Η εκτός ελέγχου κατάσταση στα πρατήρια –με την τιμή της αμόλυβδης να ξεπερνά ακόμα και τα 2,4 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα και το… αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης να ανακαλύπτει ότι ένας στους τέσσερις βενζινοπώλες αισχροκερδεί– οδηγεί κατά τις πληροφορίες του Protagon την κυβέρνηση σε αποφάσεις για νέα στήριξη των καταναλωτών και τον έλεγχο της αισχροκέρδειας.
Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, εξάλλου, με δηλώσεις του το Σάββατο στο Mega, είχε αφήσει ανοιχτό το θέμα, λέγοντας ότι «πρώτα σχεδιάζουμε, βρίσκουμε τους πόρους και στη συνέχεια ανακοινώνουμε τα μέτρα. Θα δούμε ποια είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε».
Ο δημοσιονομικός χώρος βρέθηκε κατά τα φαινόμενα. Η σφραγίδα της Κομισιόν ήρθε στην 14η έκθεση μεταμνημονιακής παρακολούθησης, η οποία προεξοφλεί την έξοδο της Ελλάδας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας στις 20 Αυγούστου. Στην έκθεση των Βρυξελλών εντοπίζεται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος που υπολογίζεται σε 800 εκατ. ως 1 δισ. ευρώ και οι επιπλέον δαπάνες θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν ακόμη και σε έναν δεύτερο κατά σειρά συμπληρωματικό Προϋπολογισμό έως τον Σεπτέμβριο.
Βεβαίως, οι νέες παρεμβάσεις θα γίνουν νωρίτερα, το πιθανότερο από τον Ιούνιο.
Με βάση τα νέα δεδομένα, και πάντα με τον κανόνα των λελογισμένων κινήσεων (εφόσον το πρόβλημα δεν είναι μόνο τα καύσιμα κίνησης), το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επιταχύνει την επεξεργασία για τις νέες ενέργειες, οι οποίες δεν θα εξαντλούνται σε όσα απαιτούνται για να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων στα νησιά.
Το βασικό σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει την επέκταση και την αύξηση του επιδόματος που λαμβάνουν ήδη οι πολίτες για τη βενζίνη και παράλληλα την επέκταση (και πιθανώς τη διεύρυνση) του πακέτου των επιδοτήσεων για το ντίζελ (15 λεπτά το λίτρο). Πιο στοχευμένες θα είναι οι παρεμβάσεις στα νησιά, όπου η τιμή της βενζίνης ξεπέρασε ακόμη και τα 2,6 ευρώ το λίτρο.
Μικρότερες πιθανότητες, πάντως, συγκεντρώνει η μείωση του πολυσυζητημένου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με δεδομένο ότι σύμφωνα και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι στοχευμένες παρεμβάσεις αποδίδουν περισσότερα με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.