Τεράστιοι ανεμιστήρες, δεξαμενές, αντλίες, αντιδραστήρες και φουγάρα στα περίχωρα της πόλης Σκουάμις στον Δυτικό Καναδά συνθέτουν ένα όχι και τόσο συνηθισμένο βιομηχανικό σκηνικό. Κανείς όμως δεν μπορεί να φανταστεί ότι αυτό το βιομηχανικό σκηνικό μπορεί να βοηθήσει τον πλανήτη όχι μόνο να αποφύγει τις επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών αλλά να προσφέρει και ένα νέο είδος καυσίμου φιλικό στο περιβάλλον. Αν αυτό συμβεί τότε ο διάσημος φυσικός του Χάρβαρντ Ντέιβιντ Κιθ, ο βασιλιάς της ασφαλτικής άμμου (ενός ιζήματος του πετρελαίου) Νόρμαν Μάρει Εντουαρτς και ο συνιδρυτής της Microsoft Μπιλ Γκέιτς θα αποκτήσουν τέτοιες περιουσίες που αυτές που ήδη διαθέτουν θα μοιάζουν με… χαρτζιλίκι.
Η ιδέα είναι μεγαλειώδης αλλά ταυτόχρονα και αρκετά απλή: Η εξανθράκωση της παγκόσμιας οικονομίας. Με απλά λόγια η αφαίρεση του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα χρησιμοποιώντας γιγάντιους ανεμιστήρες και ένα ειδικά σχεδιασμένο για αυτό τον σκοπό μηχανισμό. Στην συνέχεια η εγκατάσταση θα μετατρέπει το βλαβερό αέριο σε ένα συνθετικό καύσιμο,σε ένα υβρίδιο ντίζελ και βενζίνης που θα είναι απόλυτα φιλικό στο περιβάλλον και με αυτό θα μπορούν να κινούνται νταλίκες, πλοία και αεροσκάφη. Οι τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν σε αυτό το σχέδιο δεν είναι καινούργιες αλλά ο συνδυασμός τους και μάλιστα σε βιομηχανική κλίμακα γίνεται για πρώτη φορά και θα αποτελέσει επανάσταση αν τελικά η εγκατάσταση αποδειχθεί λειτουργική. Το όλο εγχείρημα έχει αναλάβει η εταιρεία Carbon Engineering που ίδρυσε ο Κιθ με χρηματοδότηση από τον Μάρει και τον Γκέιτς.
Δείτε ένα βίντεο για το εργοστάσιο της Carbon Engineering:
Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Guardian η εταιρεία έχει κατασκευάσει την πρώτη βιομηχανική μονάδα η οποία λειτουργεί δοκιμαστικά και εδώ και περίπου ένα χρόνο. Σε αυτό το διάστημα η εγκατάσταση πραγματοποιούσε μόνο την διαδικασία της αφαίρεσης του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα. Η εγκατάσταση έχει φτάσει στο σημείο να αφαιρεί ένα τόνο καθαρού διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα σε ημερήσια βάση. Μέχρι σήμερα δεν γινόταν κάποια άλλη διεργασία στο βλαβερό αέριο και μετά την «σύλληψη» του απελευθερωνόταν εκ νέου στον αέρα. Ομως η Carbon Engineering σύναψε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία Greyrock και ξεκίνησε η παραγωγή του υβριδικού καυσίμου που αποτελείται από το διοξείδιο του άνθρακα που έχει αφαιρεθεί από την ατμόσφαιρα και από υδρογόνο που έχει διαχωριστεί από νερό με ηλεκτρόλυση. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται Air to Fuels (A2F) δηλαδή Καύσιμα από Αέρα.
«Η A2F είναι πιθανό να φέρει νέα δεδομένα στον τομέα των χαμηλού κόστους και φιλικών στο περιβάλλον καυσίμων. Τα καύσιμα από αυτή την διαδικασία θα αποτελούν μια εναλλακτική επιλογή στα βιοκαύσιμα και θα λειτουργεί συμπληρωματικά στα ηλεκτρικά οχήματα με στόχο να αντικατασταθούν τα ορυκτά καύσιμα. Η διαδικασία Α2F είναι το μέλλον αφού απαιτεί 100 φορές μικρότερη έκταση και ποσότητα νερού για να παράξει το καύσιμο από ότι η διαδικασία για παραγωγή βιοκαυσίμων. Ετσι ένα εργοστάσιο A2F μπορεί να δημιουργηθεί σχετικά εύκολα σε οποιαδήποτε περιοχή. Εχουν δημιουργηθεί και στο παρελθόν καύσιμα από διοξείδιο του άνθρακα και υδρογόνο αλλά όχι σε τόσο μεγάλη κλίμακα. Πιστεύουμε ότι αυτό το εργοστάσιο δείχνει ότι μπορεί να δημιουργηθεί σε βιομηχανική κλίμακα ένα τέτοιο καύσιμο και μένει να δούμε αν αυτό το καύσιμο προσφέρει ικανοποιητική απόδοση στα οχήματα που θα το χρησιμοποιούν. Θα πρέπει φυσικά να φροντίσουμε έτσι ώστε το κόστος παραγωγής του νέου καυσίμου να είναι ανταγωνιστικό με το κόστος παραγωγής ορυκτών καυσίμων» δηλώνει ο Τζέοφ Χολμς, στέλεχος της Carbon Engineering.