δεν αποκλείεται, μάλιστα, και η πώληση ολόκληρου του ομίλου, δεδομένου ότι κάποιοι από τους μετόχους ασκούν ήδη πιέσεις προς αυτήν την κατεύθυνση.

Τα τελευταία χρόνια η Campbell’s αποπειράθηκε να εισέλθει δυναμικά στον κλάδο των ειδών υγιεινής διατροφής, πλασάροντας στην αγορά νέα προϊόντα, όπως οι σούπες Organic και Healthy Request, και εξαγοράζοντας εταιρείες όπως η Bolthouse Farm που παρασκευάζει φρέσκους χυμούς και η Plum Organics η οποία ειδικεύεται στα βιολογικά προϊόντα για μωρά. Οι επενδύσεις, ωστόσο, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όποτε, σήμερα αναζητούνται αγοραστές για τέσσερις θυγατρικές επιχειρήσεις, τα συνολικά ετήσια έσοδα των οποίων ξεπερνούν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οσον αφορά το ενδεχόμενο πώλησης ολόκληρου του ομίλου, αναφέρει η Corriere della Sera, τον πρώτο λόγο έχουν οι απόγονοι του Τζον Τ. Ντόρανς, ο οποίος δημιούργησε την σούπα σε κονσέρβα λίγο πριν το τέλος του 19ου αιώνα, με την πρώτη σούπα της εταιρείας να είναι τοματόσουπα και να κυκλοφορεί το 1897. Τα μέλη της οικογένειας κατέχουν το 40% του ομίλου αλλά για να αλλάξει χέρια η επιχείρηση θα πρέπει να συμφωνήσουν τα 2/3 των μετόχων. Πρόσφατα η Standard & Poor’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Campbell’s κατά μια βαθμίδα σε BBB-, υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, πως οι σούπες και τα αναψυκτικά αποτελούν, πλέον, κατηγορίες προϊόντων η ζήτηση των οποίων μειώνεται σταθερά.

Οι καταναλωτές προτιμούν τα φρέσκα προϊόντα και φαίνεται πως τα τρόφιμα σε κονσέρβα ανήκουν πλέον στο παρελθόν (Shutterstock)

«Τα τρόφιμα σε κονσέρβα είναι μια επινόηση των δεκαετιών του ’50 και του ’60 που πραγματοποιήθηκε στον απόηχο της οικονομικής έκρηξης. Ήταν προϊόντα που προορίζονταν για τις μάζες και μπορούσαν να τα προμηθευτούν όλοι, προϊόντα δημοκρατικά», ανέφερε χαρακτηριστικά στην ιταλική εφημερίδα ο Βάνι Κοντελούπι, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Γλωσσών και Επικοινωνίας του Μιλάνου. Πλέον, όμως, μια κονσέρβα είναι ένα προϊόν «υπερβολικά βιομηχανικό, ήδη έτοιμο, τελειωμένο. Και πολύ απλό. Σήμερα ο καταναλωτής αναζητά την εξατομίκευση. Σήμερα προτιμούνται τα φρέσκα προϊόντα όπως επίσης και τα ωμά και επιδιώκεται η αρμονία με τη φύση», υποστήριξε ο ιταλός ακαδημαϊκός.

Πάντως ο Γουόρχολ είχε δηλώσει για τη σούπα Campbell’s: «Συνήθιζα να την πίνω. Συνήθιζα να τρώω το ίδιο μεσημεριανό κάθε ημέρα για είκοσι χρόνια, το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά».