Την εθνική στρατηγική και την εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού, παρουσίασε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε εκδήλωση στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, με συντονίστρια την υφυπουργό Παιδείας Ζέττα Μακρή.
Στη συνέχεια ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε για τη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής επώνυμων καταγγελιών, από μαθητές και γονείς, για περιπτώσεις σχολικής βίας, το stop-bullying.gov.gr, αλλά και για τι αλλάζει από το νέο σχολικό έτος όσον αφορά τον κανονισμό λειτουργίας των σχολείων.
«Το πρώτο σημαντικό βήμα», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός, «είναι κάποιος να μπορεί να μιλήσει. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τον θύτη. Δεν είναι εύκολα αποδεκτό να μιλήσει κανείς για τον θύτη αλλά είναι απαραίτητο. Η πλατφόρμα μας δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε το περιστατικό. Μας δίνει τη δυνατότητα της ανωνυμίας της καταγγελίας αλλά και της αξιοποίησης εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Η αποτελεσματικότητα θα κριθεί από την αποτελεσματική διαχείριση των καταγγελιών που θα γίνουν. Τα πρωτόκολλα είναι διαδικασίες που μας προτείνουν οι ειδικοί για να τα διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
Τώρα όμως μας προβληματίζει όχι μόνο ο αριθμός των περιστατικών αλλά η ένταση της βίας με την οποία γίνονται προπηλακισμοί που δεν είναι μόνο σωματικοί αλλά μπορεί να είναι διαδικτυακοί και ψυχολογικοί. Και τελικά πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα».
Η συζήτηση με τους μαθητές στο σχολείο της Πολίχνης είχε και μία πιο προσωπική ερώτηση για τον Πρωθυπουργό: για το αν είχε βιώσει ο ίδιος ή κάποιος φίλος συμμαθητής του σχολικό εκφοβισμό και πώς το αντιμετώπισε.
«Και εμένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο, ήταν ένα αστείο που έκαναν στους καλούς μαθητές. Ηταν χαβαλές τότε. Και εγώ έτσι το αντιμετώπιζα», απάντησε ο κ. Μητσοτάκης για να συμπληρώσει:
«Τότε αυτά τα φαινόμενα δεν τους δίναμε πολύ μεγάλη σημασία, ήταν μέρος της σχολικής ζωής. Μπορεί να μην με επηρέασε, αλλά μπορώ να σου πω με βεβαιότητα πως συμμαθητές μας υ[υπέφεραν και έχουν μία πολύ κακή εικόνα για το σχολείο και τέτοια φαινόμενα τους τραυμάτισαν. Είναι τραύματα που μπορεί να αφήσουν και κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα».
Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr θα δέχεται καταγγελίες από γονείς και από μαθητές με τους κωδικούς στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο και περιλαμβάνει περιγραφές του είδους της κακοποίησης, αν είναι σωματική, διαδικτυακή, ψυχολογική κ.α.
Μετά την υποβολή της αναφοράς, σημείωσε ο υπουργός Παιδείας, θα υπάρχει και παρακολούθηση του πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το περιστατικό.
Παρουσιάζοντας εξάλλου την πρωτοβουλία για τους νέους κανονισμούς λειτουργίας των σχολικών μονάδων, ο κ. Πιερρακάκης ξεκαθάρισε ότι θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα πρέπει να υπογραφεί από τους γονείς των μαθητών.
Συγκεκριμένα όπως είπε:
– Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών: Βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί πολύ. Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση η πορεία του μαθητή, οι απουσίες κ.α. μέσω των δεδομένων που καταχωρούνται στο myschool
– Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο
– Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες απαιτείται ιατρική γνωμάτευση
– Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ημερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
– Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό. Το κόστος της θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.
Οσον αφορά τα κινητά τηλέφωνα και τη χρήση τους εντός του σχολείου, ο κ. Πιερρακάκης παρατήρησε ότι «πάνε μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying».
Γι αυτό ορίζονται συνέπειες όπως ότι ο Σύλλογος μπορεί να επιβάλει πενθήμερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας, ενώ αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τον δράστη.