Η διαδικασία της επιμέλειας των χριστουγεννιάτικων βιτρίνων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Στις μεγαλουπόλεις του κόσμου, πολλοί προσπάθησαν να το κάνουν και απέτυχαν παταγωδώς. Οι υπεύθυνοι των μεγάλων πολυκαταστημάτων του κόσμου δεν ξεμπερδεύουν με χρυσές και κόκκινες κορδέλες, με υπερπαραγωγή φώτων και χριστουγεννιάτικων στολιδιών, όσο περίτεχνα και να είναι τοποθετημένα. Όλο το βάρος πέφτει στη σύλληψη μιας νέας ιδέας και αυτή πρέπει να βρεθεί μήνες προτού φτάσει η περίοδος των Χριστουγέννων. Το ζήτημα είναι να βρουν οι καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι τον τρόπο με τον οποίο θα εκπλήξουν τους πελάτες και τους περαστικούς δίνοντας κάτι διαφορετικό από αυτό που θα δουν στo διπλανό κατάστημα. Το αποτέλεσμα είναι οι περισσότερες βιτρίνες να απομακρύνονται από τα χριστουγεννιάτικα μοτίβα και να αποκτούν έναν δικό τους χαρακτήρα. Το Selfridges του Λονδίνου βρίσκει τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα ζώδια και τα Χριστούγεννα, το Printempts φέρνει την άνοιξη και την Κέιτ Γουίνσλετ στο Παρίσι, ενώ το Barneys της Νέας Υόρκης μετατρέπει τις βιτρίνες του σε γιγάντιες παγοκύστες. Κάθε μία βιτρίνα είναι μία έκπληξη. Ενας ολόκληρος κόσμος.
Selfridges – Ταξίδι στα άστρα
Ο, τι έκανε τους τρεις μάγους πριν από 2015 χρόνια να στραφούν στον ουρανό για να βρουν τον δρόμο προς τη Βηθλεέμ, έκανε και τους καλλιτεχνικούς υπεύθυνους του πολυκαταστήματος Selfridges να στραφούν στην αστρολογία για να βρουν το θέμα της -όχι και τόσο- χριστουγεννιάτικης διακόσμησης τους. Οι κούκλες στις βιτρίνες έχουν κάτι εορταστικό –έντονα χρώματα, γκλίτερ, φώτα κ.λπ.. Δεν είναι άγγελοι, ξωτικά ή Αϊ Βασίληδες. Είναι τα σύμβολα των δώδεκα ζωδίων και οι πλανήτες που τα επηρεάζουν.
Οι υπεύθυνοι του μεγαλύτερου πολυκαταστήματος της Oxford Street, που λειτουργεί και σε άλλες αγγλικές πόλεις εκτός από το Λονδίνο, σκέφτηκαν έναν έξυπνο τρόπο για να σπάσουν τη μονοτονία των παραδοσιακών χριστουγεννιάτικων διαδικασιών και βιάστηκαν να αποκαλύψουν τη βιτρίνα τους. Ηταν το πρώτο κατάστημα που ανέβασε τα ρολά, στις 22 Οκτωβρίου, εννιά μέρες πριν το αγγλικό Halloween και περίπου εξήντα μέρες πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων. Πρόλαβε με άνεση, αφού οι διαδικασίες για τη δημιουργία της καμπάνιας «Προορισμός Χριστούγεννα» άρχισαν από τον περασμένο Ιούνιο και απασχόλησαν τουλάχιστον 500 μέλη προσωπικού που εργάστηκαν για 32.000 ώρες μέχρι να ολοκληρωθεί.
Οι δημιουργοί της καμπάνιας φρόντισαν να εμφανίσουν κάθε ζώδιο στο ύφος, τη στάση και τα χρώματα που ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά του. Για να επιμεληθούν την παραμικρή λεπτομέρεια, κατανάλωσαν, ανάμεσα σε άλλα, δύο τόνους γκλίτερ, 450 μέτρα φωτισμού νέον και 10.000 φύλλα κομμένα με λέιζερ. Μέχρι και το Βασιλικό Αστεροσκοπείο του Γκρίνουιτς συνέβαλε στο πρότζεκτ, για τη δημιουργία ενός μηχανικού μοντέλου του ηλιακού συστήματος που κοσμεί μία από τις βιτρίνες.
