Ενας δύτης που κατέβηκε στο ναυάγιο του σουπεργιότ «Bayesian», αναζητώντας τους αγνοούμενους επιβάτες, μίλησε για την έντονη συναισθηματική αντίδραση της ομάδας του κατά την ανάκτηση του πτώματος της Χάνα Λιντς στη διάρκεια της πολύπλοκης επιχείρησης.
Η 18χρονη κόρη του βρετανού μεγιστάνα, Μάικ Λιντς, πνίγηκε μαζί με άλλους έξι όταν το γιοτ βυθίστηκε στη διάρκεια ακραίων καιρικών συνθηκών στα ανοιχτά της Σικελίας, τη Δευτέρα.
«Το να βρίσκουμε πτώματα κάτω από το νερό είναι η δουλειά μας, το συνηθίζεις και κρατάς τα συναισθήματά σου υπό έλεγχο, αλλά ο εντοπισμός του κοριτσιού ήταν διαφορετικός –ήταν μια συναισθηματικά φορτισμένη στιγμή γιατί ήταν τόσο νέα», είπε στους Times ο 56χρονος Φάμπιο Παολέτι, μέλος της καταδυτικής ομάδας των ιταλών πυροσβεστών.
Οι ιταλοί εισαγγελείς εξετάζουν τις κατηγορίες για «πολλαπλή ανθρωποκτονία» σχετικά με τη βύθιση του πλοίου μήκους 56 μέτρων.
Ο καπετάνιος του Τζέιμς Κάτφιλντ, από τη Νέα Ζηλανδία, και το πλήρωμά του, ήταν μεταξύ εκείνων που επέζησαν και συνεχίζουν να ανακρίνονται.
«Βρισκόμαστε στην αρχική φάση. Σε αυτό το στάδιο, συγκεκριμένα επειδή η έρευνα μπορεί να εξελιχθεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, δεν αποκλείουμε τίποτα» δήλωσε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, το Σάββατο, ο εισαγγελέας Αμπρότζιο Καρτόζιο, προσθέτοντας ότι προς το παρόν δεν έχει ξεκινήσει έρευνα εις βάρος συγκεκριμένου προσώπου.
Ο γενικός εισαγγελέας είπε ότι είναι «πιθανό να διαπράχθηκαν αδικήματα», που οδήγησαν στην καταστροφή.
Εγειρε προς τα δεξιά
Τα πτώματα έξι ανθρώπων, που φορούσαν ακόμη πιτζάμες, ανασύρθηκαν από το ναυάγιο. Ο τραπεζίτης Τζόναθαν Μπλούμερ, η σύζυγός του, Τζούντιθ, ο δικηγόρος Κρις Μορβίλο και η σύζυγός του, Νέντα, βρέθηκαν μαζί σε μια καμπίνα και ανασύρθηκαν την Τετάρτη.
Ο Λιντς ανασύρθηκε από την ίδια καμπίνα την Πέμπτη. Το πτώμα της κόρης του βρέθηκε σε άλλη καμπίνα και μεταφέρθηκε στην ακτή την Παρασκευή.
Ο Τζιρολάμο Μπεντιβόλιο Φιάντρα, αξιωματούχος της πυροσβεστικής, είπε ότι πρώτα βυθίστηκε η πρύμνη του «Bayesian», το γιοτ έγειρε προς τα δεξιά και ακούμπησε στον βυθό, 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Πρόσθεσε ότι είναι πιθανό οι επιβάτες που είχαν παγιδευτεί στο σκάφος να είχαν αναζητήσει ασφάλεια στο πλαϊνό μέρος του σκάφους το οποίο βρισκόταν πιο κοντά στην επιφάνεια, επειδή «εκεί ήταν οι τελευταίοι θύλακες αέρα».
Το πτώμα του σεφ του γιοτ, Ρεκάλντο Τόμας, βρέθηκε να επιπλέει δίπλα στο σκάφος μετά τη βύθιση. Οι φίλοι του είπαν ότι πίστευαν ότι ήταν πιθανό να είχε χαθεί ενώ προσπαθούσε να σώσει άλλους.
Οι δυσκολίες για τους δύτες
Κατά τη διάρκεια της τετραήμερης επιχείρησης, ζευγάρια δυτών κατέβηκαν στο βυθισμένο γιοτ 136 φορές, δήλωσε εκπρόσωπος της πυροσβεστικής, περνώντας συνολικά 4.170 λεπτά κάτω από το νερό.
