Εκτυπώσεις έργων του Πάμπλο Πικάσο, ενός από τους καλύτερους γραφίστες του 20ού αιώνα, θα παρουσιάσει σε μια μεγάλη έκθεση το Βρετανικό Μουσείο, από τις 7 Νοεμβρίου 2024 μέχρι τις 30 Μαρτίου 2025.
Η έκθεση με τίτλο «Picasso: printmaker» θα περιλαμβάνει περίπου 100 εκτυπώσεις που αντικατοπτρίζουν τη ζωή και τις αγάπες του καλλιτέχνη που έγινε διάσημος χάρη σε αριστουργήματα όπως η «Γκερνίκα», ένας από τους πιο ισχυρούς αντιπολεμικούς πίνακες ζωγραφικής.
Τα εκθέματα κυμαίνονται από την πρώτη επαγγελματική του εκτύπωση το 1904, που θεωρείται από τις σημαντικότερες στην ιστορία της χαρακτικής, μέχρι τα μεταγενέστερα αριστουργήματα της δεκαετίας του 1960, συμπεριλαμβανομένου ενός αξιοσημείωτου σετ εκατοντάδων εκτυπώσεων που δημιούργησε σε ηλικία περίπου 87 ετών, γράφει στον Guardian η Ντάλια Αλμπεργκε.
Η Κάθριν Ντοντ, επιμελήτρια εκτυπώσεων έργων μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης του Βρετανικού Μουσείου, δήλωσε ότι οι εκτυπώσεις του Πικάσο αποκαλύπτουν «την αδιάκοπη δημιουργικότητα, την περιέργεια και την προθυμία του να βρίσκει νέους τρόπους δημιουργίας εικόνων. Είδε την εκτύπωση, όχι απλώς ως έναν τρόπο αναπαραγωγής μιας εικόνας, αλλά ως κάτι τυπωμένο σε χαρτί, που δεν μπορούσε να γίνει σε καμβά».
Η έκθεση με τίτλο «Picasso: Printmaker» θα ανοίξει, λοιπόν, με το έργο «The Frugal Meal» του 1904, μια δυνατή απεικόνιση δύο αδυνατισμένων μορφών. Μια από τις ερωμένες του Πικάσο, η Φερνάντ Ολιβιέ, το περιέγραψε κάποτε ως «μια έντονη έκφραση φτώχειας και αλκοολισμού».
Η Ντοντ είπε: «Μεγάλο μέρος της δουλειάς του εκείνη την εποχή είχε μελαγχολικό τόνο. [Αυτό] έγινε κατά την μπλε περίοδο, όταν οι περισσότεροι από τους πίνακές του είχαν μπλε και πράσινη παλέτα. Αντανακλούσε εν μέρει αυτό που έβλεπε γύρω του στη Μονμάρτρη. Υπήρχαν πολλοί άνθρωποι γύρω του που ζούσαν σε σχετική φτώχεια, αλκοολικοί, εργαζόμενες του σεξ, πλανόδιοι καλλιτέχνες, ζωγράφοι όπως αυτός».
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό εκτυπώσεων που εκτέθηκαν ποτέ από την αξιοσημείωτη «Σουίτα 347», που αποκτήθηκε από το Βρετανικό Μουσείο το 2014. Η σειρά δημιουργήθηκε το 1968 σε διάστημα επτά μηνών, σε μια έκρηξη χαρακτικής δραστηριότητας του Πικάσο, και πήρε τον τίτλο της από τον αριθμό των φύλλων της.
«Συλλογιζόταν την κληρονομιά του και τη συνεισφορά του στην ιστορία της τέχνης, ιδιαίτερα σε σχέση με τους καλλιτέχνες που σεβόταν. Η “σουίτα” είναι μια έκχυση όλων αυτών των σκέψεων και ανησυχιών. Λειτουργεί ως ένα οπτικό ημερολόγιο ιδεών, αναμνήσεων, φαντασιώσεων και παρατηρήσεων» πρόσθεσε η επιμελήτρια του Βρετανικού Μουσείου.
Ο Πικάσο, που πέθανε το 1973, είχε πει για τη σειρά: «Καθώς σχεδιάζω, παρακολουθώ τους χαρακτήρες μου ώρα με την ώρα και σκέφτομαι πολλά τρελά πράγματα. Αυτή είναι η μέθοδός μου να κάνω μυθοπλασία».
Μόνο πέντε εκτυπώσεις από τις 347 έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν, σημειώνει η Ντάλια Αλμπεργκε στον Guardian. Τώρα στην έκθεση του Βρετανικού Μουσείου θα συμπεριληφθούν 28. Ερωτηθείσα γιατί δεν παρουσιάζεται ολόκληρο το σετ, η Ντοντ απάντησε ότι η πινακοθήκη του μουσείου είχε συνήθως χώρο για περίπου 100 έργα: «Αυτή η όμορφη σουίτα είναι [επίσης] αρκετά επαναλαμβανόμενη… Συχνά ο Πικάσο έκανε έξι, επτά ή ακόμα και οκτώ εκτυπώσεις σε μια μέρα, που όλες αφορούσαν το ίδιο θέμα. Θεωρήσαμε ότι ήταν πιο ενδιαφέρον να δούμε το σύνολο των εκτυπώσεων του Πικάσο».
Με τη «Σουίτα 347» ο Πικάσο επανήλθε σε θέματα που τον απασχόλησαν σε ολόκληρη την καριέρα του, όπως το τσίρκο –απεικόνιζε τη μούσα και δεύτερη σύζυγό του, Ζακλίν Ροκ, ως μια από τους ακροβάτες– και ο ζωγράφος με το μοντέλο του. Μερικά έργα είχαν έναν ερωτικό τόνο τόσο σαφή ώστε δεν μπορούσαν να εκτεθούν τη δεκαετία του 1960.
Η συλλογή του Βρετανικού Μουσείου με εκτυπώσεις του Πικάσο έχει αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και είναι πλέον η μεγαλύτερη στο Ηνωμένο Βασίλειο, με περισσότερα από 500 έργα. Ο ευεργέτης του μουσείου Χάμις Πάρκερ επέτρεψε την απόκτηση δυο διάσημων σειρών, της «347» και της «Vollard Suite», ενός συνόλου 100 εκτυπώσεων που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1930 και 1937 και αντανακλούσαν το ενδιαφέρον του Πικάσο για την ελληνική και ρωμαϊκή τέχνη και μυθολογία.
Ο Νίκολας Κάλιναν, διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, δήλωσε, τέλος: «Πολλοί άνθρωποι είναι εξοικειωμένοι με τους πίνακες του Πικάσο, αλλά αυτή η έκθεση έχει στόχο να τον αναδείξει ως δεξιοτέχνη των εκτυπώσεων και των χαρακτικών, και να τονίσει πώς ο δια βίου πειραματισμός του με το μέσο ενέπνευσε τη δημιουργικότητά του».