Από τα πρώτα βήματα στο εμπόριο ενώ ακόμη ήταν φοιτητής της ΑΣΟΕΕ, στους τζίρους των 400.000 ευρώ στα γραφεία μιας πολυκατοικίας στο Μοσχάτο με τα γαριδάκια στα μέσα της δεκαετίας του 1980, μέχρι το χρυσό ντιλ των 2 δισ. δολαρίων που πληρώνει η Mondelez, η μεγάλη πολυεθνική με έδρα το Σικάγο (Mondelez από το Mundus, δηλαδή τον κόσμο στα λατινικά και delez ως ευφημισμός του delicious) για τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, δεν ήταν σίγουρα ένα τσιγάρο δρόμος. Ήταν ένας δρόμος ζωής, επιχειρηματικών στοιχημάτων και ελιγμών, με αναμενόμενη ίσως κατάληξη για έναν αεικίνητο επιχειρηματία, που όπως παραδέχονται φίλιες και μη δυνάμεις είναι natural στον εντοπισμό επενδυτικών ευκαιριών. Τόσο που ήδη πολλοί αναρωτιούνται ποιο θα είναι το επόμενο του βήμα.
Το ντιλ που τάραξε τα επιχειρηματικά νερά είναι ίσως το πιο τρανταχτό στην ελληνική αγορά. Επισφραγίστηκε τελικά τώρα, μετά όμως από σχεδόν τρία χρόνια που «ψηνόταν» στο παρασκήνιο. Είναι σίγουρα αντανάκλαση της ίδιας της εταιρείας την οποία οδήγησε έως εδώ ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, η επιμονή της Mondelez να αποκτήσει την Chipita καταβάλλοντας μάλιστα ένα τόσο μεγάλο τίμημα, διόλου ευκαταφρόνητο ακόμη και για τα διεθνή δεδομένα.
Η μικρή βιοτεχνία που ξεκίνησε το 1986 ο 28χρονος ιδρυτής της, αποκτώντας τότε το 50%, εξελίχθηκε σταδιακά, με πολλές επιχειρηματικές κινήσεις και συνεργασίες στο ενδιάμεσο, σε έναν πολυεθνικό όμιλο τροφίμων με παρουσία σε 50 χώρες. Πλέον περνά στον έλεγχο μιας ακόμη μεγαλύτερης πολυεθνικής, με έδρα το Σικάγο η οποία πέρυσι εμφάνισε πωλήσεις 26,6 δισ. δολαρίων και καθαρά κέρδη 3,6 δισ. δολ.
Ενα από τα σημαντικά στοιχεία που φαίνεται πως αποτέλεσαν δέλεαρ για τον πολυεθνικό κολοσσό είναι το δίκτυο της Chipita ειδικά στην αναπτυσσόμενη αγορά της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης όπου η εταιρεία έχει σημαντική παρουσία. Δεν είναι τυχαία άλλωστε και η αναφορά του CEO της Mondelez Ντερκ Βαν Ντε Πουτ στο Twitter ο οποίος χαιρετίζοντας το deal σημείωσε πως τα προϊόντα της Chipita απευθύνονται σε 2 δισεκατομμύρια καταναλωτές σε τουλάχιστον 50 χώρες, μια ισχυρή προσθήκη στο υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας και στα αναπτυξιακά της σχέδια. Ο,τι και αν αποδειχθεί πως σημαίνει αυτό φυσικά σε όρους εξυγίανσης, μετασχηματισμού για τις μονάδες της εταιρείας από εδώ και στο εξής…
Από τα γαριδάκια στα κρουασάν
Το βέβαιο είναι πως από τα γαριδάκια του 1986 μέχρι την καινοτομία του κρουασάν 7Days, που όπως γράφουν τα σχετικά ρεπορτάζ κανείς από τους υποψήφιους χρηματοδότες δεν το πίστευε στην αρχή αλλά στο τέλος έγινε top business story, μέχρι τις εξαγωγές των ατομικών κρουασάν, των μίνι κρουασάν και των bake rolls στην ευρωπαϊκή αγορά, την ενίσχυση του δικτύου διανομής με την συνεργασία με την Pepsico, την ενίσχυση το 1990 με τα κεφάλαια του Eurohellenic Fund (Olayan, De Benedetti, Alpha Finance και ΤΙΤΑΝ) και την είσοδο στο Ελληνικό Χρηματιστήριο το 1994, καταγράφηκαν πολλά χιλιόμετρα.
Στα μετέπειτα χρόνια η εταιρεία ενισχύει τον διεθνή χαρακτήρα της με μονάδες παραγωγής σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Πολωνία, Ρωσία, ΗΠΑ και Νιγηρία και επεκτείνεται με συνεργασίες σε Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία και Μεξικό. Χρονιά – σταθμός το 2006 με την συγχώνευση της Chipita με τις εταιρείες ΔΕΛΤΑ, Goody’s και Μπάρμπα Στάθης και την ανάδυση της Vivartia αλλά και την συμμαχία με τον Ανδρέα Βγενόπουλο. Η τελευταία διήρκεσε σχεδόν τρία χρόνια και το καλοκαίρι του 2010 ο κ. Θεοδωρόπουλος αγοράζει πάλι την Chipita μαζί με τον όμιλο Olayan και με άλλους έλληνες επιχειρηματίες, με στόχο την ανάπτυξη του εξωστρεφούς χαρακτήρα της: σήμερα έχει 13 εργοστάσια ανά τον κόσμο, εμπορική παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες, απασχολώντας πάνω από 5.000 εργαζόμενους. Η Mondelez διαθέτει 133 εργοστάσια σε 45 χώρες και χαρτοφυλάκιο με ηχηρά ονόματα στο «μενού» της όπως τα Oreo, Trident, Halls. Θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή.
Πλέον η προσοχή στρέφεται σε δύο μέτωπα: πώς θα υλοποιηθεί η συμφωνία, τι καραμπόλες θα προκαλέσει στην ελληνική αγορά αλλά και στις ξένες αγορές δράσης των δύο εταιρειών, τι θα σημάνει όλο αυτό γενικότερα για τον κλάδο των προμηθευτών και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, καταρχάς εντός συνόρων και πόσο ισχυρός θα αποδειχθεί ο «σεισμός» του αυτού του mega-deal.
Από την πλευρά του, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, στην επιστολή του προς τους εργαζόμενους της Chipita γράφει:
“Αγαπητοί συνεργάτες,
Σε κάθε φάση της ζωής μας, η εξέλιξη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επαγγελματικής και της προσωπικής μας ζωής. Για να εξελιχθείς, να φτάσεις ακόμη πιο μακριά υπάρχουν αλλαγές τις οποίες πρέπει να τολμήσεις. Σήμερα η Chipita αλλάζει σελίδα και προχωράει μπροστά. Από σήμερα η εταιρεία μας, γίνεται κομμάτι μιας μεγάλης και εξαιρετικά επιτυχημένης “οικογένειας” της εταιρείας Mondelez. Η διεθνής εταιρεία Mondelez, μια από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο, αναγνώρισε στην εταιρεία Chipita την υψηλή αξία που παράγει διαχρονικά στις αγορές, τόσο της Ελλάδας όσο και των χωρών που δραστηριοποιείται.
Είναι ένας ακόμη μεγάλος σταθμός στην πολύ επιτυχημένη διαδρομή που όλοι μαζί έχουμε πετύχει. Στην Mondelez, βρήκαμε τον κατάλληλο συνεργάτη που θα προσφέρει σημαντική αξία σε εσάς και όλους τους ενδιαφερόμενους. Γιατί ως μέλος της Mondelez θα πετύχουμε ακόμη περισσότερα, να φέρουμε τα αγαπημένα προϊόντα σε όλο και περισσότερους καταναλωτές, να επεκτείνουμε την προϊοντική μας γκάμα σε πολύ μεγαλύτερο εύρος και να κατακτήσουμε ακόμη περισσότερες αγορές.
Συνάδελφοι,
Είμαι σίγουρος ότι όλοι σας έχετε πολλά ερωτήματα και αγωνίες. Καθώς η συγκεκριμένη συμφωνία είναι σε αρχικό στάδιο σας διαβεβαιώνω ότι θα επανέλθουμε σταδιακά με περισσότερες λεπτομέρειες και φυσικά θα είμαστε στη διάθεση σας, για να μοιραστείτε οποιοδήποτε προβληματισμό.
Θα ήθελα να τονίσω ιδιαίτερα ότι με απόλυτο σεβασμό σε όλους εσάς, σχεδιάζεται μια ομαλή διαδικασία ολοκλήρωσης της συμφωνίας, με στόχο βήμα προς βήμα να συνδυαστούν με τον καλύτερο τρόπο οι αξίες, η κουλτούρα και ο τρόπος εργασίας των δύο εταιρειών.
Αγαπητοί φίλοι,
Μέσα από τα 47 χρόνια λειτουργίας μας καταφέραμε να αποτελούμε ένα θετικό κύτταρο της κάθε κοινωνίας όπου είμαστε παρόντες. Και αυτό γιατί δεν σταματήσαμε να ονειρευόμαστε, να δημιουργούμε και να έχουμε μια βαθιά συναίσθηση ότι όλα στη ζωή εξελίσσονται διαρκώς. Είμαι σίγουρος ότι όλοι εσείς γνωρίζετε πώς αισθάνομαι για την εταιρεία. Είμαι ακόμη πιο σίγουρος ότι γνωρίζετε πώς νιώθω για όλους εσάς, που μαζί καταφέραμε να χτίσουμε μια εταιρεία η οποία σήμερα είναι η κορυφαία του κλάδου τροφίμων στην Ελλάδα. Στη νέα αυτή εποχή της Chipita θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι αφήνω το “τιμόνι” της Chipita και μαζί με αυτό ένα μεγάλο κομμάτι της κοινής επαγγελματικής μας ζωής. Η συγκίνηση προφανώς είναι μεγάλη αλλά έχω την πεποίθηση ότι σε αυτή τη νέα διαδρομή θα συνεχίσετε με το ίδιο πάθος και τις ίδιες αξίες που μοιραστήκαμε. Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε κάθε έναν από εσάς. Χωρίς την αφοσίωση σας, τις κοινές μας αξίες και αρχές, δεν θα τα είχαμε καταφέρει. Ο σεβασμός βρίσκεται στην κορωνίδα του αξιακού μας οικοδομήματος και είναι αυτός που θα συνεχίσει να μετουσιώνεται καθημερινά σε αξιόλογες πράξεις για τους καταναλωτές, τους συνεργάτες και τους συναδέλφους.
Εύχομαι σε όλες και σε όλους σας καλή επιτυχία στη νέα αυτή διαδρομή, στο νέο αυτό ταξίδι.
Σπύρος Θεοδωρόπουλος. “