Ο θάνατος του πρώην τραγουδιστή και συνθέτη του ποπ συγκροτήματος One Direction έχει πυροδοτήσει μια συζήτηση σχετικά με το καθήκον φροντίδας, ιδιαίτερα για τους νέους καλλιτέχνες, εντός της μουσικής βιομηχανίας, όπως αναφέρει δημοσίευμα του BBC. Περισσότεροι από 25.000 άνθρωποι έχουν υπογράψει ως τώρα σε μια ηλεκτρονική ψηφοφορία, υποστηρίζοντας ότι η βιομηχανία του θεάματος «πρέπει να λογοδοτεί και να είναι υπεύθυνη για την ευημερία των καλλιτεχνών της».
Ο 31χρονος ποπ σταρ έχασε τη ζωή του στην Αργεντινή, μετά από πτώση από τον τρίτο όροφο ξενοδοχείου, με την αστυνομία να θεωρεί πιθανή την εκδοχή της αυτοκτονίας.
Σε έναν από τους πιο συγκινητικούς φόρους τιμής στον καλλιτέχνη, η τηλεπερσόνα και πρώην κριτής του βρετανικού τηλεοπτικού σόου X Factor, Σάρον Οσμπορν έγραψε: «Ολοι μας σε απογοητεύσαμε». Είπε ότι ο Πέιν ήταν «παιδί» την εποχή που «μπήκε σε ένα από τα πιο σκληρά επαγγέλματα στον κόσμο» και αναρωτήθηκε, «πού ήταν η μουσική βιομηχανία όταν τη χρειαζόταν;». Ο Πέιν είχε πρωτοεμφανισθεί ως διαγωνιζόμενος στο τηλεοπτικό σόου ταλέντων το 2008 σε ηλικία 14 ετών, και επέστρεψε δύο χρόνια αργότερα ως μέλος των One Direction.
Η νεανική μπάντα σταδιακά σημείωσε τεράστια επιτυχία σε όλο τον κόσμο και ο Πέιν φαίνεται πώς πλήρωνε μεγάλο τίμημα. Είχε παραδεχθεί κατα καιρούς ότι έκανε κατάχρηση αλκοόλ για να αντεπεξέλθει στο επίπεδο της φήμης του συγκροτήματος, «καθώς δεν υπήρχε άλλος τρόπος να κατανοήσει πλήρως τι του συνέβαινε».
Ο αμερικανός ροκ σταρ Μπρους Σπρίνγκστιν είναι μεταξύ εκείνων που μίλησαν τις τελευταίες ημέρες για την μεγάλη πίεση της φήμης. Είπε στην Daily Telegraph ότι «οι νέοι δεν έχουν αναπτύξει ακόμη τα εσωτερικά εφόδια, για να μπορέσουν να προστατευτούν από τις επιπτώσεις της επιτυχίας και της φήμης – οπότε χάνονται στις πολλές, και συχνά επίπονες δυσκολίες μέσω αλκοόλ και ναρκωτικών, προσπαθώντας να απαλλαγούν από την πίεση».
Ο Σπρίνγκστιν πρόσθεσε ότι κατανοεί αυτά τα προβλήματα αφού έχει και ο ίδιος δώσει τις δικές του μάχες με αυτά τα θέματα.
Οπως αναφέρει το BBC, και ο βρετανός σταρ Ρόμπι Γουίλιαμς αναγνώρισε ότι πάλευε με τους «δαίμονές του» στα 31 του. «Με τη χάρη του Θεού ή/και την τυφλή τύχη είμαι ακόμα εδώ», δήλωσε πρόσφατα. Ζήτησε περισσότερη ευαισθητοποίηση από το κοινό προς τους επώνυμους που περνούν δυσκολίες. «Ακόμα και οι διάσημοι χρειάζονται τη συμπόνια σου», έγραψε.
Ο μόνιμος συνεργάτης και παραγωγός του Γουίλιαμς, Γκάι Τσέιμπερς, είπε στον Observer ότι η μουσική βιομηχανία πρέπει να σταματήσει να συνεργάζεται με ερμηνευτές κάτω των 18 ετών. «Πιστεύω ότι τοποθετώντας έναν 16χρονο σε έναν κόσμο ενηλίκων με αυτό τον τρόπο, είναι δυνητικά επιζήμιο. Ο Ρόμπι το βίωσε αυτό, με καταστροφικές συνέπειες».