Ο Παολέτι είπε ότι ένα καλώδιο έφτασε από την επιφάνεια στο σκάφος για να επιτρέψει στους δύτες να φτάσουν γρήγορα στον προορισμό τους. Οι δύτες μπορούν να περάσουν μόνο λίγα λεπτά κάτω από το νερό με ασφάλεια σε τόσο ακραία βάθη.
«Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνουμε κατά την άφιξη στο γιοτ ήταν να βγάλουμε μια εφεδρική δεξαμενή οξυγόνου και να την αφήσουμε εκεί, για να τη χρησιμοποιήσουμε κατά την επιστροφή –έτσι θα μπορούσαμε να κινηθούμε πιο εύκολα μέσα στο γιοτ», είπε ο Παολέτι.
Η είσοδος που επέλεξε η ομάδα του ήταν μια πόρτα κοντά στο κέντρο του γιοτ, κοντά στον ιστό. «Μπήκαμε σε ένα μεγάλο δωμάτιο, αλλά δεν μπορούσα να πω πόσο μεγάλο γιατί δεν μπορούσα να δω τους τοίχους. Αυτό οδήγησε σε μια σκάλα κάτω σε έναν στενό διάδρομο που συνδέει τις καμπίνες».
«Μπαίνοντας στο “Bayesian” έπρεπε να ελέγξουμε για τυχόν εμπόδια που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την έξοδό μας, κάτι που ήταν κρίσιμο αφού είχαμε τόσο λίγο χρόνο για να βγούμε», είπε. «Αυτό σημαίνει ότι ψάχναμε για μια πόρτα ή ένα καπάκι που θα μπορούσε να ανοίξει ή μια κουρτίνα που θα μπορούσε να μας εμποδίσει. Καθαρίζαμε τον δρόμο».
Τα αντικείμενα επέπλεαν στο σκοτάδι, δυσκολεύοντας τους δύτες. «Βρίσκαμε τσάντες, βαλίτσες που είχαν πέσει από τα ντουλάπια καθώς το σκάφος έγερνε στο πλάι, καθώς και το περιεχόμενο των συρταριών. Έπειτα υπήρχαν στρώματα, τραπέζια, σανίδες κρεβατιών και ακόμη και τα πλακάκια δαπέδου που αποκολλούνταν από το πάτωμα», είπε.
Καθώς η ξύλινη επένδυση τοίχου ξεκόλλησε, τα ηλεκτρικά καλώδια και οι διακόπτες του ρεύματος χάθηκαν και ενώθηκαν με τη μάζα των υπολειμμάτων που εμπόδιζαν την πορεία των δυτών. «Μόλις ήσουν στις καμπίνες, τα ρούχα και τα σεντόνια παρασύρονταν, αλλά σε αυτά τα 12 λεπτά ήξερες ότι δεν μπορούσες να χάσεις ούτε δευτερόλεπτο», είπε.
Απαραίτητη η ανέλκυσή του
Έχοντας επικεντρώσει την προσοχή τους στην επιχείρηση διάσωσης και ανάκτησης, οι αρχές θα αρχίσουν τώρα να εξετάζουν πώς μπορούν να ανελκύσουν το γιοτ από τον βυθό.
Πρώτα βέβαια, πρέπει να απομακρυνθούν τα καύσιμα και μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί χρονοδιάγραμμα για την επιχείρηση, σημειώνουν οι Times.
Δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσης, εάν το γιοτ είχε μαύρο κουτί. «Η πρώτη φάση αυτής της έρευνας θα επικεντρωθεί σίγουρα στην ανεύρεσή του, αν υπάρχει», δήλωσε ο Ραφαέλε Καμαράνο, αναπληρωτής εισαγγελέας.
Τα αναπάντητα ερωτήματα
Οι ερευνητές θα προσπαθήσουν να διαπιστώσουν εάν το πλήρωμα άφησε ανοιχτές τις πόρτες ή τα παράθυρα όταν η τρομερή καταιγίδα έπληξε το γιοτ, ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο Πορτιτσέλο κοντά στο Παλέρμο και γιατί οι επιβάτες παρέμειναν κάτω από το κατάστρωμα.
Στη συνέντευξη Τύπου του Σαββάτου, ο ναύαρχος Ραφαέλε Μακάουντα από την ακτοφυλακή του Παλέρμο, είπε ότι θα περίμενε ο καπετάνιος να είναι ενήμερος για την πρόγνωση της καταιγίδας και θα προετοίμαζε κατάλληλα το γιοτ.
Παρά τις αρχικές εικασίες ότι το σκάφος βυθίστηκε από ανεμοστρόβιλο, τώρα οι ειδικοί εκτιμούν ότι ευθύνεται ένας ισχυρός καθοδικός άνεμος.
Δεκαπέντε άτομα, συμπεριλαμβανομένου ενός μωρού ενός έτους, πρόλαβαν να διαφύγουν με σωσίβια λέμβο.
Οι επιζώντες έμειναν σε ένα θέρετρο κοντά στο σημείο όπου συνέβη η καταστροφή και ανακρίθηκαν από εισαγγελείς την περασμένη εβδομάδα.
Ο Κάρστεν Μπέρνερ, ο ολλανδός καπετάνιος του «Sir Robert Baden Powell», ενός γιοτ που ήταν αγκυροβολημένο περίπου 100 μέτρα από το «Bayesian», βγήκε με τη λέμβο του για να σώσει επιζώντες που ανέβηκαν σε μια φουσκωτή λέμβο διάσωσης και έριξαν φωτοβολίδα στις 4.38 π.μ.
Η 69χρονη σύζυγος του Μπέρνερ, είπε ότι η σύζυγος του Μάικ Λιντς, Αντζελα Μπακάρες, που βρισκόταν στη φουσκωτή λέμβο, ζήτησε να παραμείνει στη θάλασσα περισσότερη ώρα με την ελπίδα ότι θα βρεθούν ο σύζυγος και η κόρη της.
Ο Καμαράνο τόνισε ότι θα ήταν θεμελιώδες να κατανοήσουμε γιατί εννέα από τα 10 μέλη του πληρώματος επέζησαν, ενώ έξι από τους 12 επιβάτες χάθηκαν.
«Έχω ρωτήσει πώς προειδοποίησαν τους επιβάτες», είπε. Δεδομένου ότι το πλήρωμα ήταν σε κατάσταση σοκ και χρειαζόταν ιατρική περίθαλψη, δεν υποβλήθηκε σε τεστ ναρκωτικών ή αλκοόλ, είπε.
Ο Καρτόσιο ζήτησε μια ταχεία ανέλκυση του γιοτ, διαφορετικά «θα είναι δύσκολο να αποδοθούν ευθύνες». Επιβεβαίωσε ότι δεν θα ολοκληρώσει την έρευνά του και δεν θα απαγγείλει κατηγορίες μέχρι να ανελκυσθεί το γιοτ.
Ο Λιντς και η βρεφοκτόνος
Οπως γράφουν οι Times, κατά την επιστροφή του από τη Σικελία, ο Λιντς επρόκειτο να συναντηθεί με τον Ντέιβιντ Ντέιβις, τον πρώην υπουργό Brexit, για να συζητήσουν το θέμα της Λούσι Λέτμπι, που καταδικάστηκε για τη δολοφονία βρεφών στο νοσοκομείο Countess of Chester, και συγκεκριμένα αν έχει πέσει θύμα δικαστικής αδικίας.
Γράφοντας για τους Sunday Times, ο Ντέιβις σημείωσε: «Ο Μάικ είχε δεσμευτεί να πολεμήσει για εκείνους που μπορεί να αντιμετωπίσουν παρόμοιες αδικίες με εκείνες που έπρεπε να ανεχθεί ο ίδιος την τελευταία δεκαετία. Σχεδίαζε να ιδρύσει ένα βρετανικό ισοδύναμο με το Innocence Project, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που εργάζεται για να αθωώσει όσους έχουν υποστεί δικαστικές παρανομίες. Ανέφερε την υπόθεση της δίκης της Λέτμπι ως μια υπόθεση που είχε ήδη τραβήξει την προσοχή του.
»Ο Μάικ ήταν ειδικός παγκόσμιας κλάσης στη θεωρία των πιθανοτήτων και διέκρινε τις “στατιστικές αδυναμίες” που υποστήριξαν τη δίωξη του Λέτμπι. Μία από τις πρώτες μας αποστολές ήταν η διερεύνηση αυτής της δίκης».