Το οικονομικό επιτελείο της ελληνικής κυβέρνησης σε πλήρη ανάπτυξη: ο Γιώργος Χουλιαράκης και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στη συνέντευξη Τύπου αμέσως μετά το τελευταίο Eurogroup | InTime News
Επικαιρότητα

Φόρος και στον καφέ και στο (ηλεκτρονικό) τσιγάρο

Τα ρέστα της δίνει η ελληνική κυβέρνηση για να κλείσει το πακέτο των έμμεσων φόρων – Ποια προϊόντα και ποιες υπηρεσίες αναμένεται να πάρουν την ανηφόρα το επόμενο διάστημα
Protagon Team

Το πρώτο πράγμα που έκανε την Πέμπτη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, προσερχόμενος στη συνεδρίαση του EuroWorking Group, ήταν να παραδώσει μια λίστα νέων μέτρων ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό μεταφράζεται σε νέους έμμεσους φόρους που θα επιβαρύνουν αισθητά το πορτοφόλι των πολιτών.

Βέβαια, η ικανοποίηση δεν «γράφτηκε» στα πρόσωπα των αξιωματούχων στις Βρυξέλλες, καθώς δεν υπάρχει ακόμη η συγκατάθεση του ΔΝΤ το οποίο εξακολουθεί να διατηρεί επιφυλακτική στάση με όλα αυτά τα μέτρα.

Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, αναμένεται ένα «σπριντ» συνομιλιών και ψήφισης των προαπαιτούμενων για τις επόμενες δέκα μέρες, ώστε το Euroworking Group να ετοιμάσει κείμενα συμφωνίας ως το Eurogroup της 24ης Μαΐου.

Ο κ. Χουλιαράκης δεσμεύτηκε πως θα καταθέσει μέσα στις επόμενες μέρες ή ώρες (ίσως και μέσα στο Σαββατοκύριακο ή ως την Τρίτη) το νέο πακέτο έμμεσων φόρων 1,8 δισ. ευρώ  μαζί με τον «κόφτη» και τις διατάξεις για όλα τα δάνεια  που θα πουληθούν στα ξένα funds, ώστε να έχουν ψηφισθεί πριν από την επόμενη Δευτέρα.

Το σίγουρο είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση «παίζει τα ρέστα της», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, έτσι ώστε να κλείσει ο λογαριασμός των νέων έμμεσων φόρων και κάτω από αυτό το πρίσμα, εφευρίσκει νέες επιβαρύνσεις από τις εισαγωγές καφέ έως την επιβολή φόρου στα ηλεκτρονικά και θερμαινόμενα τσιγάρα.

Οπως σημειώνει η εφημερίδα Τα Νέα σε σχετικό ρεπορτάζ, για τον καφέ, αν θα βαφτιστεί φόρος ή ειδικό τέλος, δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο. Το σενάριο όμως που επεξεργάζονται στο οικονομικό επιτελείο αφορά επιβάρυνση 1 έως 2 ευρώ ανά κιλό κατά την εισαγωγή του καφέ, ανάλογα με το εάν το προϊόν έχει υποστεί επεξεργασία ή όχι. Η επιβάρυνση αυτή οδηγεί, σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων παραγόντων, σε αύξηση των λιανικών τιμών κατά ποσοστό της τάξεως του 10% με 15% μαζί με την παράλληλη αύξηση του ΦΠΑ.

Προς το παρόν, το μόνο σίγουρο για τον νέο φόρο καφέ που ψήνεται είναι ότι δεν θα είναι ειδικός φόρος κατανάλωσης. Είναι οι ευρωπαϊκοί κανόνες στη μέση που δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο και στο παρελθόν αρκετές φορές τα κυβερνητικά σχέδια σκόνταψαν σε κοινοτικούς κανόνες ή σε θέματα πρακτικής εφαρμογής.

Οπως για παράδειγμα ο φόρος στο Ιντερνετ, ο οποίος πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά δεν θα επιβληθεί λόγω πρακτικών ζητημάτων. Σταδιακά πάντως και έως το 2018 όποιος έμμεσος φόρος υπάρχει (ή δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα) θα αυξάνεται για να κλείσει η συμφωνία με τους δανειστές. Το μενού της νέας φοροεπιδρομής περιλαμβάνει αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα, τσιγάρα και ποτά, νέα τέλη στη συνδρομητική τηλεόραση και στα ξενοδοχεία, επιβολή ειδικού φόρου στα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα θερμαινόμενα τσιγάρα τα οποία έχουν κάνει την εμφάνισή τους στην αγορά, τον νέο φόρο στον καφέ, ενώ κλειδωμένη είναι η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ 23% στο 24% από την 1η Ιουλίου. Μόνο από τη νέα αύξηση του ΦΠΑ αναμένονται πρόσθετα έσοδα 450 εκατ. ευρώ, ενώ ο φόρος στον καφέ αναμένεται να εισφέρει περίπου 100 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.

