Να είναι μια σπάνια ένδειξη πολιτικού χιούμορ, τη στιγμή που τα πράγματα στη χώρα μόνο ευχάριστα δεν είναι; Αν υπάρχει βραβείο για το κόμμα που διεξάγει την πιο ευφάνταστη προεκλογική καμπάνια, τότε αυτό θα πρέπει να πάει στο Podemos. Το κόμμα του Πάμπλο Ιγκλέσιας, σε μια προσπάθεια να τραβήξει το βλέμμα των ισπανών ψηφοφόρων, εν όψει των εκλογών της 26ης Ιουνίου, τύπωσε ένα προεκλογικό φυλλάδιο στο στυλ της γνωστής αλυσίδας Ikea. Πώς μπορεί να ταιριάξει ένα πολιτικό μανιφέστο με μια εμπορική ρεκλάμα; Φαίνεται πως γίνεται, αρκεί να υπάρχει μια ελάχιστη δόση σαρκασμού και χιούμορ.
Η αισθητική του φυλλαδίου που εξέδωσε το Podemos είναι ακριβώς η ίδια με αυτά που τυπώνει δύο φορές το χρόνο η γνωστή σουηδική εταιρεία για να προωθήσει τα νέα προϊόντα της. Τα πάντα είναι οργανωμένα σε ένα δωμάτιο, με τους υποψήφιους του κόμματος να εμφανίζονται στο φυσικό τους χώρο. Αλλος στην κουζίνα του σπιτιού του, άλλος στον κήπο ή το γραφείο. Ποτίζοντας λουλούδια ή διαβάζοντας ένα βιβλίο – γενικά, με μια αίσθηση οικειότητας και ζεστασιάς.
Από το κομματικό φυλλάδιο φυσικά και δεν θα μπορούσε να λείψει ο ηγέτης του Podemos, Πάμπλο Ιγκλέσιας. Με χαλαρό στυλ και δίχως πόζα εμφανίζεται να ποτίζει ένα λουλούδι στο γραφείο του. Τίποτα πιο αποδομητικό ως προς τη δημόσια εικόνα του, αν σκεφτεί κανείς πώς είναι οι παραδοσιακές φωτογραφίες των πολιτικών αρχηγών σε όλο τον κόσμο πριν από εθνικές εκλογές. Ομως, από ό,τι φαίνεται σε αυτή ακριβώς την αποδόμηση στοχεύει και το Podemos.
Επίσης, το κόμμα θέλει να υπενθυμίσει κάτι που με τον καιρό έχει λησμονηθεί: ο βασικός κορμός των ψηφοφόρων του είναι νέοι άνθρωποι. Αρα, τι πιο λογικό από το να ταυτιστούν με μια εταιρεία, η οποία με τη σειρά της απευθύνεται κυρίως σε νεανικά κοινά δίχως, όμως, να αποκλείει τα μεγαλύτερα.
Οπως σημειώνει και η βρετανική εφημερίδα Guardian, στις φωτογραφίες του φυλλαδίου δύσκολα θα βρει κανείς ένα παιδί ή έναν ηλικιωμένο με γκρίζα μαλλιά. Παρεμπιπτόντως, για να αποκτήσει κάποιος τον συγκεκριμένο «κατάλογο» θα πρέπει να πληρώσει 1,80 ευρώ στα οποία περιλαμβάνονται και τα έξοδα αποστολής.
Φυσικά δεν θα δει μόνο εικόνες, αλλά θα διαβάσει ακροθιγώς και το πρόγραμμα του Podemos για βασικά ζητήματα της καθημερινότητας όπως είναι η υγεία, η εκπαίδευση, η φορολογία και οι δημόσιες δαπάνες.
Ο Ιγκλέσιας επιμένει να υπόσχεται ότι μπορεί να κατεβάσει την ανεργία κάτω από το 11% μέχρι το τέλος της επόμενης τετραετίας. Αυτή τη στιγμή, η ανεργία στην Ισπανία έχει φτάσει στο 21% (4,8 εκατομμύρια άνθρωποι εκτός εργασίας). Επίσης, υπόσχεται να αυξήσει τη φορολογία σε εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ, ενώ για εισοδήματα άνω των 300.000 ευρώ επιθυμεί να αυξήσει τη φορολογία κατά 55%.
Παράλληλα, επιθυμεί να αυξήσει τις δημόσιες δαπάνες κατά 15 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τέσσερα χρόνια με ταυτόχρονη μείωση των αμυντικών δαπανών.
Το αν θα καταφέρει να τραβήξει ψηφοφόρους με το φυλλάδιο στο στυλ του Ikea μένει να φανεί. Κοντός ψαλμός, από τη στιγμή που στις 26 Ιουνίου οι Ισπανοί θα προσέλθουν ξανά στις κάλπες. Οι προηγούμενες εκλογές (τον Δεκέμβριο) δεν οδήγησαν σε αυτοδύναμη ή έστω συμμαχική κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να υπάρξει έντονο κλίμα ακυβερνησίας στη χώρα της ιβηρικής χερσονήσου. Αυτή τη στιγμή το Podemos βρίσκεται στη δεύτερη θέση, μπροστά από τους Σοσιαλιστές, σύμφωνα με τα τελευταία γκάλοπ. Το συντηρητικό κόμμα του Ραχόι διατηρεί τα πρωτεία, αλλά δύσκολα θα καταφέρει να φτάσει τις 176 έδρες που χρειάζεται για να έχει απόλυτη πλειοψηφία.