Το Δημοτικό Συμβούλιο του Οσλο αποφάσισε να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης από την πρώτη ημέρα του 2019, καθώς η κυβέρνηση της Νορβηγίας ανακοίνωσε ότι στοχεύει σε ουδέτερο εθνικό ισοζύγιο άνθρακα έως το 2030 -κι όλα αυτά σε μία πόλη με 600.000 κατοίκους και 350.000 αυτοκίνητα να κυκλοφορούν στους δρόμους.
Οι εκπρόσωποι του Σοσιαλιστικού, του Εργατικού και του Πράσινου Κόμματος υπερψήφισαν από το 2016 κιόλας τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% μέχρι το 2020 και κατά 95% μέχρι το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, αν και αναγνωρίζουν πως ο στόχος είναι απαιτητικός.
«Ενα βασικό μέρος του σχεδίου είναι να δοθεί προτεραιότητα στους πεζούς, τους ποδηλάτες και τις δημόσιες συγκοινωνίες πριν από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, τόσο όταν πρόκειται για επενδύσεις σε υποδομές όσο και για τη χρήση του διαθέσιμου χώρου», δήλωσε η Λαν Μαρί Νγκουαγιέν Μπεργκ, αντιδήμαρχος Οσλο για το περιβάλλον, προσθέτοντας πως προβλέπονται εξαιρέσεις για αυτοκίνητα που μεταφέρουν άτομα με ειδικές ανάγκες και οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα στα καταστήματα.
«Αυτό θα οδηγήσει επίσης σε μείωση της τοπικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής στην πόλη. Ο αποκλεισμός των αυτοκινήτων από το κέντρο της πόλης από το 2019 αποτελεί μέρος αυτού του σχεδίου», πρόσθεσε.
Οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 63% των εκπομπών της πόλης. Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, 90.000 άνθρωποι εργάζονται στο κέντρο της πόλης σε καθημερινή βάση, αλλά μόνο οι 1.000 εξ αυτών κατοικούν εκεί.
Στόχος της πόλης είναι να ενισχύσει τη χρήση ποδηλάτου κατά 25% μέχρι το 2025 και η τροφοδότηση όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από το 2020.
«Το σχέδιο αγγίζει όλους σχεδόν τους τομείς της αστικής ζωής και περιλαμβάνει την ολική μεταμόρφωση 730.000 τετραγωνικών μέτρων αστικών χώρων. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε κινήσεις από την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών έως την πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου του Οσλο, από την αντικατάσταση των υπαρχόντων χώρων στάθμευσης με νέα πάρκα, αλλά και τη δημιουργία 60 χλμ. ποδηλατοδρόμων όπως φυσικά και την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών», σημειώνει το ιταλικό Business Insider.
«Τα λεωφορεία και τα τραμ της γραμμής Ruter θα πρέπει να κυκλοφορούν πιο συχνά και να επιμηκύνουν τη διαδρομή τους έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των χιλιάδων πολιτών που μετακινούνται προς κι από την πρωτεύουσα», επισημαίνει.
«Η κυβέρνηση θέλει επίσης να εξαλείψει τις ξυλόσομπες που εξακολουθούν να είναι διαδεδομένες στη Νορβηγία και ευθύνονται για ένα μεγάλο μέρος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα -το ίδιο ισχύει για θερμοσίφωνες και λέβητες. Στη θέση τους, θα μπορούσε να γίνει πιο διαδεδομένη χρήση από ηλιακούς συλλέκτες, η πώληση των οποίων, σύμφωνα με τον οργανισμό Multiconsult, αυξήθηκε κατά 366% το 2016, ενώ η κυβέρνηση δίνει κίνητρα και φορολογικές ελαφρύνσεις για όσους θέλουν να ανακαινίσουν τα σπίτια τους με οικολογικούς τρόπους προκειμένου να έχουν καλύτερη θερμομόνωση», προσθέτει το δημοσίευμα.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Οσλο θα μεριμνήσει επίσης τουλάχιστον το 20% των βαρέων μεταφορών να λειτουργεί με ανανεώσιμα καύσιμα μέχρι το 2020 και σκοπεύει να εγκαταστήσει τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα σε μονάδα αποτέφρωσης αποβλήτων στην περιοχή Κλέμετσρουντ.
Οπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτή η «πράσινη» επανάσταση είναι πολύ ακριβή, με το κόστος του όλου σχεδίου να ανέρχεται –με συντηρητικούς υπολογισμούς- σε τέσσερα εκατομμύρια ευρώ συν άλλα 91 εκατ. για την πλήρη ψηφιοποίηση του εγχειρήματος, ενώ κι η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων θα κοστίσει περίπου 675.000 ευρώ.
Βέβαια, η πρόταση έχει προκαλέσει ανησυχίες στους επιχειρηματίες της πόλης, εφόσον 11 από τα 57 εμπορικά κέντρα της πόλης βρίσκονται στην (προγραμματισμένη), χωρίς αυτοκίνητα ζώνη.
«Θα κάνουμε ό,τι είναι καλύτερο προκειμένου όλες οι πλευρές να είναι ικανοποιημένες», καταλήγει με νόημα η Νγκουαγιέν Μπεργκ, συνιστώντας ψυχραιμία σε έναν λαό που ούτως ή άλλως έχει μάθει να αντιδρά, αφού πρώτα δει ένα μέτρο σε εφαρμογή και όχι προκαταβολικά…