«Greek Freak» και με τη βούλα, λοιπόν. Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο κατοχύρωσε το παρατσούκλι με το οποίο, πλέον, τον αναγνωρίζει όλος ο κόσμος. Οχι μόνον επειδή πιστεύει ότι αυτές οι δύο λεξούλες τον χαρακτηρίζουν ιδανικά, αλλά και γιατί το επώνυμό του είναι σωστός γλωσσοδέτης. Ιδίως για τους Αμερικανούς. Αν και έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια από τη μέρα που συστήθηκε στο ΝΒΑ, κανένας ακόμη δεν μπορεί να το προφέρει σωστά. Μέχρι και ο εκφωνητής του All-Star Game το «σκότωσε», κατά την παρουσίαση του Γιάννη στο Λος Αντζελες τα ξημερώματα της Καθαράς Δευτέρας.
Δημοσιογράφοι, σχολιαστές αγώνων του αμερικανικού πρωταθλήματος μπάσκετ, αλλά και όσοι αναγγέλλουν τους παίκτες στις μεγαφωνικές εγκαταστάσεις των γηπέδων, έχουν κάνει φιλότιμες προσπάθειες. «Διάολε, δεν είναι όποιος κι όποιος, αλλά ένας παγκόσμιος σούπερ-σταρ. Είναι ντροπή, να μην μπορούμε να πούμε τ’ όνομά του». Κι όμως, τα αποτελέσματα είναι αποκαρδιωτικά. Ετσι, οι περισσότεροι προτιμούν να χρησιμοποιούν το «Greek Freak», ή να τον αποκαλούν με το μικρό του. Αλλά, κι αυτό το κάνουν λάθος. Γιατί είναι «Giannis», κι όχι «Yonnis» ή «Yonnie».
Μόνον ένας, ο sportscaster του ESPN Ράιαν Ρουόκο, κατάφερε να το προφέρει σχεδόν άψογα, μεταδίδοντας για το κανάλι του τα play-offs του 2016-2017. Στο τέλος της δουλειάς, δυο τρεις συνάδελφοί του τον χτύπησαν στην πλάτη με συμπάθεια και του είπαν: «Μπράβο, Ράιαν. Κοίτα, όμως, να δουλέψεις λίγο πάνω σε αυτό το δύσκολο ελληνικό όνομα». Εάν συνηθίσεις στο λάθος, λάθος σου φαίνεται το σωστό. Και το όνομα δεν είναι ελληνικό, γαμώτο.
Τα play-offs δεν είχαν ολοκληρωθεί ακόμη, όταν ο Ρουόκο, καλεσμένος στην εκπομπή του ESPN «The Dan Le Batard Show», εξηγούσε γιατί η δική του προφορά ήταν η σωστή, πώς έμαθε να λέει το όνομα όπως πρέπει, και ποιά είναι τα «κλειδιά» για να το πετύχεις. «Κατ’ αρχάς, ρώτησα τον ίδιο (τον Αντετοκούνμπο). Το άκουσα από τα χείλη του δυο τρεις φορές. Στη συνέχεια, απευθύνθηκα σε ανθρώπους που μιλούν Γιορούμπα (νιγηροκογκολέζικη γλώσσα που χρησιμοποιείται στην περιοχή καταγωγής των Αντετοκούνμπο). Εχω να σας πω, λοιπόν, ότι τα μυστικά είναι δύο. Το Τ προφέρεται ως D, και το P στο τέλος ως B. Adedo-koonbo, κι όχι Antay-tu-koompo που το λέμε τόσον καιρό. Προσέξτε, όμως. Για να ακουστεί σωστά από έναν Αγγλόφωνο, θα πρέπει να το πει 30% πιο αργά απ’ όσο κάποιος που μιλάει Γιορούμπα».
Ακολούθησε ένα μίνι μάθημα για το μικρό όνομα του Αντετοκούνμπο, αλλά εδώ ο Ρουόκο δεν ήταν τόσο καλά διαβασμένος. «Αλλοι το λένε Yonnis και άλλοι Yonnie. Είναι σωστά και τα δύο. Το Yonnis το χρησιμοποιούμε όταν αναφερόμαστε στον Αντετοκούνμπο σε τρίτο πρόσωπο, ενώ το Yonnie όταν μιλάμε απευθείας σ’ αυτόν». Κάπως έτσι, μα όχι ακριβώς…
Τέλος πάντων, ο Giannis σκοπεύει να εκμεταλλευτεί το όνομά του εμπορικά, και το επώνυμό του ήταν «απαγορευτικό». Κάθε στόμα το προφέρει με διαφορετικό τρόπο. Το μικρό του, πάλι, δεν παρέπεμπε ξεκάθαρα στο πρόσωπό του. Ετσι, αποφάσισε να πατεντάρει το «Greek Freak». Ολοι γνωρίζουν ποιος είναι αυτός, αλλά και πώς να το πουν. Οπως αναφέρει η σχετική απόφαση του Γραφείου Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ, ο 23χρονος σούπερ-σταρ θα μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως logo σε είδη ρουχισμού. Το κάνει, ήδη. Ελληνική βιοτεχνία παράγει ρούχα με το «Greek Freak», και με το «Elevator» που είναι το σήμα κατατεθέν του Θανάση Αντετοκούνμπο.
Ο Giannis έχει μεγάλα σχέδια και εκτός παρκέ. Οπως έχει αποκαλύψει στο Blog του στο Eurohoops, δεν θέλει το όνομά του να συνδεθεί για πάντα αποκλειστικώς με το μπάσκετ. Επιθυμεί, μαζί με τον Θανάση αλλά και άλλα μέλη της οικογένειάς του, να βοηθήσουν τον κόσμο με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, στέλνοντας κοινωνικά μηνύματα. Ασφαλώς, όμως, και τα κέρδη που μπορεί να αποκομίσει από εμπορικές δραστηριότητες, δεν τον αφήνουν αδιάφορο.
Προς το παρόν, λόγω της μεγάλης του αναγνωρισιμότητας και της τεράστιας απήχησής του, πολύ γνωστές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν επιλέξει τον σούπερ-σταρ του ΝΒΑ για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών τους. Η Aegean Airlines για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό, μέσα από την online πλατφόρμα greecebygreeks.gr. Η Δέλτα για τη διαφήμιση του Μilko. Και ο Ομιλος Σαράντη για το άρωμα STR8.
Το «Αντετοκούνμπο» μπορούν, πια, να το προφέρουν όπως νομίζουν. Το brand name του Γιάννη είναι -από τα μέσα Φεβρουαρίου- το «Greek Freak». Αυτό, δεν χρειάζεται να γνωρίζεις Γιορούμπα για να το πεις (και να το γράψεις) σωστά.