Πικετοφορία πιλότων της United Airlines στο αεροδρόμιο του Νιούαρκ στο Νιου Τζέρσεϊ των ΗΠΑ | REUTERS/Eduardo Munoz
Επικαιρότητα

Οι πιλότοι στις ΗΠΑ δεν θέλουν προαγωγή, αλλά ποιότητα ζωής

Οι αμερικανοί πιλότοι της πολιτικής αεροπορίας θέτουν προτεραιότητες. Και τα σωματεία τους ζητούν αλλαγές στα ωράρια, στις συνομιλίες που γίνονται για τα νέα συμβόλαια με την United Airlines
Protagon Team

Η πανδημία «άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο πολλοί εργαζόμενοι αποτιμούν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής» ανέφερε στους Financial Times ένας κυβερνήτης της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας United Airlines. Το γεγονός ότι οι αμερικανοί πιλότοι αποφεύγουν την προαγωγή στην καρέκλα του κυβερνήτη εξαιτίας των προβληματισμών τους για την ποιότητα ζωής, γεννά ευρύτερες ανησυχίες στο κλάδο.

Η αποδοχή μιας οικονομικά επικερδούς προαγωγής μπορεί να μοιάζει μια εύκολη απόφαση για έναν πιλότο αεροπορικής εταιρείας. Ωστόσο στη United Airlines, μέλη του συνδικάτου των πιλότων που συμμετέχουν εδώ και χρόνια συνομιλίες για τις συμβάσεις τους, υποστηρίζουν ότι οι υψηλότερες αμοιβές και το στάτους που συνοδεύει τον βαθμό, δεν αξίζουν το προσωπικό τίμημα που πρέπει να καταβάλουν.

Οι περισσότεροι συγκυβερνήτες είναι έτσι απρόθυμοι να γίνουν κυβερνήτες, καθώς το νέο πόστο μπορεί να συνεπάγεται περισσότερες ώρες πτήσης σε σύντομο χρονικό διάστημα αλλά και περισσότερες ώρες επιφυλακής.

Οι ανησυχίες για την ποιότητα ζωής είναι ένα από τα κύρια θέματα στις διαπραγματεύσεις μεταξύ της United, μιας από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, και του συνδικάτου των πιλότων της. Αντικατοπτρίζουν δε μια ευρύτερη αλλαγή που σημειώθηκε κατά την πανδημία, καθώς οι εργαζόμενοι σε πολλούς κλάδους αναζητούν καλύτερες συνθήκες εργασίας πέρα από τις υψηλότερες αμοιβές.

Η United απασχολεί 5.900 κυβερνήτες και 7.500 συγκυβερνήτες που πετούν τα αεροπλάνα της. Ενας κυβερνήτης που πετά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου στην αεροπορική εταιρεία εδώ και έξι χρόνια κερδίζει περίπου 210.000 δολάρια το χρόνο.

Ωστόσο, η προαγωγή ενός συγκυβερνήτη στη θέση του κυβερνήτη συνεπάγεται και την απώλεια σε κάποιο βαθμό του ελέγχου για το πότε και πού θα πετάει, λένε οι ίδιοι οι πιλότοι. Για ορισμένους από αυτούς η βελτίωση των αμοιβής δεν αντισταθμίζει την διαταραχή που φέρνει η προαγωγή στη ζωή και στην οικογένειά τους.

Ο Κουίνσι Φλέμινγκ, ένας συγκυβερνήτης της United που πετά με Boeing 777 με βάση το Σαν Φρανσίσκο, ανέφερε ότι η προαγωγή σε κυβερνήτη θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να περικόψει τις μέρες των διακοπών του και ότι θα αναγκαζόταν να πετάξει ακόμη και σε μέρες που κανονικά θα είχε ρεπό.

Η United σχεδιάζει να προσθέσει 470 νέα αεροσκάφη στον στόλο της τα επόμενα χρόνια. Ο Τζόζεφ Ρολένα, αναλυτής της Fitch Ratings, σχολίασε ότι ιστορικά η United απέρριπτε τις προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο ελλείψεων σε πιλότους κατά για την ανάπτυξη της, λέγοντας ότι θα είναι πάντα σε θέση να «βρίσκει πιλότους έτσι ώστε η εταιρεία να μπορεί να μεγαλώνει στον βαθμό που σχεδίαζε».

Οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις με τους πιλότους της United ξεκίνησαν το 2019. Τα μέλη του συνδικάτου καταψήφισαν μια προτεινόμενη σύμβαση τον περασμένο Νοέμβριο με ποσοστό 94% κατά, έναντι 6% υπέρ. Μεταξύ των προτεραιοτήτων της ένωσης των πιλότων, εκτός από την αύξηση των αμοιβών, είναι να θεσπιστούν κανόνες που θα δίνουν στους εφημερεύοντες πιλότους περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στα αεροδρόμια. Επίσης, να μην αναγκάζονται να περιμένουν στα αεροδρόμια σε κατάσταση αναμονής.

Η United δήλωσε ότι συνέχισε να συνεργάζεται με την ένωση των πιλότων για να υπάρξει συμφωνία. Οι ανησυχίες για τις συνθήκες εργασίας βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής των συνδικάτων από την έναρξη της πανδημίας της Covid-19. Σύμφωνα με τους FT, η έλλειψη εργατικού δυναμικού έχει δώσει τη δυνατότητα στα συνδικάτα να απαιτούν καλύτερες συνθήκες εργασίας από τους εργοδότες, εκτός από υψηλότερους μισθούς.

«Οι εργαζόμενοι θέλουν πρώτα έναν βαθμό ελέγχου του χρόνου τους και μετά καλύτερους μισθούς και επιδόματα», δήλωσε η Ρεμπέκα Γκίβαν, καθηγήτρια εργασιακών σχέσεων στο πανεπιστήμιο Ράτγκερς.

Στην αεροπορική βιομηχανία στις ΗΠΑ διεξάγονται κατά παράδοση διαπραγματεύσεις των συνθηκών και των προτύπων εργασίας για τους πιλότους. Συνήθως, τα πρότυπα για τις αμοιβές και τις συνθήκες εργασίας που συμφωνούνται για έναν αερομεταφορέα θέτουν τα στάνταρ και για τους υπόλοιπους.

Οι πιλότοι της Delta Air Lines πχ. επικύρωσαν μια σύμβαση τον Μάρτιο η οποία, εκτός από την αύξηση των αποδοχών κατά 34% σε τέσσερα χρόνια, περιόριζε εν μέρει τη δυνατότητα της αεροπορικής εταιρείας να αναθέτει σε ορισμένους πιλότους μεγαλύτερα ταξίδια.

Στην American Airlines, οι πιλότοι κατέληξαν σε μια κατ’ αρχήν συμφωνία την Παρασκευή 19 Μαΐου μετά από τέσσερα χρόνια διαπραγματεύσεων. Η συμφωνία περιελάμβανε αμοιβές τουλάχιστον στο ύψος της Delta, καθώς και βελτιώσεις στον προγραμματισμό της εργασίας.

Οι πιλότοι της American Airlines ήθελαν για παράδειγμα να περιορίσουν τον αριθμό των τετραήμερων και πενθήμερων ταξιδιών που τους αναθέτει η εταιρεία. καθότι δεν επιθυμούν να βρίσκονται μακριά από τις οικογένειές τους.

Στο παρελθόν, τα ταξίδια ήταν μικρότερα, αλλά το λογισμικό προγραμματισμού που εισήχθη το 2020 αύξησε τον αριθμό των πολυήμερων ταξιδιών. Οι ώρες που πετούν οι πιλότοι ανά μήνα έχουν αυξηθεί από περίπου 75 σε 85 ή περισσότερες κάθε μήνα.

Από την πλευρά της United, ο συγκυβερνήτης Τζον Γιανγκ ανέφερε ότι ήταν απρόθυμος να αναβαθμιστεί στη θέση του κυβερνήτη επειδή αυτή η κίνηση θα μπορούσε να διαταράξει την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Πρόσθεσε ότι η αναβάθμιση είναι πιθανό να αυξήσει τον χρόνο που θα βρίσκεται σε επιφυλακή και ότι θα έχει μόλις δυόμισι ώρες για να παρουσιαστεί στη δουλειά του αν κληθεί εκτάκτως. «Με αυτό τον τρόπο μπορεί να οδηγηθείς σε burnout» σχολίασε ο ίδιος…