Ο Οιδίποδας κάνει εκλογές
Μια νέα παραγωγή του «Οιδίποδα Τυράννου» ξεκίνησε να παρουσιάζεται πριν από λίγες ημέρες στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου (Wyndham Theatre) και οι παραστάσεις θα διαρκέσουν έως τις αρχές του 2025. Στην εκδοχή του Ρόμπερτ Αϊκ, με τους Μαρκ Στρονγκ και Λέσλι Μάνβιλ (Ιοκάστη), η απόλυτη τραγωδία του Σοφοκλή παρουσιάζεται ως σύγχρονο πολιτικό θρίλερ. Ο κεντρικός ήρωας περιμένει τα αποτελέσματα μιας κρίσιμης εκλογικής βραδιάς, όταν ακούει την πρόβλεψη ότι θα διαπράξει ένα στυγερό έγκλημα και θα αλλάξει για πάντα η ζωή του. Η παράσταση ανέβηκε πρώτα στην Ολλανδία από το International Theatre Amsterdam, με το φοβερό –όνομα και πράγμα– εύρημα ενός ρολογιού σε αντίστροφη μέτρηση: μέσα στις δύο ώρες που έτρεχαν ανάποδα εξελισσόταν, σε real time, και η πλοκή.
Ο Οιδίποδας ψάχνει τον δολοφόνο
Η δεύτερη πολυαναμενόμενη παραγωγή, σε διασκευή της Ελα Χίκσον, έχει προγραμματιστεί για τον Ιανουάριο του 2025 στο «Old Vic», με ένα λαμπερό πρωταγωνιστικό δίδυμο: τον υπερταλαντούχο Ράμι Μάλεκ, που έχει κερδίσει Οσκαρ για το «Bohemian Rhapsody» (2019), και την Ιντιρα Βάρμα του «Game of Thrones». Πολλές λεπτομέρειες δεν είναι ακόμα γνωστές. Φαίνεται πως η Χίκσον κρατάει τα βασικά στοιχεία –ο Οιδίποδας αναζητά τον δολοφόνο του Λαΐου, χωρίς να γνωρίζει ότι πρόκειται για τον εαυτό του–, αλλά τα ονόματα των δυο συν-σκηνοθετών προϊδεάζουν για τη μορφή του θεάματος. Ο ένας είναι ο Χόφες Σέχτερ, κορυφαίος χορογράφος αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Ο άλλος είναι ο διαρκώς ανερχόμενος θεατρικός σκηνοθέτης Μάθιου Γουάρχους (βραβείο Λόρενς Ολίβιε), ο οποίος χαρακτηρίζει στο σημείωμά του το έργο ως την «απόλυτη ιστορία ντετέκτιβ».
Η Αντιγόνη στη Χώρα της Τουλίπας
«Καθώς οι πολιτικοί απειλούνται ολοένα και περισσότερο, ποιος εξακολουθεί να θέλει να εργάζεται για το κοινό καλό; Και επίσης: πόσο έντονο είναι το αίσθημα δικαιοσύνης σου ώστε να αγωνιστείς κόντρα στην εξουσία, ακόμα κι αν πληρώσεις ακριβά γι’ αυτό;» Ο Ζαν Ανουίγ έγραψε τη σύγχρονη διασκευή της «Αντιγόνης» στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία το 1942. Θα περίμενε κανείς ότι θα έδινε άπλετο χώρο στην επαναστατημένη Αντιγόνη. Αντιθέτως, έδωσε βάθος στην τραγικότητα του Κρέοντα. Με έμπνευση από το αρχαίο κείμενο και από το έργο του γάλλου δραματουργού, η σκηνοθέτρια Nina Spijkers διασκευάζει τον μύθο και τον παρουσιάζει με τον θίασο του Διεθνούς Θεάτρου του Αμστερνταμ, ο οποίος περιοδεύει σε ολλανδικές πόλεις.
Η «Ορέστεια» στην Πράγα
Ο Ρόμπερτ Αϊκ (του πρώτου «Οιδίποδα») ξαναχτυπά – αυτή τη φορά στην τσεχική πρωτεύουσα, τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Εκεί ανεβάζει με ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου της Πράγας μια εκσυγχρονισμένη διασκευή της τριλογίας του Αισχύλου, θίγοντας τα μεγάλα ερωτήματα: Τι υποκινεί τους πολέμους; Πού μπορεί κανείς να βρει δικαιοσύνη μετά το έγκλημα; Εχει η συγχώρεση όρια; Ο σκηνοθέτης Μαριάν Αμσλερ παραλαμβάνει το έργο του Αϊκ και παρουσιάζει μια οικογενειακή σάγκα στα πρόθυρα της καταστροφής, αλλά και στο κατώφλι της νέας ελπίδας.
Οι «Βάκχες» στον κόσμο της πληροφορίας
Το άτομο κόντρα στην ομάδα, η λατρεία των αρχηγών και των πάσης φύσεως θεών, η διάχυση του ψέματος και της μαζικής υστερίας στη δημόσια σφαίρα. Και πάλι το Εθνικό Θέατρο της Πράγας ετοιμάζει μια διασκευή της αριστουργηματικής τραγωδίας του Ευριπίδη, για τη φύση του ίδιου του θεάτρου και της πλάνης, των μεταμορφώσεων της αλήθειας και των «ακολούθων» που λατρεύουν αλλότριους θεούς. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία του Γιαν Φριτς, αναμένεται στα τέλη Νοεμβρίου.
H «Μήδεια» από την πλευρά των παιδιών
Το «τρομερό παιδί» του ευρωπαϊκού θεάτρου Μίλο Ράου, γνώριμος και στα δικά μας μέρη, εμπνέεται από τον αρχετυπικό μύθο και την τραγωδία της «Μήδειας» για να επικεντρωθεί στον ρόλο των παιδιών. Με αφορμή έναν φόνο, τα παιδιά στήνονται μπροστά στην κάμερα και αναρωτιούνται για μια σειρά ζητήματα: από την ψυχολογική τους κατάσταση μετά τον χωρισμό των γονιών τους μέχρι τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Πώς μπορούν, αλήθεια, να βρουν τη φωνή τους, η οποία παραμένει άγνωστη στις αρχαίες τραγωδίες; Από τις 18 Οκτωβρίου στη Γάνδη.
Οντισιόν για τον ρόλο της Ηλέκτρας
Τρεις γυναίκες αποφασίζουν να περάσουν από οντισιόν για να διεκδικήσουν τον ρόλο της Ηλέκτρας. Καθώς αλλάζουν συνεχώς τον αυτοσχεδιασμό τους και μπαίνουν στην περιπέτεια των συνεντεύξεων, αρχίζουν να αποκαλύπτουν λεπτομέρειες της δικής τους ζωής. Ωστόσο η επίδοξη σκηνοθέτις Λούα και ο βοηθός της Λούσιους δεν καταφέρνουν να ανεβάσουν την παράσταση, γεγονός που αναδεικνύει το δύσκολο εγχείρημα του να ανεβάσει κανείς αρχαία τραγωδία. Το «Electra Unbound» («Ηλέκτρα Λυόμενη») της Λουάντα Κασέλα ανεβαίνει επίσης στη Γάνδη, στα τέλη Νοεμβρίου.