Και επειδή το Selfridges δεν είναι χώρος έκθεσης που στοχεύει στην αισθητική των περαστικών αλλά, πάνω από όλα, ένα κατάστημα που ικανοποιεί τις καταναλωτικές τάσεις των πελατών, μαζί με τη χριστουγεννιάτικη καμπάνια «Προορισμός Χριστούγεννα», έχει λανσάρει μία συλλογή προϊόντων που ταιριάζουν στο κάθε ζώδιο.
Liberty – Στο στιλ του Ουες Αντερσον
Λίγο πιο κάτω από το Selfridges στην Oxford St., στην άλλη εμπορική οδό του Λονδίνου, τη Regents Street, βρίσκεται το Liberty. Ενα κατάστημα που υπηρετεί τη μόδα και το design, με είδη σπιτιού και προϊόντα πολυτελείας για άνδρες και γυναίκες. Βασικό χαρακτηριστικό τους είναι πως διατηρεί μία παράδοση στα λουλουδένια γραφικά.
Η εορταστική διακόσμησή του δεν είναι εμπνευσμένη από το πνεύμα των Χριστουγέννων, αλλά από την τελευταία ταινία του Ουές Αντερσον, το «Grant Budapest Hotel» (2014) και από το εσωτερικό του Βασιλικού Περιπτέρου στο Μπράιτον. Αυτό σημαίνει ότι κάθε βιτρίνα είναι τιγκαρισμένη με προϊόντα, στολίδια και γραφικά –με μία προτίμηση στο ροζ χρώμα- και με λουλουδένιες ταπετσαρίες. Ακολουθώντας την εσωτερική δομή του καταστήματος, κάθε παράθυρο παρουσιάζει ένα δωμάτιο του σπιτιού.
Harvey Nichols – Επιστροφή στα 70′s
Το Harvey Nichols αποφάσισε απομονώσει ένα από τα πολλά χαρακτηριστικά των Χριστουγέννων: την τάση για παιχνίδι. Ετσι δήλωσε η υπεύθυνη της οπτικής απεικόνισης, Τζάνετ Ουάρντλεϊ. Της βγήκε λίγο 70’s, μάλλον εσκεμμένα, καθώς το στυλ ντίσκο που παραπέμπει στις εποχές του Studio 54 ταιριάζει στις ρετρό τάσεις που έχουν υιοθετήσει στο ντύσιμό τους οι Λονδρέζοι –και πολλοί ακόμη- τα τελευταία δύο χρόνια. Το υπερβολικά αστραφτερό και χρωματιστό αποτέλεσμα απαίτησε υπέρογκες προμήθειες: 300.000 πούλιες, 600 ντισκόμπαλες και ένα εκατομμύριο νιφάδες από γκλίτερ.
Harrods – Η χώρα των Χριστουγέννων
Εδώ δεν έχουν θέση οι αναμνήσεις άλλων εποχών, ούτε συμβολισμοί με ζώδια, ούτε καν το μαγευτικό ξενοδοχείο του Αντερσον. Εδώ είναι ο κόσμος των παιδιών και τα Χριστούγεννα δεν θα επισκιαστούν, αλλά θα επισκιάσουν τα ίδια τα προϊόντα – τουλάχιστον στις βιτρίνες. Αυτές μετατρέπονται σε σκηνές θεατρικών παραστάσεων. Οι πρωταγωνιστές είναι μία ομάδα ποντικών, που έκαναν το ντεμπούτο τους στην περσινή χριστογεννιάτικη καμπάνια του Harrods, και επιστρέφουν φέτος στις βιτρίνες τους.
Το πολυκατάστημα έχει φροντίσει να διευκολύνει το target group του, τα παιδιά, στήνοντας το κάτω μέρος της βιτρίνας με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να το βλέπουν οι πιο μικροί.
