Ο Μπάιντεν αποχαιρετώντας το Πίτσμπεργκ απ' όπου έκανε το διάγγελμα για το γιγαντιαίο πρόγραμμα επενδύσεων | REUTERS/Jonathan Ernst/File Photo
Επικαιρότητα

«New Deal» ύψους δύο τρισ. δολαρίων για υποδομές και απασχόληση ανακοίνωσε ο Μπάιντεν

Μόνο έτσι θα νικήσουμε στον ανταγωνισμό με την Κίνα είπε ο οραματιστής 46ος πρόεδρος των ΗΠΑ. «Πρέπει να εκσυγχρονιστούν 32.000 χιλιόμετρα του οδικού δικτύου, 10.000 γέφυρες, να κατασκευαστούν περισσότερα αεροδρόμια, να δοθούν κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση» είπε
Protagon Team

Είναι κάτι που συμβαίνει μια φορά σε κάθε γενιά. Το είπε ο Τζο Μπάιντεν, παρουσιάζοντας την Τετάρτη, ένα κολοσσιαίο σχέδιο επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στις ΗΠΑ αλλά και για την αύξηση της απασχόλησης. Δεν είναι ακριβώς αλήθεια.

Τέτοιο πρόγραμμα για δημιουργία εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας –καθώς οι δομές των ανεπτυγμένων οικονομιών βιώνουν στις τεκτονικές αλλαγές που φέρνουν η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και η ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής–, δεν το έχουν δει οι Αμερικανοί μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στην πατρίδα του αχαλίνωτου καπιταλισμού πολλές γενιές έζησαν χωρίς να δουν τέτοια παρέμβαση από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ, η οποία για τις τελευταίες δεκαετίες, από την εποχή δηλαδή που κυριάρχησε ολοκληρωτικά ο Ριγκανισμός, είχε εντέχνως ταυτιστεί με προβλήματα και όχι με τις λύσεις. Τώρα όμως ο Μπάιντεν τα αλλάζει όλα: το κράτος παρεμβαίνει για να γιατρέψει τις πληγές που η ελεύθερη αγορά όχι μόνο δεν επούλωσε αλλά τουναντίον βάθυνε στο σώμα της αμερικανικής κοινωνίας.

Το πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο 46ος πρόεδρος των ΗΠΑ από το βιομηχανικό Πίτσμπεργκ της Πενσιλβάνιας, προβλέπει δαπάνες δύο τρισ. δολαρίων και όπως είπε θα αποτελέσει «επένδυση στην Αμερική που γίνεται μια φορά κάθε γενιά».

«Δεν έχουμε ξαναδεί ή κάνει τίποτα παρόμοιο», παραδέχτηκε.

Το σχέδιο αυτό θα «δημιουργήσει εκατομμύρια καλές δουλειές», με τον Λευκό Οίκο να συγκρίνει το μέγεθος της επένδυσης με την εποχή που οι ΗΠΑ «κέρδισαν την κούρσα του Διαστήματος».

Κατά τον Μπάιντεν το πρόγραμμα αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου οι ΗΠΑ να μπορέσουν να «νικήσουν στον ανταγωνισμό με την Κίνα». «Πρέπει να το εφαρμόσουμε», επέμεινε.

Προβλέπει να εκσυγχρονιστούν 32.000 χιλιόμετρα του οδικού δικτύου, 10.000 γέφυρες, να κατασκευαστούν περισσότερα αεροδρόμια, να δοθούν κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση.

Ακόμη, το πρόγραμμα προβλέπει βελτίωση της ποιότητας των συστημάτων υδροδότησης, ηλεκτροδότησης, των ευρυζωνικών δικτύων, της ποιότητας της στέγης.

«Για να το πω απλά, αυτές είναι επενδύσεις που πρέπει να κάνουμε», είπε ο Τζο Μπάιντεν. «Με άλλα λόγια, δεν μπορούμε να μην τις κάνουμε».

Το σχέδιο υπόκειται βέβαια στην έγκριση του αμερικανικού Κογκρέσου, που πάντα φοβάται τη διόγκωση του δημόσιου χρέους και την απροθυμία των αμερικανών φορολογουμένων να βλέπουν τα χρήματά τους να αναδιανέμονται.

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, πολλοί Δημοκρατικοί τάχθηκαν υπέρ ενός μεγάλου πακέτου επενδύσεων για τη βελτίωση των δημόσιων υποδομών.

Ωστόσο για να υιοθετηθεί ένα σχέδιο τέτοιου μεγέθους, ο ένοικος του Λευκού Οίκου θα χρειαστεί τις ψήφους περίπου 10 Ρεπουμπλικάνων στη μοιρασμένη στη μέση Γερουσία.

Και ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας των Ρεπουμπλικανών στο σώμα, ο Μιτς ΜακΚόνελ, απέρριψε μονομιάς το σχέδιο του Τζο Μπάιντεν.