Ο λογαριασμός των νέων μέτρων οριστικοποιείται αυτές τις ημέρες προκειμένου, όπως αναφέρουν πληροφορίες, το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή στις 17-18 Μαΐου και να ψηφιστεί το Σαββατοκύριακο πριν από το κρίσιμο Eurogroup της 24ης.

Ο ΕΝΦΙΑ

Στο ίδιο διάστημα αναμένεται να ξεκαθαρίσει και η εκκρεμότητα με τον ΕΝΦΙΑ. Το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται διάφορα σενάρια τα οποία σε κάθε περίπτωση ενσωματώνουν αύξηση των συντελεστών που ίσχυαν το 2015. Στο καλό σενάριο οι συντελεστές απλώς αυξάνονται προκειμένου να καλύψουν την απώλεια που προκύπτει από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών. Στο κακό – για τους ιδιοκτήτες ακινήτων – σενάριο οι αυξήσεις των συντελεστών θα είναι πολλαπλάσιες ώστε όχι μόνο να διασφαλιστεί η είσπραξη των 2,650 δισ. ευρώ που αποφέρει ο φόρος, αλλά να προκύψουν και 100-200 εκατ. ευρώ παραπάνω.

Το αγκάθι

«Αγκάθι» παραμένουν τα προληπτικά μέτρα 3,6 δισ. ευρώ που οι δανειστές -και κυρίως το ΔΝΤ-, επιμένουν να ψηφιστούν τώρα, ζητώντας και συγκεκριμένες δράσεις, όπως: η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις που θα ισχύει μέχρι το 2018, αλλά και η περικοπή μισθών σε Δημόσιο, σε συγκεκριμένο ποσοστό και συγκεκριμένες κατηγορίες μισθολογίων. Επιπλέον, ζητούν ΦΠΑ 24% σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ , αντί άλλων έμμεσων φόρων. Σημείο τριβής  είναι και αν η απόφαση για ενεργοποίηση θα λαμβάνεται κάθε χρόνο μετά τα στοιχεία της Eurostat ή μετά από κάθε αξιολόγηση. Οι δανειστές θέλουν κάθε τρεις μήνες να αποφασίζεται αν θα ληφθούν έκτακτα μέτρα και αυτά να λαμβάνονται αυτόματα.

 

Συγκεντρωτικά, οι έμμεσοι φόροι που εξετάζονται από την κυβέρνηση είναι οι εξής:

  1. Από τον Ιούνιο αύξηση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης σε βενζίνη, LPG, κηροζίνη και αέριο. Το αποτέλεσμα θα είναι η τιμή της βενζίνης να αυξηθεί 5 με 10 λεπτά το λίτρο.
  2. Αύξηση του ΕΦΚ στην μπίρα και κατάργηση της έκπτωσης 50% στα αλκοολούχα ποτά που ισχύει σήμερα στα Δωδεκάνησα.
  3. Αύξηση του ΕΦΚ σε τσιγάρα και καπνό, που μεταφράζεται σε αύξηση από 0,20 έως 1 ευρώ το πακέτο.
  4. Από την 1η Ιουλίου αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24%, με στόχο έσοδα 450-500 εκατ. ευρώ.
  5. Επιβολή φόρου 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, με στόχο την είσπραξη 30 εκατ. ευρώ.
  6. Αύξηση της φορολογίας στα επενδυτικά σχήματα.
  7. Θέσπιση τέλους διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία από τρία αστέρια και πάνω, αλλά και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια άνω των δύο κλειδιών το οποίο πάει για το 2018 όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας την Πέμπτη.
  8. Από τον Ιανουάριο 2017 επιβολή νέου ειδικού φόρου στον καφέ.
  9. Επιβολή φόρου και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.

Στον σχεδιασμό βέβαια του υπουργείου Οικονομικών περιλαμβάνεται και η αναμόρφωση της φορολογίας των Ι.Χ., η οποία θα περιλαμβάνει αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και την αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα.