Μήνυση εις βάρος του γαλλικού οίκου μόδας Jean Paul Gaultier για «μη αδειοδοτημένη χρήση» του έργου του Μποτιτσέλι «Η Γέννηση της Αφροδίτης» κατέθεσε η Πινακοθήκη Ουφίτσι, στη Φλωρεντία, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύει η βρετανική εφημερίδα Guardian.
Το αριστούργημα της Αναγέννησης, το οποίο φιλοτέχνησε ο Σάντρο Μποτιτσέλι στα μέσα της δεκαετίας του 1480, απεικονίζει γυμνή τη θεά Αφροδίτη, να ποζάρει επάνω σε ένα γιγαντιαίο όστρακο. Ο οίκος Gaultier τύπωσε το αριστούργημα του Ιταλού ζωγράφου σε τουλάχιστον ένα T-shirt, ένα πουκάμισο και ένα κολλάν με τη σφραγίδα του, χωρίς προηγουμένως να ζητήσει άδεια και να πληρώσει για τα δικαιώματα. Την ίδια ώρα, ο Eike Schmidt, διευθυντής της ιταλικής γκαλερί, επεσήμανε ότι έστειλε επιστολή στον πολυτελή οίκο μόδας τον περασμένο Απρίλιο, με την οποία ζητούσε, είτε να αφαιρεθούν τα ρούχα με τον πίνακα από τη συλλογή του σχεδιαστή, είτε να συμφωνήσουν σε κάποιο χρηματικό αντίτιμο.
Ο οίκος Gaultier, ωστόσο, φέρεται να αγνόησε την επιστολή. «Το ασυνήθιστο εδώ είναι ότι δεν απάντησαν ποτέ στην επιστολή», αναφέρει ο διευθυντής της πινακοθήκης. Τα τέλη ενδέχεται να κυμαίνονται μεταξύ μερικών χιλιάδων και πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό τον ρούχων στα οποία εμφανίζεται ο πίνακας. Η αποζημίωση για τη συγκεκριμένη περίπτωση είναι πιθανό να ξεπεράσει το ποσό των 100.000 ευρώ.
Ορισμένα μουσεία σε διάφορα σημεία του κόσμου, όπως το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης (Met) και το Rijksmuseum του Αμστερνταμ (Κρατικό Μουσείο της Ολλανδίας), διαθέτουν πολλά από τα έργα τους προς δημόσια χρήση, και αυτό σημαίνει ότι δεν υπόκεινται πλέον σε πνευματικά δικαιώματα. Ωστόσο, πρόκειται για τις εξαιρέσεις του κανόνα.
Η βιομηχανία της μόδας εξακολουθεί να εμπνέεται έντονα από την Τέχνη, με τους σύγχρονους σχεδιαστές να κάνουν συχνά αναφορές σε έργα των κορυφαίων καλλιτεχνών παρελθόντος. Ωστόσο, αυτό δεν γίνεται δίχως προηγούμενη αδειοδότηση. Πριν από περίπου πέντε χρόνια, ο διάσημος καλλιτέχνης Τζεφ Κουνς είχε συνεργαστεί με τον γαλλικό οίκο Louis Vuitton για μια σειρά από τσάντες βασισμένη σε πίνακες μεγάλων ζωγράφων. Ετσι, παρουσιάστηκαν τσάντες και σακίδια στα οποία ήταν αποτυπωμένοι — μέσα από τη ματιά του Κουνς — πέντε πίνακες μεγάλων μετρ της ζωγραφικής: «Τζοκόντα» του Ντα Βίντσι, «Κυνήγι τίγρης» του Ρούμπενς, «La Gimblette» του Φραγκονάρ, «Σταροχώραφο με Κυπαρίσσια» του Βαν Γκογκ και «Αρης, Αφροδίτη και Ερωτας» του Τιτσιάνο.
Στο εσωτερικό κάθε τσάντας υπήρχαν η βιογραφία και το πορτρέτο και των δύο καλλιτεχνών — για παράδειγμα του Τιτσιάνο και του Κουνς. Η διαφορά από την περίπτωση του Gualtier ήταν ότι ο διευθύνων σύμβουλος της LVMH, Μπερνάρ Αρνό, είχε λάβει άδεια από όλα τα μουσεία που φιλοξενούν τα έργα, τα οποία ο Κουνς χρησιμοποίησε, με τη σειρά του, για εμπορικό σκοπό.