Ο Ριμπολόβλεφ (αριστερά) και ο πρίγκιπας Αλβέρτος του Μονακό χειροκροτούν την ομάδα τους – ως γνωστόν, οι Κροίσοι συνδυάζουν απίθανα το τόπι με την Τέχνη και τα media | Jean Catuffe/Getty Images
Επικαιρότητα

Ο ρώσος Κροίσος του Σκορπιού δικάζει τον οίκο Sotheby’s

Ο Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, ο άνθρωπος στον οποίο η Αθηνά Ωνάση έχει πουλήσει το «πατρικό» νησί του Ιονίου, κατηγορεί την εταιρεία δημοπρασιών ότι συμμετείχε σε απάτη την οποία έστησε ένας έμπορος έργων Τέχνης
Protagon Team

Ο Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, ο ρώσος Κροίσος που είναι ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας του Μονακό και του Σκορπιού, του νησιού των Ωνάσηδων, κατηγορεί τον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s ότι βοήθησε έναν γκαλερίστα να τον εξαπατήσει σε υπόθεση αγοράς έργων Τέχνης. Το νόστιμο είναι ότι ο Ριμπολόβλεφ διαπραγματεύτηκε τη συγκεκριμένη αγορά, αξίας 2 δισ. δολαρίων, το 2013, δηλαδή τη χρονιά που έκλεισε και το περιβόητο deal με την Αθηνά Ωνάση. Το όλο θέμα ανέπτυξαν σε σχοινοτενές κείμενο οι New York Times.

Ο Ρώσος κατηγορεί τον έμπορο Τέχνης Ιβ Μπουβιέ ότι του πούλησε πολύ «φουσκωμένο» έναν Μοντιλιάνι, το γλυπτό «Tête», για 83 εκατ. δολάρια, πείθοντάς τον ότι αυτός έκανε ό,τι μπορούσε για να κατεβάσει την τιμή, όμως ο ιδιοκτήτης του γλυπτού ήταν αμετάπειστος. Μόνο με αυτό το ποσόν μπορούσε ο μύστης να ξεγελάσει τον πόνο του και να αποχωριστεί το αριστούργημα του ιταλού μετρ. Λογικό; Το άκρον άωτον της λογικής, αφού ο ιδιοκτήτης ήταν ο ίδιος ο Μπουβιέ…

Ο Ριμπολόβλεφ λέει ότι το ίδιο κόλπο έκανε ο Μπουβιέ και με άλλα έργα Τέχνης που του πλάσαρε, ανεβάζοντας τις τιμές κατά δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Ο Μπουβιέ, φυσικά, το αρνείται. Η υπόθεση φθάνει την επόμενη εβδομάδα στα δικαστήρια του Μανχάταν, όπου κατηγορούμενος είναι ο οίκος Sotheby’s (και όχι ο Μπουβιέ) ως συνεργός του γκαλερίστα, με την κατηγορία ότι εξετίμησε υπέρμετρα τα προς πώλησιν αντικείμενα. Και ο οίκος δημοπρασιών αρνείται τα πάντα.

Μάλιστα, οι δικηγόροι του Sotheby’s υποστηρίζουν ότι το αποδεικτικό βάρος για τις προαναφερθείσες καταγγελίες πέφτει στις πλάτες του Ρώσου, δηλαδή ο Ριμπολόβλεφ πρέπει να αποδείξει ότι η εταιρεία γνώριζε πως ο Μπουβιέ τον παραμύθιαζε. Και ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις για αυτό. Οι ΝΥΤ βρήκαν ότι το θέμα έχει ψωμί: «Στη δίκη θα δούμε τους εσωτερικούς μηχανισμούς του εμπορίου ειδών Τέχνης, όπου οι αγοραστές σπανίως γνωρίζουν από πού και από ποιον ψωνίζουν».

Για τους Αμερικανούς, στην όλη ίντριγκα προσθέτει αλατοπίπερο το γεγονός ότι ένα από τα έργα που εμπλέκονται στις αγοραπωλησίες είναι και το «Salvator Mundi» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, δηλαδή ο ακριβότερος πίνακας που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία, συν ότι ένας ρώσος Κροίσος θα καταθέσει και θα εξεταστεί σε δικαστική αίθουσα των ΗΠΑ (αυτό είναι το γεωπολιτικής σημασίας, υποτίθεται, κερασάκι).

Ο Μπουβιέ αντιμετώπισε τις κατηγορίες του Ριμπολόβλεφ στην Ευρώπη και στην Ασία, αλλά αυτές οι νομικές διαδικασίες έληξαν όταν οι δύο πλευρές κατέληξαν σε εμπιστευτική διευθέτηση, στη Γενεύη, λίγο προτού εκπνεύσει το 2023. Πάντως το όνομά του θα ακούγεται κάθε ημέρα στο δικαστήριο του Μανχάταν. Ο Ρώσος, πέρα από τη Μονακό και τον Σκορπιό, διαθέτει ακίνητα σε πολλά μέρη του κόσμου, όπως και ένα σπίτι στη Φλόριντα που κάποτε ανήκε στον Ντόναλντ Τραμπ.

Τα τέσσερα έργα Τέχνης που εμπλέκονται στη δικαστική υπόθεση θεωρούνται αριστουργήματα. Εκτός από το γλυπτό του Μοντιλιάνι και τον πίνακα του Ντα Βίντσι, τα υπόλοιπα έργα είναι των Γκούσταβ Κλιμτ και Ρενέ Μαγκρίτ. Ο Ρώσος τα απέκτησε, όπως και δεκάδες άλλα, μεταξύ 2002 και 2014 και με τη βοήθεια του Μπουβιέ. Το κόλπο του γκαλερίστα με τις υπερτιμολογήσεις ο Ρώσος το έμαθε τυχαία και αμέσως άρχισε η διένεξή τους. Ο Ριμπολόβλεφ θεωρεί ότι ο Μπουβιέ τον εξαπάτησε σε 38 αγορές έργων Τέχνης.

Οσον αφορά τον προαναφερθέντα διακανονισμό της Γενεύης, οι ΝΥΤ έγραψαν ότι η τοπική Εισαγγελία ανακοίνωσε τον περασμένο Δεκέμβριο ότι έκλεισε την υπόθεση κατά του Μπουβιέ, καθώς οι δικηγόροι του Ριμπολόβλεφ απέσυραν τη μήνυση. Δεν έγινε γνωστό πώς (και με πόσα) τα βρήκαν οι αντίδικοι, πάντως ο γκαλερίστας υποχρεώθηκε από την Εισαγγελία να πληρώσει τα δικαστικά έξοδα.