Barneys – «Chilling Out»
Το, πιο αγαπημένο στους Αμερικανούς, Barneys, αυτό της Νέας Υόρκης στη διασταύρωση της Μάντισον Άβενιου με την 61η οδό, αποφάσισε να εκτοπίσει από τις βιτρίνες το χριστουγεννιάτικο στοιχείο και να αφοσιωθεί εξ ολοκλήρου στο χειμωνιάτικο. Ο πάγος πρωταγωνιστεί στις εγκαταστάσεις που στολίζουν τις βιτρίνες του πολυκαταστήματος. Μία από αυτές θα μπορούσε να είναι και έκθεμα μουσείου. Πρόκειται για ένα γλυπτό από πάγο που θυμίζει το ύφος του Γκαουντί, και κάπως αντίστοιχα με τα μισοτελειωμένα κτίσματα του μεγάλου ισπανού αρχιτέκτονα, το γλυπτό αυτό δεν τελειώνει ποτέ. Θα μεγαλώνει και θα αλλάζει μορφές κατά τη διάρκεια των γιορτών.
Τη μακροζωία του έχει αναλάβει η εταιρεία Ice Castles που το δημιούργησε και τη συντήρησή του το κατάστημα που μετέτρεψε τη βιτρίνα του σε κατάψυξη, με τη θερμοκρασία να κυμαίνεται μεταξύ -20 και -9 βαθμών Κελσίου. Χρειάστηκαν δύο εβδομάδες κατά τη διάρκεια των οποίων τρεις τεχνίτες μετέτρεψαν 500 γαλόνια νερού σε περισσότερους από 2.000 παγοκρυστάλλους, οι οποίοι θα αναπτύσσονται και θα μεταμορφώνονται καθημερινά με ψεκάσματα νερού.
Ο κίνδυνος με ένα τόσο καινοτόμο πρότζεκτ είναι να γίνει κάποιο λάθος στη ρύθμιση της θερμοκρασίας και να πλημμυρίσουν οι βιτρίνες. Αλλά το ρίσκο που απασχόλησε περισσότερο τον καλλιτεχνικό υπεύθυνο, Ντένις Φρίντμαν, ήταν να πειραματιστούν για να δείξουν στο κοινό τους «πόσο δημιουργικοί και πρωτότυποι μπορούμε να είμαστε. Αυτό περιμένουν από εμάς οι πελάτες μας», δήλωσε στο Time Out.
Το πραγματικά εντυπωσιακό της δεύτερης βιτρίνας δεν είναι οι κοφτερές γωνίες των νιφάδων που μοιάζουν με αχινούς, ούτε τα έντονα πορτοκαλοκίτρινα χρώματα, αλλά ότι αποτελείται από 700 τμήματα γυαλιού καθένα από τα οποία σμιλεύτηκε με φύσημα. Η εγκατάσταση του καλλιτέχνη Ντέιλ Τσίλχουλι φωτίζεται από τρισδιάστατη τεχνολογία χαρτογράφησης που δημιουργεί την εικόνα του σεληνόφωτος πάνω στον πάγο, με κόκκινες και κίτρινες αποχρώσεις.
Σε συνεργασία με τη Lexus, οι υπεύθυνοι του Barneys κατασκεύασαν μία φουτουριστική, κοκκινωπή πόλη την οποία διασχίζουν κρυστάλλινοι πιγκουίνοι. Πάνω σε μικρά αυτοκίνητα της Lexus τα οποία έχει δημιουργήσει ένας τρισδιάστατος εκτυπωτής. Πάνω σε έναν αυτοκινητόδρομο φτιαγμένο από πάγο.
Printemps – Ανοιξη, ήδη από τον Δεκέμβριο
Το Printemps είχε υποσχεθεί ότι φέτος, που συμπληρώνει τα 150 του χρόνια, θα τιμήσει την άνοιξη («printemps» στα γαλλικά) στη χριστουγεννιάτικη καμπάνια του. Επέλεξε το κατάλληλο άτομο. Η ηθοποιός Κέιτ Γουίνσλετ, πέταξε από το Λονδίνο στο Παρίσι για να φέρει την άνοιξη στις χριστουγεννιάτικες βιτρίνες του πολυκαταστήματος.
Η αγγλίδα ηθοποιός, ως πρέσβειρα της Lancôme, τίμησε την ημέρα των εγκαινίων με την παρουσία της στο πλευρό του διευθύνοντος συμβούλου, Πάολο ντε Τσεσάρε και του χορογράφου, Φιλίπ Ντεκουφλέ, ο οποίος ανέλαβε τον σχεδιασμό των βιτρινών. Είναι εμφανές ότι οι βιτρίνες κρύβουν πίσω τους έναν χορευτή.