Ο αρχιπλοίαρχος Βασίλειος Γρυπάρης διορίζεται Διοικητής Επιχειρήσεων ΕΕ για την αντιμετώπιση των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με την επίσημη Eφημερίδα της Ενωσης.
Oπως επίσης επιβεβαιώνεται, το επιχειρησιακό στρατηγείο της επιχείρησης «Αspides» θα βρίσκεται στη Λάρισα, στο Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/European Union Operation Headquarters (EU-OHQ), κατόπιν σχετικής πρότασης του υπουργού Εθνικής Αμυνας, Νίκου Δένδια.
Οπως διευκρίνισε σε δηλώσεις του προ ημερών ο υπουργός, η επιχείρηση «Aspides» «θα προστατεύει τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούν τη θαλάσσια οδό, δηλαδή θα προστατεύει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απολύτως αμυντικά».
«Δεν πρόκειται εμείς να επιτεθούμε σε καμιά χώρα, δεν πρόκειται να επιτεθούμε σε κανέναν. Αλλά βεβαίως, έχοντας συγκεκριμένες δυνατότητες αντιμέτρων», τόνισε ο κ. Δένδιας.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, αν και θα έχουν εντολή για κατάρριψη πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών των ανταρτών που ελέγχουν περί το ένα τρίτο της Υεμένης (με την προστασία και στήριξη του Ιράν), οι ευρωπαϊκές δυνάμεις που θα μετάσχουν τελικά στην επιχείρηση «Aspides» δεν θα βάλουν κατά θέσεων των Χούθι στην επικράτεια της Υεμένης (σε αντίθεση με τους βομβαρδισμούς Αμερικανών και Βρετανών κατά θέσεων των Χούθι στο πλαίσιο της επιχείρησης «Prosperity Guardian», στην οποία επίσης θα συμμετάσχει η Ελλάδα με τη φρεγάτα «Υδρα»).
Πεδίο δράσης των ευρωπαϊκών δυνάμεων θα είναι η Ερυθρά Θάλασσα, ο Κόλπος του Αντεν και η Αραβική Θάλασσα ενώ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Corriere della Sera, «οδηγός» για την «Aspides» θα είναι η επιχείρηση «ΑΓΗΝΩΡ», η κοινή αποστολή επιτήρησης υπό την ηγεσία της Γαλλίας (εν εξελίξει από το 2019) στον Κόλπο του Αντεν, στο Στενό του Ορμούζ και σε τμήμα της Αραβικής Θάλασσας, στην οποία μετέχουν η Ιταλία, το Βέλγιο, η Δανία, η Ελλάδα, η Ολλανδία και η Νορβηγία καθώς επίσης η Γερμανία και η Πορτογαλία, αν και μόνο σε διπλωματικό επίπεδο.
Ως προς την ελληνική συμμετοχή, αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας σημείωναν ότι η «Αspides» είναι μια επιχείρηση που προστατεύει τα συμφέροντα και της Ελλάδας, ενισχύει και αναβαθμίζει τον διεθνή ρόλο της και συμβάλλει στη δημιουργία κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής συνείδησης».
Ειδικη αναφορά μάλιστα έκαναν στην πρόταση Δένδια –η οποία έγινε «θετικά δεκτή» από το Συμβούλιο υπουργών Αμυνας της ΕΕ– να αποτελέσει το Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα το Στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά.
«Κατ’ αρχάς είναι σημαντικό ότι διαπιστώθηκε κοινή βούληση των εταίρων για ευρωπαϊκή επιχείρηση στην περιοχή πέραν της πολυεθνικής επιχείρησης που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη (και στην οποία επίσης συμμετέχει η Ελλάδα) καθώς αποτελεί πάγια εθνική θέση η ύπαρξη ευρωπαϊκού αμυντικού βραχίονα. Εξυπηρετεί, συνεπώς, απολύτως τα συμφέροντα της χώρας η δημιουργία εντός της Ε.Ε. μιας αντίληψης κοινών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων», επεσήμαιναν οι ίδιες πηγές και υπενθύμιζαν ότι «αντίστοιχη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία είναι η γνωστή επιχείρηση “Ειρήνη” για τη Λιβύη, για την ανάληψη της οποία η Ελλάδα πρωτοστάτησε και συμμετέχει σε αυτήν με εξαιρετικά ενεργό ρόλο, με προφανές όφελος».
Αναδεικνύοντας, τέλος, τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις από τις επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα διερχόμενα πλοία στην Ερυθρά, ο εν λόγω πηγές υπογράμμιζαν ότι η συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομή, την οποία θα προστατεύσει η επιχείρηση, αποτελεί την κύρια και οικονομικότερη οδό μεταφοράς αγαθών και εμπορευμάτων προς τα λιμάνια και τις αγορές της Μεσογείου και της Ευρώπης.
«Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, ο μεγαλύτερος στόλος του κόσμου, είναι από τους σημαντικότερους χρήστες της συγκεκριμένης διαδρομής. Οπότε –τόνιζαν– είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα έχει συμφέρον αλλά και υποχρέωση να διασφαλίζει με την παρουσία της την απρόσκοπτη κίνηση των ελληνικών πλοίων. Οι επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα πλοία που χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα έχει ως αποτέλεσμα την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών που εκτοξεύουν κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος, το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές και τροφοδοτεί την αύξηση του πληθωρισμού».
«Επιπλέον», κατέληγαν οι πηγές του υπουργείου που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει σημαντική επίπτωση στη μείωση της εμπορικής κίνησης των λιμανιών της Μεσογείου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα λιμάνια της χώρας και της ελληνική οικονομία κατ’ επέκταση».