Ενα κινεζικό φορτηγό πλοίο 36.000 τόνων που κατασκευάστηκε ειδικά για πολικές αποστολές ολοκλήρωσε το παρθενικό ταξίδι του μέσω του Αρκτικού Κύκλου αποδεικνύοντας τις φιλοδοξίες της Κίνας να δημιουργήσει έναν υπερβόρειο «δρόμο του μεταξιού».
Η πολική διαδρομή «άνοιξε» εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη, γράφουν οι Times. Το Πεκίνο έχει στείλει και στο παρελθόν φορτηγά πλοία μέσω του βορειοανατολικού περάσματος, όμως το «Τιανέν» πρωτοπορεί όσον αφορά τις παγοθραυστικές δυνατότητές του.
Το «Tιανέν», το οποίο μπορεί να κινηθεί σπάζοντας παχύ πάγο 80 εκατοστών, ξεκίνησε από το λιμάνι Λιανγιουνγκάνγκ της βορειοανατολικής Κίνας στις 3 Αυγούστου και ταξίδεψε πέρα από τη Βερίγγειο Θάλασσα μέσω του Βερίγγειου Πορθμού και του Βόρειου Παγωμένου Ωκεανού. Επρεπε να φθάσει στη Ρουέν της Γαλλίας το βράδυ της περασμένης Τετάρτης.
Η Κίνα πρότεινε την πολική διαδρομή τον Ιανουάριο. «Η Αρκτική είναι πολύ πιθανόν να γίνει μια σημαντική ναυτιλιακή διαδρομή λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη» ανέφερε το επίσημο κινεζικό έγγραφο: «Η Κίνα είναι πρόθυμη να οικοδομήσει έναν πολικό δρόμο του μεταξιού με άλλες χώρες».
Η Κίνα έχει δηλώσει ότι δεν έχει εδαφικές διεκδικήσεις στον Αρκτικό Κύκλο, περιοχή που έχει πλούσιους φυσικούς και ορυκτούς πόρους και προσφέρει στρατηγική σύνδεση μεταξύ της Βορειοανατολικής Ασίας και της Βόρειας Ευρώπης.
«Η Αρκτική ανήκει σε όλους τους ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς κανένα έθνος δεν έχει κυριαρχία πάνω του» είχε δηλώσει ο Γιν Ζούο, ένας κινέζος υποναύαρχος, το 2010. «Η Κίνα πρέπει να διαδραματίσει τον απαραίτητο ρόλο της στην εξερεύνηση της Αρκτικής, καθώς έχουμε το εν πέμπτον του πληθυσμού της Γης». Ετσι το Πεκίνο αγωνίστηκε και απέκτησε μόνιμο καθεστώς παρατηρητή στο οκταμελές Συμβούλιο Αρκτικής που απαρτίζουν ο Καναδάς, η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Ρωσία και οι ΗΠΑ.
Το βορειοανατολικό πέρασμα είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ της Βορειοανατολικής Ασίας και της Βόρειας Ευρώπης. Είναι 12 ημέρες μικρότερη από την παραδοσιακή διαδρομή μέσω του Ινδικού Ωκεανού και της Διώρυγας του Σουέζ. Μειώνοντας την απόσταση κατά εν τρίτον, μπορεί να εξοικονομήσει 300 τόνους καυσίμων, καθιστώντας τις κινεζικές εξαγωγές φθηνότερες, δήλωσε ο καπετάνιος του πλοίου Τσεν Ξιαντζού.
Η Κίνα έστειλε το πρώτο φορτηγό πλοίο της μέσω Αρκτικής το 2013. Με τη βοήθεια ενός παγοθραυστικού, κατάφερε να ελλιμενιστεί στο Ρότερνταμ. Εκτοτε έχει αποστείλει δέκα φορτηγά μέσα από τα παγωμένα νερά της Αρκτικής. (Εννοείται ότι το δρομολόγιο διεξάγεται μόνο το καλοκαίρι.)
Λίγες μέρες μετά την είσοδό του στην Αρκτική, το «Τιανέν» αντιμετώπισε ένα παχύ στρώμα πάγου. Το πλήρωμα προσπάθησε να αλλάξει ρότα για να αποφύγει τον πάγο που επέπλεε. Ο καπετάνιος διέταξε το πλοίο να ταξιδέψει μόνο με τρεις κόμβους την ώρα, αλλά οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες: «Είναι σαν να οδηγούμε το αυτοκίνητό μας ανάποδα στο ρεύμα κυκλοφορίας» δήλωσε ένας αξιωματικός της κουβέρτας…
Δείτε ένα βίντεο με το παρθενικό ταξίδι του «Τιανέν» στον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό: