Στις ΗΠΑ των εκλογών, τα τελευταία 40 χρόνια, πολιτικοί και δημοσιογράφοι υπακούν σε έναν άγραφο κανόνα. Μέχρι να κλείσουν οι κάλπες δεν ανακοινώνουν κανένα αποτέλεσμα που λαμβάνουν από κατά κύματα από τα exit polls. Από την ώρα που δημοσιεύεται η τελευταία δημοσκόπηση, το μεσημέρι της Δευτέρας, μέχρι τότε που κλείνουν οι κάλπες το απόγευμα της Τρίτης, επικρατεί μία σιωπή. Την ημέρα της κάλπης, οι εκπρόσωποι και διευθυντές των μεγαλύτερων αμερικανικών μέσων (The Associated Press, ABC News, CBS News, CNN, Fox News and NBC News) απομονώνονται σε μία αίθουσα, χωρίς κινητά –για να μην αποσπώνται και για να μην έχουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση να μεταδώσουν τις εξελίξεις- και εξετάζουν μανιωδώς τα στοιχεία από τις ερωτήσεις καλπης. Κάνουν μεταξύ τους προβλέψεις, ποια πολιτεία πάει σε ποιο κόμμα κ.λπ., αλλά αρνούνται να δημοσιεύσουν οποιαδήποτε πληροφορία προτού ολοκληρωθούν επισήμως οι διαδικασίες της ψηφοφορίας σε κάθε πολιτεία.
Εφέτος όμως όλα αλλάζουν. Δύο ειδησεογραφικά sites, το Slate και το Vice θα μεταδίδουν σε live χρόνο όποια πληροφορία έχουν για τη συμμετοχή ψηφοφόρων, σε κάθε πολιτεία, από τις οκτώ το πρωί (ώρα Ανατολικής Ακτής, 3 μ.μ. ώρα Ελλάδος)! Σύναψαν συνεργασία με την εταιρεία συγκέντρωσης δεδομένων Votecastr που διευθύνεται από βετεράνους των προεκλογικών εκστρατειών του Ομπάμα και του Μπους με σκοπό να δώσουν πληροφορίες για τη μεγαλύτερη αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει κάθε δημοσκόπηση: την αποχή. «Ελπίζουμε να γεμίσουμε το 24ωρο κενό ανάμεσα στην τελευταία ανάλυση πριν από τις εκλογές και στην καταμέτρηση των ψήφων», είπε στο Politico η δημοσιογράφος Σάσα Αϊσενμπεργκ, υπεύθυνη στρατηγικής στη Votecastr. «Σκοπός είναι να δώσουμε πληροφορίες που θα καλύψουν το μεγάλο ερώτημα: ποιος ψηφίζει;».
Η συνεργασία αυτή θα αλλάξει -θα δημιουργήσει δηλαδή- τη ροή των πληροφοριών την πιο κρίσιμη ημέρα για την οποία προετοιμάζονται οι αμερικανοί πολίτες και πολιτικοί τον τελευταίο χρόνο, αυτό είναι σαφές. Ωστόσο αυτού του είδους η ενημέρωση σε live χρόνο, αναμφίβολα θα επηρεάσει και την ψήφο. Αυτό υποστηρίζουν οι επικριτές του πρότζεκτ. «Μου προκαλεί αμηχανία η ιδέα ότι θα σχολιάζονται τα εκλογικά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας», είχε δηλώσει σύμβουλος του ABC News, ο Κεν Γκόλντσταϊν, όταν ανακοινώθηκε το πρότζεκτ, τον Σεπτέμβριο.
Αλλά γιατί να δεχτούμε ότι η live ανάλυση θα επηρεάσει τους ψηφοφόρους και όχι η δημοσκόπηση που έγινε την προηγούμενη ημέρα; «Οι ψηφοφόροι έχουν δει δημοσκοπήσεις, μέσους όρους δημοσκοπήσεων, προσομοιώσεις και προβλέψεις. Ηδη έχουν ακούσει τις προβλέψεις των εκατοντάδων άλλων ψηφοφόρων που έχουν ήδη ασκήσει το εκλογικό τους δικαίωμα», είπε η Αϊσενμπεργκ, αμυνόμενη του πρότζεκτ.
Αλλοι στηρίζουν ότι η συνεχής πληροφόρηση θα μειώσει τη συμμετοχή. «Πολλοί άνθρωποι από τον πολιτικό κόσμο προσπαθούν να μας πείσουν ότι οι πρώιμες προβλέψεις θα μειώσουν τη συμμετοχή, αλλά δεν υπάρχει καμία ένδειξη για αυτό», είπε ο Τζο Λένσκι, αντιπρόεδρος της Edison Research, της εταιρείας που κάνει τα έξιτ πολ.
Αντίστοιχη συνεργασία έχει συνάψει με εταιρεία δημοσκοπήσεων και το Politico, διασαφηνίζοντας όμως ότι θα αναφέρουν μόνο κάποια στοιχεία που θα συγκεντρώνουν και ότι θα σχολιάζει τις εξελίξεις μέχρι να κλείσουν οι κάλπες. Και το Associated Press θα δοκιμάσει ένα πείραμα. Θα κάνει έρευνα ψήφου αντίστοιχη με αυτή που γίνεται στα exit polls και αξιοποιώντας το GPS των κινητών τηλεφώνων θα αποστέλλει τα αποτελέσματα των ερευνών στους ψηφοφόρους ακριβώς αφότου εγκαταλείψουν το εκλογικό κέντρο. Αλλά όπως επεσήμανε ο υπεύθυνος καμία πληροφορία δεν θα συμπεριληφθεί στη μετάδοση του τηλεοπτικού δικτύου, τουλάχιστον όχι σε αυτές τις εκλογές.