Εξι δεκαετίες μετά την πρώτη μεταφορά επιβατών με το τρένο υψηλών ταχυτήτων από το Τόκιο στην Οσάκα, οι ιαπωνικές αρχές σχεδιάζουν να κάνουν το ίδιο για τα εμπορικά φορτία, με την κατασκευή ενός «δρόμου μεταφοράς εμπορευμάτων», όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Guardian.
Ο αυτοματοποιημένος διάδρομος μεταφοράς εμπορευμάτων, ο οποίος θα συνδέει την πρωτεύουσα της χώρας με την Οσάκα, 515 χιλιόμετρα μακριά, θεωρείται ως μέρος της λύσης για την αυξανόμενη ζήτηση υπηρεσιών παράδοσης προϊόντων στην τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Οι σχεδιαστές του ελπίζουν παράλληλα ότι ο δρόμος θα μειώσει την πίεση στους οδηγούς ντελίβερι, εν μέσω μιας χρονιάς με ελλείψεις εργατικού δυναμικού που επηρεάζουν τα πάντα – από την εστίαση και το λιανικό εμπόριο, μέχρι τις εμπορευματικές μεταφορές και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο νέος διάδρομος θα βοηθήσει και στη μείωση των εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με τον Γιούρι Εντο, ανώτερο στέλεχος του ιαπωνικού υπουργείου Μεταφορών που επιβλέπει το έργο.
«Πρέπει να γίνουμε καινοτόμοι στον τρόπο που προσεγγίζουμε τους δρόμους», λέει χαρακτηριστικά στο Associated Press. «Η κεντρική ιδέα του δρόμου αυτόματης ροής είναι η δημιουργία ειδικών χώρων εντός του οδικού δικτύου για την εφοδιαστική αλυσίδα, με τη χρησιμοποίηση ενός αυτοματοποιημένου και μη επανδρωμένου συστήματος μεταφοράς όλο το 24ωρο».
Ενα βίντεο με γραφικά υπολογιστή που κυκλοφόρησε η ιαπωνική κυβέρνηση τον περασμένο μήνα δείχνει μεγάλα εμπορευματοκιβώτια σε παλέτες –το καθένα ικανό να υποστηρίξει έως και έναν τόνο προϊόντων– να κινούνται ανά τριάδα κατά μήκος ενός «δρόμου αυτόματης ροής» στη μέση ενός αυτοκινητόδρομου, με οχήματα να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις εκατέρωθεν.
Αυτοματοποιημένα περονοφόρα ανυψωτικά θα φορτώνουν αντικείμενα στα κοντέινερ, ως τμήματα ενός δικτύου που θα συνδέει αεροδρόμια, σιδηροδρόμους και λιμάνια. Οι δοκιμαστικές διαδρομές αναμένεται να ξεκινήσουν το 2027, ή στις αρχές του 2028 – με τον δρόμο να τίθεται σε πλήρη λειτουργία στα μέσα της επόμενης δεκαετίας.
Αν και δεν έχουν δημοσιευτεί επίσημες εκτιμήσεις, η εφημερίδα Yomiuri Shimbun αναφέρει ότι ένας δρόμος που θα συνδέει το Τόκιο με την Οσάκα θα μπορούσε να κοστίσει έως και 3,7 τρισεκατομμύρια γιεν (22,5 δισεκατομμύρια ευρώ), δεδομένου του μεγάλου αριθμού σηράγγων που θα χρειαστεί να κατασκευαστούν.
Εάν το έργο είναι επιτυχές, θα μπορούσε να επεκταθεί για να συμπεριλάβει και άλλες περιοχές της Ιαπωνίας. Αλλά οι άνθρωποι δεν θα είναι εντελώς εκτός κάδρου – θα πρέπει να τελούν τις παραδόσεις από πόρτα σε πόρτα, μέχρι την πιθανή εισαγωγή στην κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό. Το υπουργείο εκτιμά ότι οι αυτοκινητόδρομοι μεταφοράς προϊόντων θα μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά 25.000 οδηγών φορτηγών την ημέρα, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Η έλλειψη οδηγών φορτηγών, τα οποία μεταφέρουν περίπου το 90% του συνολικού φορτίου της Ιαπωνίας, αναμένεται να αυξηθεί μετά τη θέσπιση φέτος ενός νόμου που περιορίζει τις υπερωρίες τους – σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της υπερκόπωσης και της μείωσης του αριθμού των ατυχημάτων.
Παρότι ορισμένοι βλέπουν θετικά τις αλλαγές σε έναν κλάδο που είναι διαβόητος για τις πολλές ώρες και τις δύσκολες συνθήκες εργασίας, το «πρόβλημα του 2024», όπως χαρακτηριστικά αποκαλείται, θα αφήσει ένα κενό στο εργατικό δυναμικό του κλάδου των μεταφορών προϊόντων.
Εάν η τάση συνεχιστεί, οι μεταφορικές απαιτήσεις της Ιαπωνίας θα μειωθούν κατά 34% μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις. Η ζήτηση για παραδόσεις προϊόντων εκτινάχθηκε στα ύψη στην Ιαπωνία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τα κυβερνητικά στοιχεία να δείχνουν ότι οι χρήστες αυξήθηκαν από το περίπου 40% των νοικοκυριών, στο 60%.