Δεκαεννέα χρόνια. Αυτή είναι η μέση ηλικία των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και ξεπερνά κατά μια 6ετία τη μέση ηλικία των λεωφορείων στην Ευρώπη. Και σαν να μην έφτανε αυτό, 39% των αστικών λεωφορείων δεν είναι προσβάσιμα για τους ανθρώπους με αναπηρία… Τώρα, για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια δρομολογείται ανανέωση του στόλου.
Την Τρίτη παρουσιάστηκε το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο, από τα συνολικά 250 που θα κυκλοφορήσουν (140 στην Αθήνα, 110 στη Θεσσαλονίκη), με τον αρμόδιο υπουργό να αναγνωρίζει τα προβλήματα. «Είναι μια πραγματικότητα που πρέπει να αλλάξει. Πιάνοντας λοιπόν, το νήμα από εκεί που το άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δουλέψαμε συλλογικά και συνεκτικά και θα είμαστε συνεπείς απέναντι σε αυτό που δεσμευτήκαμε απέναντι στην ελληνική κοινωνία την 1η Σεπτεμβρίου του 2023, όταν παρουσιάσαμε τον σχεδιασμό της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων στο υπουργικό συμβούλιο», δήλωσε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, όπως και οι φορτιστές τους. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει να βγουν στο δρόμο σταδιακά από το τέλος του ερχόμενου μήνα.
Τι άλλο ετοιμάζεται
Ο υπουργός είπε πως η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 250 ηλεκτρικά οχήματα δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. «Χρειάζονται πολλές, περισσότερες, πρόσθετες πρωτοβουλίες. Γι’ αυτό και το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε υπογράψει, και εκτιμούμε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογράψουμε ακόμη μία σύμβαση με δύο εταιρείες, έτσι ώστε να προσθέσουμε στην Αθήνα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου, 18 και 12 μέτρων τα οποία αναμένεται να έχουν έρθει μέχρι το τέλος του 2025. Άρα θα έχουμε μία σημαντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 550 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, πρωτίστως, αλλά και στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα», ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Και πρόσθεσε ότι, εκτός αυτών των 550 λεωφορείων, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και με τον ΟΣΕΘ «έτρεξαν» και «τρέχουν» διαγωνισμοί, ώστε να υπάρξει συμπληρωματικό έργο με καλύτερο, νεότερο στόλο, ενώ το επόμενο χρονικό διάστημα, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για έναν πρόσθετο διαγωνισμό 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής προστασίας, «ώστε να πετύχουμε τον μεγάλο στόχο που είχαμε θέσει από την αρχή της θητείας μας, την ανανέωση ή τη δρομολόγηση ανανέωσης 1.300 νέων λεωφορείων μέχρι το τέλος του 2027».
Για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών θα αξιοποιηθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Κατά την παρουσίαση των ηλεκτρικών λεωφορείων, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, δήλωσε: «Με 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη κάνουμε πράξη μία ακόμη δέσμευση της κυβέρνησής και βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών».
Ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, εξάλλου δήλωσε ότι «αποδίδει καρπούς μία δύσκολη προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια με τον διαγωνισμό για νέα οχήματα, καθώς η τελευταία φορά που η χώρα μας αποφάσισε να πάρει λεωφορεία ήταν το 2007, όταν η τεχνολογία ήταν πολύ διαφορετική».