Ο Τσέιμπερς συμπλήρωσε ότι στην εποχή του Γουίλιαμς και της νεανικής μπάντας του, Take That, με την οποία ξεκίνησε την καριέρα του, δεν υπήρχε κανένα δίχτυ προστασίας από τη μουσική βιομηχανία για τη φροντίδα των έφηβων σταρ. «Από τότε έχουν περάσει 30 χρόνια, αλλά δεν βλέπω ιδιαίτερα σημάδια αλλαγής», είπε χαρακτηριστικά.
Οι One Direction ήρθαν τρίτοι στο διαγωνισμό του X Factor το 2010, πίσω από τον νικητή Ματ Καρντλ και την Ρεμπέκα Φέργκιουσον, η οποία εξέφρασε την «απόλυτη θλίψη» της για τον θάνατο του Πέιν. Στο παρελθόν, η βραβευμένη τραγουδίστρια είχε δηλώσει ότι υπέστη εκμετάλλευση και εκφοβισμό μέσα στους κόλπους της μουσικής βιομηχανίας.
«Μιλώ εδώ και χρόνια για την εκμετάλλευση και την κερδοσκοπία εις βάρος των νεαρών σταρ – πολλοί από εμάς ζούμε με τις συνέπειες του PTSD [διαταραχή μετατραυματικού στρες]», έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Φέργκιουσον θυμήθηκε ότι είχαν πάρει ταξί μαζί με τον Πέιν για να πάνε στα γυρίσματα του X Factor, αφού συναντήθηκαν σε σταθμό τρένου. «Αν δεν είχε μπει στο ταξί εκείνη την ημέρα, θα ήταν ζωντανός σήμερα», συμπλήρωσε.
Και οι σταρ χρειάζονται φροντίδα
Παρά τα παράπονα των καλλιτεχνών, υπάρχουν οργανώσεις που υποστηρίζουν ψυχολογικά τους καλλιτέχνες. Ο Ματ Τόμας, ο οποίος το 2016 ίδρυσε τη φιλανθρωπική οργάνωση Music Support μετά από δύο δεκαετίες ως στέλεχος δισκογραφικής εταιρείας και μάνατζερ καλλιτεχνών, ισχυρίζεται ότι έχει δει «τεράστιες αλλαγές» τα τελευταία χρόνια. «Πιστεύω ότι η μουσική βιομηχανία έχει γίνει πολύ καλύτερη και έχει κάνει σημαντική πρόοδο», λέει στο BBC.
«Αυτό που έχω παρατηρήσει τα τελευταία 10 χρόνια είναι η επίγνωση ότι οι καλλιτέχνες είναι ανθρώπινα όντα και όχι εμπορεύματα», εξηγεί, προσθέτοντας ότι «έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας στα θέματα της αντιμετώπισης των καλλιτεχνών». Ο Τόμας θεωρεί ότι πολλοί νέοι σταρ δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει διαθέσιμη βοήθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους, και συμφωνεί με τον Τσέιμπερς ότι οι νέοι κάτω των 18 χρειάζονται περισσότερη προστασία.
Και η BPI, το εμπορικό όργανο που εκπροσωπεί τις δισκογραφικές εταιρείες θεωρεί ότι σήμερα υπάρχει «πολύ περισσότερο ενδιαφέρον» για την ευημερία των καλλιτεχνών και την κατανόηση των πιέσεων που αντιμετωπίζουν. Εκπρόσωπό της μίλησε στο BBC για «υποστηρικτικά μέτρα» από μάνατζερ και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, όπως η Music Support και η Help Musicians, που προσφέρουν «ευρεία ποιμαντική βοήθεια» στους νέους καλλιτέχνες.
Ο σύμβουλος μουσικής διαχείρισης, Μάρκους Αντονι, δήλωσε στο τηλεοπτικό κανάλι 5 Live ότι «η μουσική βιομηχανία γνωρίζει ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να αντιμετωπιστούν, και μεγάλες μουσικές εκδηλώσεις και συνέδρια διοργανώνουν σεμινάρια και συζητήσεις για την ευημερία των καλλιτεχνών», προσθέτοντας, όμως, ότι «ορισμένοι μάνατζερ και δισκογραφικές εταιρείες θα δίνουν πάντα προτεραιότητα στο κέρδος, εις βάρος του καλλιτέχνη».