O Διονύσης Σούρμπης (αριστερά) και ο Δημήτρης Πλατανιάς (δεξιά) στην βραβευμένη παραγωγή της Royal House Opera | Royal House Opera
Επικαιρότητα

Oι Ελληνες που μόλις μοιράστηκαν ένα βραβείο Ολίβιε

Μπορεί τα φώτα να έπεσαν στην σπουδαία Τζούντι Ντεντς, όμως κοιτάζοντας την κατηγορία για την καλύτερη νέα παραγωγή όπερας της χρονιάς, διακρίνει κανείς τρία ελληνικά ονόματα στους βασικούς συντελεστές: Τη Ροδούλα Γαϊτάνου, τον Δημήτρη Πλατανιά και τον Διονύση Σούρμπη
Κατερίνα I. Ανέστη

Οσο οι έλληνες δημιουργοί απαξιώνονται από την πολιτεία –δείτε την περίπτωση Φαμπρ και όσα ακολούθησαν- στο εξωτερικό θριαμβεύουν. Μια ακόμα τέτοια περίπτωση έχουμε με την απονομή του βραβείου Ολίβιε στην παραγωγή της Royal Opera House για την ευρηματική συνύπαρξη της «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι με τους «Παλιάτσους» του Λεονκαβάλο σε σκηνοθεσία του ρηξικέλευθου Νταμιάνο Μικελέτο.

Το απόκομμα του Guardian με την αναφορά στα βραβεία και τη φωτογραφία του Διονύση Σούρμπη στο ρόλο του Σίλβιο.

Στους πρωταγωνιστές και βασικούς συντελεστές της παραγωγής συμπεριλαμβάνονται ο Δημήτρης Πλατανιάς και ο Διονύσης Σούρμπης –κορυφαίοι βαρύτονοι, που πρωταγωνιστούν στις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές της χώρας- αλλά και η διεθνής σκηνοθέτιδα όπερας η Ροδούλα Γαϊτάνου. Η κυρία Γαϊτάνου ήταν βοηθός σκηνοθέτη στην παραγωγή που μόλις βραβεύτηκε. Η παραγωγή είχε ήδη πάρει διθυραμβικές κριτικές. 

Το Protagon επικοινώνησε με την Ροδούλα Γαϊτάνου, με τον Δημήτρη Πλατανιά και τον Διονύση Σούρμπη. Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς ήταν για λίγες μέρες στην Αθήνα αφού αναχωρεί την Τετάρτη για την Στουτγγάρδη όπου θα ερμηνεύσει «Ριγολέττο» (ρόλο για τον οποίο ήταν υποψήφιος για Ολίβιε και ο ίδιος ως τραγουδιστής το 2012 στην πρώτη του εμφάνιση στη Royal Opera House), ενώ τον Ιούνιο θα βρίσκεται και πάλι στο Λονδίνο όπου θα πρωταγωνιστήσει στην όπερα του Βέρντι «Ναμπούκο». «Χάρηκα πολύ. Αν αναλογιστείτε πόση δουλειά κάναμε, πόσον ιδρώτα ρίξαμε επί οκτώ εβδομάδες, θα καταλάβετε», λέει γελώντας στο Protagon. Και μας βεβαιώνει πως αν και στην Ελλάδα μπορεί συχνά να απαξιώνουν κάποιοι τους καλλιτέχνες, ο ίδιος ως έλληνας καλλιτέχνης δεν αισθάνθηκε ποτέ απαξίωση στο εξωτερικό. Το αντίθετο μάλιστα συμβαίνει με τους καλλιτέχνες μας που διαπρέπουν στο εξωτερικό.

Εξαιρετικά ικανοποιημένος και ο Διονύσης Σούρμπης δήλωσε στο Protagon: «Η παραγωγή της Royal Opera House που βραβεύτηκε, είχε για εμάς τους τραγουδιστές μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά και ιδιαίτερες προκλήσεις όχι μόνο σε μουσικό επίπεδο, αλλά και σε σκηνικό. Φθάνοντας στο Λονδίνο για τις πρόβες, εντυπωσιάστηκα από την σκηνοθετική ιδέα του Νταμιάνο. Δεν σας κρύβω οτι μου φάνηκε αρκετά προκλητική, αλλά την ίδια στιγμή πολύ ουσιαστική και συνεπής με το πνεύμα και της Καβαλλερίας και των Παλιάτσων. Όταν δε, είδαμε και την θερμότατη ανταπόκριση του κοινού, αλλά και των κριτικών του Βρετανικού Τύπου, αισθανθήκαμε οτι ο μεγάλος κόπος και οι πολλές πρόβες μας, επιβραβεύθηκαν με τον καλύτερο τρόπο. Επιπλέον, η ηθική ικανοποίηση για το βραβείο είναι τεράστια».

