Τι άνθρωπος ήταν ο Λου Ριντ -εκτός από ένας από τους καλλιτέχνες με τη μεγαλύτερη επιρροή στη μουσική σκηνή του 20ού αιώνα; Ατίθασος, θρασύς, ευέξαπτος, προκλητικός, κάθαρμα, μισογύνης, βίαιος; Η εικόνα που άφησε πίσω του φεύγοντας το 2013 ο κορυφαίος μουσικός του νεοϋορκέζικου συγκροτήματος Velvet Underground ήταν αυτή του «σκληρού άνδρα με το δερμάτινο τζάκετ». Ηταν αυτός που μαύρισε το μάτι της γυναίκας του, που χτύπησε δημοσίως την ερωμένη του, που φίλησε στο στόμα τον Ντέιβιντ Μπάουι, που ταπείνωσε την αδελφή με ένα τραγούδι, που ζήλευε, που εθίστηκε σε ουσίες, που είχε ψυχικά προβλήματα.
Αλλά ο Λου Ριντ ήταν ο καλλιτέχνης που κατέγραφε τα πάντα, φύλαγε κάθε απόδειξη από τις περιοδείες του, τα αφιερώματα των οπαδών του, το πλεκτό γιλέκο που του έπλεξε ένας φαν από την Αυστραλία, τους στίχους από αδημοσίευτα ποιήματα, τις παρτιτούρες από άγνωστα μουσικά κομμάτια, τα πρώτα του demo, τις πρώτες του ηχογραφήσεις, τις σημειώσεις του πάνω σε ένα από τα τελευταία χόμπι του, το τάι τσι.
Ολο αυτό το υλικό της δουλειάς του άρχισε να συγκεντρώνει η σύζυγός του, Λόρι Αντερσον, μετά τον θάνατό του. Συγκέντρωσε 3.600 ηχητικές εγγραφές και 1.300 βίντεο καθώς και γραπτά κείμενα και φωτογραφίες. «Για να δεις μια ζωή στο σύνολό της χρειάζεται χρόνος. Τώρα που αυτό το πρώτο στάδιο στην επεξεργασία των αρχείων τελείωσε, μπορούμε να αρχίσουμε να παίρνουμε μία απόσταση και να διακρίνουμε ορισμένα εντυπωσιακά μοτίβα στη δουλειά που έκανε ο Λου στη μακρά και πλούσια καλλιτεχνική ζωή του», δηλώνει η ίδια.
Αποφάσισε να παραχωρήσει το προσωπικό, υπέρογκο αρχείο της ζωής του Λου στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτό λάτρεις της μουσικής, φοιτητές, ακαδημαϊκοί, δημοσιογράφοι, ιστορικοί. Το δίκτυο δημοσίων βιβλιοθηκών της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε ότι απέκτησε τα αρχεία στις 2 Μαρτίου, ημέρα των γενεθλίων του αμερικανού μουσικού, ο οποίος φέτος θα γινόταν 75 ετών.
«Ολο το υλικό που έχω συγκεντρώσει ως φαν και ιστορικός δίνουν μία οπτική γωνία της δουλειάς του», δηλώνει στους New York Times ο Γιόχαν Κούγκελμπεργκ, καλλιτεχνικός επιμελητής που έχει παραχωρήσει τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα συλλογή στοιχείων για τους Velvet Underground στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ. «Αλλά το υλικό που κρατούσε για τον εαυτό του ο Λου Ριντ δίνει μία διαφορετική πολύ πιο σημαντική οπτική γωνία», τονίζει.
Οι πρώτες ηχογραφήσεις της συλλογής χρονολογούνται στη δεκαετία του 1960, όταν ο Ριντ εργαζόταν ως στιχογράφος στην Pickwick International και όταν άρχισε σταδιακά το μουσικό εγχείρημα που θα μετεξελισσόταν στους θρυλικούς Velvet Underground.
«Ο Λου είναι κατά κάποιον τρόπο ο κύριος Νέα Υόρκη. Αυτή είναι η πόλη του. Και ποια είναι η καλύτερη τοποθεσία στη Νέα Υόρκη; Αυτή», λέει η Λόρι για το ιστορικό ίδρυμα που θα φιλοξενήσει τη ζωή του. Και προσθέτει: «Πόσο που αρέσει που κάποιος που ήταν τόσο θορυβώδης βρίσκεται στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης».