Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δηλώνει ότι περιμένει να ενημερωθεί επισήμως για όσα έγιναν το μεσημέρι Πέμπτης με την έφοδο του Ρουβίκωνα στην Ακρόπολη πριν προβεί σε δηλώσεις (λογικό). Η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών κυρία Μπάνου είχε ενημερωθεί για το συμβάν όταν μιλήσαμε μαζί της δύο ώρες αφού έγινε γνωστό στα μέσα ενημέρωσης και δήλωσε ότι περιμένει να ολοκληρωθούν οι καταθέσεις για να διαπιστωθεί τι ακριβώς συνέβη «για να μας ενημερώσει από αύριο». Το μυστήριο ή το θρίλερ για το τι πραγματικά συνέβη και υπό ποιες συνθήκες στην Ακρόπολη, μέρα μεσημέρι, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου το έλυσε στο Protagon o Γιάννης Μαυρικόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων.
Ηταν στις δύο το μεσημέρι της Πέμπτης όταν τρία ή τέσσερα άτομα (δεν είναι ακόμα σαφές) πλήρωσαν κανονικά το εισιτήριό τους, πέρασαν από τον έλεγχο και ανέβηκαν στη δυτική πλευρά της Ακρόπολης. Εκεί, αστραπιαία, όπως περιγράφεται, έβγαλαν το πανό που έγραφε «Η Ελληνική Δημοκρατία σκοτώνει απεργό πείνας, άδεια στον Δ. Κουφοντίνα». Σύμφωνα με την περιγραφή του κυρίου Μαυρικόπουλου, με το που άπλωσαν το πανό, ένας εξ αυτών έβγαλε μια φωτογραφία με το πανό μπροστά στην Ακρόπολη, κατόπιν το μάζεψαν και έφυγαν γρήγορα. Δυο γυναίκες αρχαιοφύλακες που βρίσκονταν δίπλα έσπευσαν στο σημείο αλλά ήταν σχεδόν αδύνατο να το αποτρέψουν. Βέβαια ένα βασικό ερώτημα είναι πώς πέρασε αυτό το πανό χωρίς να γίνει αντιληπτό, αν και η κυρία Μπάνου μας επισημαίνει ότι σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν περνούσαν τα πανό σε κομμάτια για να μην έχουν μεγάλο όγκο και γίνουν αντιληπτοί.
Κάπως έτσι μια ακόμα εικόνα μετατροπής του Ιερού Βράχου σε πεδίο ακτιβιστικής εκτόνωσης κατεγράφη διεθνώς. Και κάπως έτσι ο Ρουβίκωνας έριξε ένα ακόμα οχυρό. Χωρίς φέιγ βολάν αυτή τη φορά, χωρίς μπούγιο. Θα τολμούσε κανείς να πει ότι είχε μια συστολή αυτή τη δράση σε σχέση με τις προηγούμενες.
Ο κ. Μαυρικόπουλος καταδικάζει κατηγορηματικά αυτή την ενέργεια τονίζοντας ότι ουσιαστικά η Ακρόπολη είναι ανοχύρωτη. «Ο αριθμός των αρχαιοφυλάκων δεν επαρκεί, ενώ δεν υπάρχει σταθερή αστυνομική παρουσία στον βράχο» σχολιάζει. «Αυτή τη στιγμή, μαζί με τους έκτακτους, πάνω στον βράχο βρίσκονται 100 αρχαιοφύλακες (σε διπλοβάρδια) ενώ θα έπρεπε να είναι 150. Επίσης θα έπρεπε να υπάρχει διαρκής παρουσία αστυνομικών και να μην καλύπτεται η Ακρόπολη και η γύρω περιοχή μόνο από τις περιπολίες που γίνονται κάθε τόσο».
Ο κύριος Μαυρικόπουλος τονίζει ότι όσο λειτουργούσε η τουριστική αστυνομία τέτοια φαινόμενα δεν υπήρχαν και ο βράχος ήταν σχεδόν θωρακισμένος από αντίστοιχες κινήσεις. «Εύχομαι να μην ξανασυμβεί κάτι αντίστοιχο. Όμως δεν αρκούν οι ευχές» λέει ο πρόεδρος της ΠΕΥΦΑ. Το φαινόμενο δεν είναι βέβαια καινούργιο. Ανθισε στον καιρό των μνημονίων, με πιο ακραία την κίνηση που είχαν κάνει τον Οκτώβριο του 2010 συμβασιούχοι του Υπουργείου Πολιτισμού οι οποίοι είχαν ανέβει με πανό πάνω στα ίδια τα Προπύλαια της Ακρόπολης. Τότε που είχε ειπωθεί το αλησμόνητο: «Τα μάρμαρα από μόνα τους δεν λένε τίποτα. Κάποιοι άνθρωποι τα αναδεικνύουν. Χωρίς αυτούς δεν μπορεί να δουλέψει αυτό το μνημείο».
Δέκα χρόνια πριν ουσιαστικά συναντάμε την δυναμική αρχή του φαινομένου σε βάθος χρόνου, με το πανό που είχαν αναρτήσει τον Δεκέμβριο του 2008 φοιτητές μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Ακολούθησε μπαράζ στα χρόνια των μνημονίων, με μεγάλου μεγέθους πανό από το ΚΚΕ, το ΠΑΜΕ, πωλητές λαϊκών αγορών, φιλάθλους, πανό συμπαράστασης στους πρόσφυγες, για το άνοιγμα των συνόρων, για την κατάσταση στη Γάζα.
Ο γκουρού της διαφήμισης Ζακ Σεγκελά έλεγε: «ο Θεός έχει την πιο φτηνή και δυνατή διαφήμιση: τις καμπάνες στην εκκλησία». Θα έλεγε κανείς ότι η ανάρτηση πανό στο μνημείο του Παρθενώνα αποτελεί αντίστοιχα την πιο δυνατή, με μεγάλο κοινό, διαφήμιση για αιτήματα και αγώνες παντός είδους. Δεν μπορεί κανείς να λησμονήσει όμως και την επιλογή ενός άνδρα 61 ετών να αυτοκτονήσει πέφτοντας από τον Ιερό Βράχο προκειμένου να μη μπει φυλακή για τα χρέη του. Μετέτρεψε έτσι την αυτοκτονία του σε ένα μήνυμα που δεν μπορούσε παρά να ακουστεί, να διαδοθεί, να εντυπωθεί –αλλιώς θα ήταν ένας ακόμα συνάνθρωπός μας που επέλεξε αυτή τη λύση λόγω χρεών στα χρόνια της κρίσης.
Πέραν, πάντως, συμβάντων όπως αυτό με την ανάρτηση των πανό, ο κ. Μαυρικόπουλος επισημαίνει στο Protagon ότι η ενίσχυση της φύλαξης είναι απαραίτητη και για άλλους λόγους, όπως για τις συνεχείς κλοπές σε βάρος τουριστών στην Ακρόπολη οι οποίες, λόγω αυξημένης τουριστικής κίνησης, έχουν ενισχυθεί σημαντικά.
Ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα…