Η αθρόα κινεζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων απειλεί ευθέως την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και η ΕΕ δεν σκοπεύει να το αφήσει έτσι | CreativeProtagon
Επικαιρότητα

Ο εμπορικός πόλεμος ΕΕ κατά Κίνας ξεκινά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο πολλά και τόσο φθηνά που απειλούν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και η ΕΕ δρομολογεί μέτρα για να περιορίζει τις ζημιές, με δασμούς και φρένο στις εισαγωγές. Τι θα απαντήσει το Πεκίνο ως προς τις εξαγωγές ευρωπαϊκών προϊόντων;
Protagon Team

Η ΕΕ θα ρίξει την πρώτη «βολή» στον νέο εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, καθώς αναμένεται να ενημερώσει μέσα στην εβδομάδα το Πεκίνο ότι θα επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο πολλά και τόσο φθηνά που απειλούν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Επιπλέον, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του Πεκίνου, οι κατασκευάστριες εταιρείες επιδοτούνται γενναία από την κυβέρνηση της χώρας.

Η πρώτη ενημέρωση για τους δασμούς είναι πιθανό να γίνει την Τετάρτη 12 Ιουνίου, σύμφωνα με τον Guardian, μετά από μακρά έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας προς την αυτοκινητοβιομηχανία της, η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η μεγαλύτερη κρατική υποστήριξη συνεχίζει να επικεντρώνεται στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό καθιστά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα τόσο φθηνά που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αδυνατεί να τα ανταγωνιστεί.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές προετοιμάζονται ήδη για τους νέους εισαγωγικούς δασμούς, αλλά οι ειδικοί προβλέπουν ότι το Πεκίνο θα ανταποδώσει με αντίμετρα που θα μπορούσαν να πλήξουν μια σειρά από εξαγωγές της ΕΕ στη χώρα, από το γαλλικό κονιάκ έως τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Μετά από τη συνάντηση που είχε με τον κινέζο πρόεδρο, Σι Τζινπίνγκ, στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν, προειδοποίησε ότι «ο κόσμος δεν μπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα παραγωγή της Κίνας», προσθέτοντας ότι η ΕΕ «δεν θα αμφιταλαντευτεί» στην διαρκή προσπάθειά της να προστατεύσει τη δική της αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτήν.

Η έρευνα ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο, εν μέσω υποψιών ότι η Κίνα «σκοπεύει να πλημμυρίσει την ΕΕ με φθηνά (σσ. ή τουλάχιστον πολύ φθηνότερα από τα δυτικά) ηλεκτρικά οχήματα», λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας της και της μείωσης της εγχώριας ζήτησης.

Η ΕΕ διεξάγει παράλληλα περισσότερες από δώδεκα έρευνες σχετικά με τις κινεζικές κρατικές επιχορηγήσεις, σε τομείς παραγωγής όπως αυτή των ηλιακών συλλεκτών, των αντλιών θερμότητας και των ανεμογεννητριών, οι οποίες σύμφωνα με τα συμπεράσματα απειλούν έως και κατά 50% τους αντίστοιχους τομείς παραγωγής της ΕΕ.

Τι θα απαντήσει το Πεκίνο;

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το Πεκίνο δεν θα χαρεί ιδιαίτερα με την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί αυτήν τη στιγμή την αιχμή του εξαγωγικού δόρατος της Κίνας. Ο Σι αντιμετωπίζει ως εθνικό στοίχημα την παγκόσμια κυριαρχία της χώρας στον τομέα της πράσινης τεχνολογίας μέσω των ηλεκτρικών οχημάτων, των ηλιακών συλλεκτών και των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων.

Εάν, όπως αναμένεται να συμβεί, η ΕΕ καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν κερδίσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το Πεκίνο θα λάβει επίσημη προειδοποίηση εν όψει της επιβολής δασμών και θα έχει τέσσερις εβδομάδες για να παράσχει οποιαδήποτε στοιχεία μπορεί, ώστε να διαψεύσει τους ευρωπαϊκούς φόβους.

Εάν επιβληθεί, το πρόγραμμα υψηλής τιμολόγησης θα εφαρμοστεί σε τρία επίπεδα: Το πρώτο θα αφορά τις εταιρείες που ερευνήθηκαν από την ΕΕ, οι οποίες περιλαμβάνουν τον μεγαλύτερο πωλητή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, την BYD. Ενα δεύτερο, χαμηλότερων δασμών θα επιβληθεί σε εταιρείες που συμπεριλήφθηκαν στις έρευνες αλλά δεν διερευνήθηκαν πλήρως· και ένα τρίτο θα αφορά τις εταιρείες που δεν ερευνήθηκαν καθόλου.

Η εταιρεία συμβούλων Rhodium Group, η οποία ειδικεύεται στις έρευνες για την Κίνα, δήλωσε ότι αναμένει οι δασμοί να κυμμανθούν στο 15%-30%, το οποίο θα είναι εύκολο να απορροφηθεί για ομίλους όπως η BYD, η οποία διαθέτει το βασικό της μοντέλο Dolphin στην ΕΕ από το περασμένο καλοκαίρι, με τιμή λίγο κάτω από 30.000 ευρώ. Στο πλαίσιο της προώθησης των προϊόντων της, έγινε επίσης επίσημος συνεργάτης της UEFA στο Euro 2024.

«Ορισμένοι παραγωγοί με έδρα την Κίνα θα συνεχίσουν να έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους για τα αυτοκίνητα που εξάγουν στην Ευρώπη λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων κόστους που έχουν», είπε η Rhodium. «Δασμοί της τάξης του 40-50% θα ήταν πιθανώς απαραίτητοι για να καταστήσουν την ευρωπαϊκή αγορά μη ελκυστική για τους κινέζους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων», κατέληξε.

Η Κίνα υποστηρίζει ότι δεν επιδοτεί την εθνική της αυτοκινητοβιομηχανία.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, κατά τη διάρκεια περιοδείας του στην Ισπανία και την Πορτογαλία, ο κινέζος υπουργός Εμπορίου, Γουάνγκ Γουεντάο, επέμεινε ότι η συνεργασία με την ΕΕ είναι μια στρατηγική «win-win», στην οποία όλοι είναι κερδισμένοι. «Ελπίζω ότι η ευρωπαϊκή πλευρά θα εγκαταλείψει τον προστατευτισμό και θα επιστρέψει στον σωστό δρόμο του διαλόγου και της συνεργασίας», είπε ο Γουάνγκ.

Πρόσθεσε ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας για την οποία συνεχίζει να μιλά η ΕΕ είναι μια «υπερβολή», και η λεγόμενη στρέβλωση της αγοράς είναι στην πραγματικότητα «στρέβλωση νοοτροπίας».

Οι δυτικές κυβερνήσεις, όμως, επιμένουν ότι «δεν μπορεί να επιτραπεί στην Κίνα να κυριαρχήσει στη μελλοντική αγορά καθαρής ενέργειας και τεχνολογίας».

Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν ήδη πληρώσει βαρύ τίμημα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, λόγω της υπερβολικής εξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο και οι αξιωματούχοι της ΕΕ είναι αποφασισμένοι να μην επαναλάβουν το λάθος με την Κίνα.