Η βύθιση του σουπεργιότ «Bayesian» συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον των ερευνητών και της κοινής γνώμης | PERINI NAVI
Επικαιρότητα

Ναυάγιο «Bayesian»: Κι όμως, είχαν παράθυρο 16 λεπτών για να σωθούν

Πώς το θεωρητικά «αβύθιστο» ιστιοφόρο βρέθηκε στον βυθό της Σικελίας; Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Italian Sea Group, στο οποίο ανήκει το ναυπηγείο όπου χτίστηκε το σουπεργιότ, απέδωσε την καταστροφή σε ανθρώπινο λάθος και κακή προετοιμασία του πληρώματος
Protagon Team

Το πλήρωμα του σουπεργιότ «Bayesian», που μετατράπηκε σε υγρό τάφο για τον βρετανό μεγιστάνα Μάικ Λιντς και άλλους έξι, είχε παράθυρο 16 λεπτών για να αποφύγει την τραγωδία, ισχυρίστηκε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που κατασκεύασε το σκάφος. Ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Italian Sea Group, στο οποίο ανήκει το ναυπηγείο Περίνι όπου κατασκευάστηκε το Bayesian, υπερασπίστηκε, όπως γράφει η Telegraph, την κατασκευή του σκάφους και απέδωσε την καταστροφή σε ανθρώπινο λάθος.

Η Χάνα Λιντς, η 18χρονη κόρη του επιχειρηματία Μάικ Λιντς, ήταν το τελευταίο άτομο που αγνοούνταν μετά τη βύθιση του γιοτ έξω από τις ακτές της Σικελίας. Οι ειδικοί σπηλαιοδύτες εντόπισαν το πτώμα της, το μεσημέρι της Παρασκευής.

Την Πέμπτη, πέντε από τους νεκρούς που ανασύρθηκαν, αναγνωρίστηκαν ως ο Μάικ Λιντς, ο πρόεδρος της Morgan Stanley International Τζόναθαν Μπλούμερ, η σύζυγός του, Τζούντι, ο δικηγόρος Κρις Μορβίλο και η σύζυγός του Νέντα. Η σορός του σεφ του πολυτελούς ιστιοφόριτ ανασύρθηκε τη Δευτέρα.

Ιταλοί αξιωματούχοι είπαν την Τετάρτη ότι η Χάνα Λιντς πιστεύεται ότι εξακολουθεί να βρίσκεται μέσα στο σκάφος. Τα σωστικά συνεργεία δεν απέκλεισαν επίσης το ενδεχόμενο η έφηβη να βρέθηκε στη θάλασσα κατά τη διάρκεια της βύθισης του σκάφους.

Οι εισαγγελείς στην πόλη Τέρμινι Ιμερέζε, κοντά στο Πορτιτσέλο, όπου βυθίστηκε το σκάφος, άρχισαν έρευνα για την καταστροφή. Θα προσπαθήσουν να εξακριβώσουν τι προκάλεσε τη βύθιση του γιοτ και εάν κάποιο από τα μέλη του πληρώματος έχει ποινικές ευθύνες.

Αναμένεται να διερευνήσουν εάν η καρίνα έπαιξε ρόλο στο περιστατικό αφού οι δύτες τη βρήκαν εν μέρει αναπτυγμένη και επίσης να εξετάσουν εάν το πλήρωμα απέτυχε να κλείσει τις καταπακτές πρόσβασης στο σκάφος προτού να χτυπηθεί από τον υδροστρόβιλο.

Προηγούμενοι ισχυρισμοί υποστήριζαν ότι η βύθιση σημειώθηκε σε μόλις 60 δευτερόλεπτα, δίνοντας στο πλήρωμα λίγο χρόνο για να ανταποκριθεί.

Αλλά ο Κοσταντίνο απέρριψε αυτήν τη θεωρία, λέγοντας στους Financial Times: «Το μαρτύριο κράτησε 16 λεπτά. Το σκάφος βυθίστηκε σε 16 λεπτά. Μπορείτε να το δείτε από το γράφημα παρακολούθησης AIS (Automatic Identification System).

»Ο καπετάνιος έπρεπε να είχε προετοιμάσει το σκάφος και να το βάλει σε κατάσταση εγρήγορσης και ασφάλειας, όπως ακριβώς έγινε με το σκάφος Sir Robert Baden Powell, το οποίο είχε αγκυροβολήσει 350 μέτρα μακριά και χειρίστηκε έξοχα το καιρικό συμβάν».

Υποστήριξε ότι το «Bayesian» ήταν «ένα από τα πιο ασφαλή σκάφη στον κόσμο» και ήταν ουσιαστικά «αβύθιστο», λέγοντας στην Corriere della Sera: «Οι επιβάτες ανέφεραν κάτι παράλογο, ότι η καταιγίδα ήρθε απροσδόκητα, ξαφνικά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Ολα ήταν προβλέψιμα. Γιατί κανένας από τους ψαράδες του Πορτιτσέλο δεν ήταν στη θάλασσα εκείνο το βράδυ; Ενας ψαράς ελέγχει τις συνθήκες και ένα σκάφος όχι; Η καιρική αναστάτωση ήταν απολύτως ευανάγνωστη σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ηταν αδύνατο να μην την είδε κάποιος. Ενα σκάφος Perini επέζησε από τον τυφώνα Κατρίνα. Είναι δυνατόν να μην μπορούσε να επιβιώσει από έναν ανεμοστρόβιλο σαν αυτόν;»

Οταν οι δύτες ερεύνησαν το «Bayesian», περίπου 50 μέτρα κάτω από το νερό, αναφέρθηκε ότι η ανασυρόμενη καρίνα του σκάφους ήταν μερικώς ανυψωμένη και αυτό προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με τη σταθερότητα του σκάφους τη στιγμή της βύθισης.

Η καρίνα, που μοιάζει με πτερύγιο, βρίσκεται κάτω από τη γάστρα και έχει μήκος 10 μέτρων όταν είναι πλήρως αναπτυγμένη. Σχεδιάστηκε για να βοηθά στη σταθεροποίηση του γιοτ, λειτουργώντας ως αντίβαρο στο κατάρτι των 72 μέτρων.

Η καρίνα κανονικά θα έπρεπε να επεκτείνεται πλήρως, για επιπλέον σταθερότητα, κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας. Eχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος όπου στεγαζόταν η βοηθητική βάρκα του σκάφους δεν ήταν κλειστός όταν αυτό βυθίστηκε.

Από τις φωτογραφίες και τις εικόνες βίντεο της βύθισης που έχουν δημοσιευτεί, ο Κοσταντίνο είπε ότι στο σκάφος είχε δημιουργηθεί μπλακ άουτ που προκλήθηκε από ένα κύμα νερού στο εσωτερικό του.

Πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καταπακτή της πρύμνης είχε μείνει ανοιχτή, λέγοντας: «Πήρε κλίση 90 μοιρών μόνο για έναν λόγο, επειδή το νερό έμπαινε συνέχεια. Το διάστημα από τη στιγμή που άρχισε να μπαίνει νερό μέχρι τη στιγμή που βυθίστηκε ήταν έξι λεπτά. Αυτοί που λένε ότι βυθίστηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, λένε βλακείες».