Στο Αμστερνταμ τα ποδήλατα είναι το κατ' εξοχήν μέσο μετακίνησης. Πόσοι όμως φορούν κράνος; | Shutterstock
Επικαιρότητα

Ολλανδία: Συζήτηση για υποχρεωτικό κράνος στους ποδηλάτες

Περισσότεροι από το 80% των θανάτων σε ποδηλατικά δυστυχήματα αφορούν άτομα άνω των 50 ετών και, παρόλο που δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία, αυτό αποδίδεται στην αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν κατανοούν τους κινδύνους
Protagon Team

Τον τελευταίο καιρό στην Ολλανδία έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονται ποδηλάτες. Η αύξηση έχει αποδοθεί στη ευρεία χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων και οδηγεί, όπως φαίνεται, στην υποχρεωτική χρήση κράνους από τους ποδηλάτες.

Ο αριθμός των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται ποδηλάτες στην Ολλανδία αυξήθηκε από 207 το 2021 σε 291 πέρυσι, προκαλώντας σοκ σε μια χώρα όπου η δημοτικότητα των ποδηλάτων συναγωνίζεται εκείνη των αυτοκινήτων ως μέσων μεταφοράς, σύμφωνα με τους Times.

Η Μάργκα ντε Γιάγκερ, επικεφαλής της ολλανδικής οδικής οργάνωσης ANWB, είπε ότι η δημόσια υποστήριξη για τα υποχρεωτικά κράνη είναι «αρκετά χαμηλή», αλλά ισχυρίστηκε ότι τα πράγματα αλλάζουν ταχύτατα: «Η ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου ήταν κάποτε επίσης προαιρετική και έγινε υποχρεωτική. Περιμένω ότι θα ακολουθήσουμε την ίδια διαδικασία για το κράνος ποδηλάτου στην Ολλανδία».

Η αύξηση των θανάτων οφείλεται εν μέρει στο δημοφιλές e-bike, ένα μηχανοκίνητο ποδήλατο που χρησιμοποιεί έναν μικρό ηλεκτρικό κινητήρα για να το τροφοδοτεί συνήθως σε ταχύτητες έως και 30 χιλιόμετρα/ώρα αλλά έως και 45 χιλιόμετρα/ώρα.

Ο Αλεξάντερ Πεχτόλντοφ της Κεντρικής Υπηρεσίας Οδικών Δεξιοτήτων της χώρας είπε ότι για τα νέα ποδήλατα θα πρέπει να απαιτείται, όπως και με τα μοτοποδήλατα ή τα σκούτερ, η χρήση κράνους: «Δεν θα έπρεπε απλώς να κάνουμε υποχρεωτικά τα ποδηλατικά κράνη στα ηλεκτρικά ποδήλατα; Κάποτε δεν υπήρχε υποστήριξη για την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας. Ωστόσο, αυτή έχει αποτρέψει πολλούς θανάτους».

Περισσότεροι από το 80% των θανάτων σε ποδηλατικά δυστυχήματα αφορούν άτομα άνω των 50 ετών και, παρόλο που δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία, αυτό και πάλι αποδίδεται στην αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν κατανοούν τους αυξημένους κινδύνους.

Περίπου 150 από τους 291 που σκοτώθηκαν ήταν ποδηλάτες ηλικίας 75 ετών και άνω, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα την περασμένη Τρίτη. Ενα από τα μέτρα που εξετάζονται είναι τα μαθήματα για τη χρήση ηλεκτρικού ποδηλάτου σε ηλικιωμένους ποδηλάτες.

Η Εστερ φον Γκάρντερεν, του μεγάλου ολλανδικού συνδικάτου ποδηλασίας Fietsersbond, απέρριψε τις εκκλήσεις για νέους κανόνες στα ηλεκτρονικά ποδήλατα. «Είναι απλώς σαν να κατηγορείς τα θύματα», είπε, υποστηρίζοντας ότι οι άνθρωποι επιλέγουν τα ηλεκτρονικά ποδήλατα ακριβώς λόγω της υποχρεωτικής χρήσης κράνους στα μοτοποδήλατα. «Προτιμώ να βλέπω τους ηλικιωμένους με ποδήλατα παρά πίσω από τα γεράνια. Πρέπει να κάνουμε τους δρόμους ασφαλέστερους το συντομότερο δυνατό», είπε.

Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Ολλανδία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008: 737 άνθρωποι σκοτώθηκαν το 2022, παρά τον στόχο της κυβέρνησης να μειώσει τον αριθμό στο μηδέν μέχρι το 2050.