Τη Ροδούλα Γαϊτάνου την εντοπίσαμε στην Τεργέστη όπου ετοιμάζεται για την αναβίωση της όπερας «Σταχτοπούτα» του Ροσίνι στο θέατρο Βέρντι. Είναι η όπερα που είχε παρουσιάσει στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 2013. Ηδη η Ιταλία μιλά για την «ελληνική απόβαση», αφού την ορχήστρα θα διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου, στους ερμηνευτές συμπεριλαμβάνεται η Ειρήνη Καραγιάννη, τα κοστούμια υπογράφει η Αλεξία Θεοδωράκη. «Είναι μια Σταχτοπούτα με ελληνική καρδιά, λένε εδώ» μας εξηγεί η Ροδούλα Γαϊτάνου, προσθέτοντας πως οι δημοσιογράφοι στην Ιταλία ενδιαφέρονται πολύ για την ελληνικότητα της παραγωγής.

Καθώς η πλοκή μεταφέρεται σκηνικά στην κρίση του 1929 στη Νέα Υόρκη, οι Ιταλοί σπεύδουν να δουν παραλληλισμούς με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα σήμερα. Η Ροδούλα Γαϊτάνου έχει πολλούς λόγους να χαμογελάει λοιπόν. Εξηγεί στο Protagon πως χθες το βράδυ μίλησε με όλη την ομάδα και φυσικά με τον σκηνοθέτη Damiano Michieletto. Είναι όλοι τους ευτυχείς. Μάλιστα μας αφηγείται μια ενδιαφέρουσα ιστορία, που δείχνει πως ο σκηνοθέτης δικαιώθηκε κατά κάποιον τρόπο από τη βράβευση με το Ολίβιε.

Ο Δημήτρης Πλατανιάς ως Αλφιο στην παραγωγή της Royal Opera House

«Πριν κάνουμε με τον Νταμιάνο την “Καβαλερία Ρουστικάνα” και τους “Παλιάτσους” σε μια παραγωγή, είχα συνεργαστεί και πάλι με τον Νταμιάνο ως βοηθός σκηνοθέτη για τον “Γουλιέλμο Τέλλο” πέρυσι το καλοκαίρι. Η παράσταση αυτή προκάλεσε σκάνδαλο. Γιουχαΐστηκε γιατί το οπερατικό κοινό βρήκε πολύ σκληρή μια επιθετική σκηνή, μια σκηνή σχεδόν βιασμού», θυμάται η Ροδούλα Γαϊτάνου. «Βέβαια αντίστοιχες σκηνές είναι αποδεκτές στη θεατρική σκηνή ή στον κινηματογράφο, όχι όμως και στην όπερα. Τέσσερις μήνες μετά, συνεργάστηκα πάλι με τον Νταμιάνο, πάλι στη Royal Opera House, αυτή τη φορά για την παραγωγή που τελικά βραβεύτηκε. Ηταν σαν να δικαιώθηκε», λέει γελώντας.

Η βραβευμένη παράσταση θα ταξιδέψει όμως με σκηνοθέτιδα τη Ροδούλα Γαϊτάνου σε μια αναβίωση που θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο του 2017 στην περίφημη Οπερα του Σίδνεϊ. «Δεν ξέρω ακόμα αν θα είναι μαζί μου ο Πλατανιάς και ο Σούρμπης. Το ελπίζω… Στη συνέχεια η παράσταση θα παρουσιαστεί στις Βρυξέλλες, τον Φεβρουάριο του 2018» λέει η Ροδούλα Γαϊτάνου στο Protagon.

Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Protagon, όλοι οι συντελεστές  της βραβευμένης παραγωγής έλαβαν το μήνυμα από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της  Royal Opera House Κάσπερ Χόλτεν. Μεταξύ άλλων λέει: «Ολοι σας, ανεξάρτητα από το ρόλο σας, όλοι συμμετείχατε ως σημαντικό μέρος της παραγωγής και βοηθήσατε την Οπερα. Θέλω να είμαι σίγουρος πως θα σας ευχαριστήσω όλους για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωση, το πάθος σας και το ταλέντο σας». Το  e-mail συνοδευόταν από το βραβείο στο γραφείο του καλλιτεχνικού διευθυντή.

To πολυπόθητο βραβείο Ολίβιε σήμερα πάνω στο γραφείο του καλλιτεχνικού διευθυντή της Royal Opera House